Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokeneet vanhemmat, parhaimmat ohjeet miten tukea seurustelemaan alkanutta nuorta? Yökyläilyt ok?

Vierailija
25.12.2020 |

Tämä on uusi tilanne minulle äitinä.
Olen hämmentynyt, peloissani, huolissani ja toisaalta onnessani.
Miten lähestyn nuorta fiksusti seurusteluun liittyvissä asioissa (omat rajat, seksi jne). Ikää neidillä on 16 v..

Kiitän jo etukäteen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vanhempi, mutta olen ollut 16-vuotias tyttö. Nuorethan tekevät mitä haluavat eli jos he haluavat harrastaa seksiä heti niin et voi estää sitä. Jos olisin sinä niin sanoisin tyttärelleni, että ei tarvitse tehdä mitään mitä ei halua ja jos poika suuttuu siitä niin sellaisen pojan kanssa ei kannata olla ja jos on mitään kysymyksiä niin sinulta voi kysyä tai jos on helpompi puhua jonkun toisen kanssa niin ohjeistaisin soittamaan nuorten puhelimeen tms.

Vierailija
2/15 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

EHKÄISYPILLERIT

Ei pelkän kumin varassa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin omille lapsilleni suoraan että tässä kämpässä naivat vain vaimoni ja minä.

Yökylään ette pääse vastakkaisen sukupuolen kanssa, eivätkä he tule meille.

Jos on pakko panna jossain Bemarin takapenkillä ja paukahdatte paksuksi, kannatte itse seuraukset ja hommaatte abortin tai lähdette jonnekin muualle leikkimään vuodeksi/kahdeksi kotia, minkä yleensä sellainen idiottimaisuus kestää.

Tytöistä tullut kouluttautuneita naisia, jotka vieläkin kiittelevät isukkiaan siitä, että painosti asettamaan elämän prioriteetit alusta saakka oikealla tolalleen, eikä heidän tarvinnut kokeilla samoja tyhmyyksiä mitä kaverinsa kokevat tänä päivänä nuorina yksinhuoltajina.

Vierailija
4/15 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisystäkö täytyy ensimmäisenä kertoa? Eli suora viesti että nyt on aika alkaa "lapsen aivoilla" harrastamaan seksiä?

Vierailija
5/15 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäisystäkö täytyy ensimmäisenä kertoa? Eli suora viesti että nyt on aika alkaa "lapsen aivoilla" harrastamaan seksiä?

Ei se sitä tarkoita. Se on vain kuin vakuutus.

Vierailija
6/15 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

16v osaa varmaan itse hoitaa seurustelunsa. Ehkäisyasiat hoituu terkkatin/ehkäisyneuvolan kautta. Ei siihen vanhempia tarvita.

Vierailija
7/15 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti harrastavat seksiä jossain vaiheessa.

Onko teillä sellaiset välit, että näistä jutuista voi luontevasti puhua? Kaikilla ei ole. Muistuttaisin, että mitään ei ole pakko tehdä, vaikka toinen painostaisi. Monet teinit hoitavat ehkäisyasiat itse kuntoon, mutta joku voi tarvita apua siinäkin.

Vierailija
8/15 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuisin omista rajoista eli ei pidä suostua mihinkään mikä ei itsestä ole kivaa ja mukavaa. Ehkäisy kuntoon ettei tule teiniraskautta tai sp-tauteja. Pyytäisin tuomaan pojan näytile, olisi hyvä tutustua edes pintapuolisesti. Pojalle perinteinen tenttaus, miten koulu menee, millainen perhetausta, mitä jatkosuunnitelmia opiskelujen suhteen.

Vierailija
9/15 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytär alkoi seurustella myös 16-vuotiaana. En nyt osaa sanoa olenko tässä seurustelussa mitenkään erityisesti "tukenut". Toki olen jutellut hänen kanssaan, mutta seksistä en ollenkaan. Tytär kävi tuohon aikaan koulua muualla eikä ollut usein kotona, joten aika paljon viestittelyn varassa oltiin. Enkä pystynyt vaikuttamaan siihen, mitä siellä koulupaikkakunnalla tapahtuu, piti vain luottaa että molemmilla on järki päässä. 

Pitkään meillä meni niin, että pojalla ei tuntunut oikein olevan halua tutustua meihin. En tiedä mikä siinä oli, ehkä vain huono alku tai jotain. Sitten eräänlaisen kriisin kautta pääsin hänenkin kanssaan viestittelyväleihin ja nykyisin meillä on ihan hyvät välit. En alkuun kauheasti ymmärtänyt mitä tytär hänessä näkee, mutta sitten jossain kohtaa tuli esiin, miten paljon hän tytärtä arvostaa ja kannustaa myös ammatillisesti. Hän on auttanut tytärtä ymmärtämään oman arvonsa työelämässä ja toiminut vähän kuin uravalmentaja. Ja ennen näitä työkuvioita hän on tyttären mukaan ollut kiva ja avulias. 

