Minä menen töihin lapsen ollessa kaksi, koska kukaan
lasten tärkeistä aikuisista ei halunnut jäädä lasta hoitamaan kotiin. Ei lapsen isä, ei kumpikaan mummu eikä kumpikaan pappa. Aion ottaa tämän kannan, enkä väitä itselleni että minä olen ainoa syyllinen siihen, ettei odotettu kolmivuotiaaksi hoitoon menoa. Yhtä syyllisiä ovat muut vastuulliset, isä ja isovanhemmat siis. Isovanhempien vastuu on tietenkin vain moraalinen, mutta vastuu kuitenkin.
Kommentit (13)
mä aloitin työt, kun kaks nuorinta oli 5 kk.
en kyllä vois isovanhempia enkä edes miestäni mistään syyttää.
No sitä vaan, että olen ahdistuillut päätöksestä, kunnes yhtäkkiä tajusin, että miksi vastuu olisi vain äidin? Miksi yleisessä keskustelussa aina äitiä vastuutetaan asiasta? Kyllä rakastavat isovanhemmat tai ennen kaikkea rakastava isä voi yhtä lailla ottaa kyseistä vastuuta lapsesta jos kokevat asian tärkeäksi. Aion myös lapselle sanoa, että me kaikki ajattelimme, että nyt oikea hoitaja on kunnallinen päivähoito. Enkä sano, että äiti päätti mennä töihin. Mua oikeasti kiehuttaa se, että syyllistetään kaikesta aina äitejä!
ap
Kolmonen, ei kyse ole syyttämisestä, vaan vastuuttamisesta.
ei isovanhemmat ole vastuussa lapsenalapsistaan
vai onko?
Isovanhemmilla nyt ei ole mitään vastuuta asiasta. Jos he tarjoavat apua, se on vain heidän hyvää hyvyyttään. Tosin asia voisi olla toisin, jos sinäkin vastavuoroisesti olet velvollinen ottamaan heidät luoksesi asumaan ja hoitamaan heitä, sitten kun he eivät pärjää enää omillaan, etkä pakota heitä mihinkään laitokseen.
Ovat vastuussa. Ap:n mukaan moraalisessa, vastuu kuin vastuu. PItää ainakin tarjoutua hoitamaan lasta, ja hyväksyä kieltävä vastaus. Ai niin, mutta kun ollaan suomessa.. ei täällä kukaan muu ole vastuussa lapsen hyvinvoinnista kuin vain äiti.
Miksi ihmeessä isovanhempien pitäisi hoitaa sinun lastasi?! Satunnainen hoitoapu on jees, mutta että ihan täysipäiväisiksi hoitajiksi pitäisi alkaa? Kyllä he ovat aikanaan jo lapsensa hoitaneet. Ei heillä ole tuollaiseen mitään velvollisuuksia.
Isovanhempia et voi vetää tähän mitenkään mukaan!
Lapsi on sun ja miehesi, päätös lapsen hoitoonviemisestä on vain ja ainoastaan teidän. Ei kenenkään muun.
Hahaa mikä keskustelu
itse menin töihin lapsen ollessa 6kk vanha. äitini meni töihin minun ollessa 4kk vanha eikä minusta mitään ongelma lasta tullut. kyllä siihen hyvään vanhemmuuteen kuuluu paljon muutakin kuin se, että onko lapsen kanssa kotona vai ei
Öö. tässä logiikka pettää pahasti. Miksi lapsi olisi vastuussa omista vanhemmistaan? Ja voi ajatella, että jos isovanhempi haluaa auttaa, hän auttaa omaa jälkikasvuaan tai lähinnä lastenlastaan, mihin hänellä todellakin on jonkinlainen eettinen velvoite.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 15:11"]
Isovanhemmilla nyt ei ole mitään vastuuta asiasta. Jos he tarjoavat apua, se on vain heidän hyvää hyvyyttään. Tosin asia voisi olla toisin, jos sinäkin vastavuoroisesti olet velvollinen ottamaan heidät luoksesi asumaan ja hoitamaan heitä, sitten kun he eivät pärjää enää omillaan, etkä pakota heitä mihinkään laitokseen.
[/quote]
No justhan susta huomaa, ettei omena kauas puusta putoa.. toistat äitisi virheitä hahaa vaan!!!! Ehkä jos edes isovanhempasi olisivat nähneet tarpeesi elää lapsuutesi rauhassa, olisit osannut itse valita nyt toisin. Mutta ei.. no, kun on lusikalla annettu, niin ei voi kauhalla vaatia.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 15:14"]
Hahaa mikä keskustelu
itse menin töihin lapsen ollessa 6kk vanha. äitini meni töihin minun ollessa 4kk vanha eikä minusta mitään ongelma lasta tullut. kyllä siihen hyvään vanhemmuuteen kuuluu paljon muutakin kuin se, että onko lapsen kanssa kotona vai ei
[/quote]
Minusta on ihan ilmiselvää, että jos sekä isä että äiti voisivat talouden puolesta jäädä kotiin lapsen ollessa 9kk+, mutta kumpikaan ei jää, niin lapsen hoitoon meneminen on ensisijaisesti isän vastuulla ja isän valinta. Siis olettaen, että äiti on ollut nuo ekat 9kk-> kotona, kuten yleensä on. Mutta usein tuossa tilanteessa kysytään, miksi äiti ei jaksanut/viitsinyt/tms olla enää kotona. Tässä ne sukupuolirakenteet näyttäytyvät ja enemmän pitäisi ajatella kotihoitoa myös isälle kuuluvana.
Mutta isovanhemmat eivät tosiaan kuulu tähän taas mitenkään. Hienoa jos isovanhempi haluaa ja jaksaa hoitaa päivittäin, mutta ei se nyt mikään oletus voi olla, pikemminkin poikkeuksellista. Esim oma äitini on vielä kokopäivätöissä ja isäni sairas.
no mitä sitten vaikka menetkin? niin menee moni muukin, ei sitä tarvitse puolustella. normaali kaksivuotias pärjää aivan hyvin päiväkodissakin