Nyt he ovat jo naimisissa. Heillä on ollut vaikeita paikkoja, joissa hienosti ovat tukeneet toisiaan. He ovat tehneet joitain valintoja, joita en itse pidä heidän tilanteessaan järkevinä, ja olen niistä motkottanut. Mutta perään sanonut, että ei sillä väliä ole mitä minä ja mies ajatellaan, tärkeintä on että tekevät päätökset yhdessä eikä kumpikaan jyrää toista. 

Ei siitä ensimmäisestä poikaystävästä useinkaan vävyä tule, mutta meillä se meni näin. Kannattaa siihen poikaan kuitenkin tutustua ja ottaa hänet osaksi perhettä. Sen voi ottaa harjoittelun kannalta, joku niistä tulevista poikaystävistä on tuleva vävy. 

Vierailija
10/15 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ehkäisyn hoitaminen kuntoon lienee tärkein sijoitus tulevaisuuteen. Mikään "tässä talossa ei panna" kuri ei toimi. Eräänkin kerran tuon ikäisenä homma hoidettiin kesäpäivänä heinäpellolla ja talvella autossa.

On myös kirjaston vessoja ja vastaavia paikkoja. Tietysti kavereiden sallivampien vanhempien kodit, jos sinne pääsee päivällä, kun ovat töissä.

Vierailija
11/15 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EHKÄISYPILLERIT

Ei pelkän kumin varassa

Jos ja kun seksielämä aloitetaan pitää olla muukin ehkäisy kuin pelkkä kondomi. Kondomia ainoana ehkäisynä käyttäneistä sadasta parista on 10-30% raskaana alle vuodessa.

Vierailija
12/15 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärien isien kannattaa myös luoda hyvät välit poikaystävään, jos kykenee. Itse aikanaan leikkasin tyttöystävän luona nurmikot, siivosin ja lämmitin taloa, kun tyttöystävän isä oli hyvä tyyppi ja tarjosi aina ruokaa.

Tein myös tyttöystävän isän firmaan joitakin töitä ihan ilman palkkaa (atk-hommia). Jälkikäteen ajatellen taisi vähän käyttää hyväksi, mutta en valita.

Vierailija
13/15 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomi on täysin luotettava ja suojaa taudeilta. Joten ei pelkkiä pillereitä. Kondomi pettää lähinnä silloin jos sitä ei muista humalatilan takia käyttää tai sen ottaa pois keskenkaiken. Tietty jälkiehkäisyn tarvii jos kumi puhkeaa, mutta sekin harvinaista.

Vierailija
14/15 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän tytär alkoi seurustella myös 16-vuotiaana. En nyt osaa sanoa olenko tässä seurustelussa mitenkään erityisesti "tukenut". Toki olen jutellut hänen kanssaan, mutta seksistä en ollenkaan. Tytär kävi tuohon aikaan koulua muualla eikä ollut usein kotona, joten aika paljon viestittelyn varassa oltiin. Enkä pystynyt vaikuttamaan siihen, mitä siellä koulupaikkakunnalla tapahtuu, piti vain luottaa että molemmilla on järki päässä. 

Pitkään meillä meni niin, että pojalla ei tuntunut oikein olevan halua tutustua meihin. En tiedä mikä siinä oli, ehkä vain huono alku tai jotain. Sitten eräänlaisen kriisin kautta pääsin hänenkin kanssaan viestittelyväleihin ja nykyisin meillä on ihan hyvät välit. En alkuun kauheasti ymmärtänyt mitä tytär hänessä näkee, mutta sitten jossain kohtaa tuli esiin, miten paljon hän tytärtä arvostaa ja kannustaa myös ammatillisesti. Hän on auttanut tytärtä ymmärtämään oman arvonsa työelämässä ja toiminut vähän kuin uravalmentaja. Ja ennen näitä työkuvioita hän on tyttären mukaan ollut kiva ja avulias. 

Nyt he ovat jo naimisissa. Heillä on ollut vaikeita paikkoja, joissa hienosti ovat tukeneet toisiaan. He ovat tehneet joitain valintoja, joita en itse pidä heidän tilanteessaan järkevinä, ja olen niistä motkottanut. Mutta perään sanonut, että ei sillä väliä ole mitä minä ja mies ajatellaan, tärkeintä on että tekevät päätökset yhdessä eikä kumpikaan jyrää toista. 

Ei siitä ensimmäisestä poikaystävästä useinkaan vävyä tule, mutta meillä se meni näin. Kannattaa siihen poikaan kuitenkin tutustua ja ottaa hänet osaksi perhettä. Sen voi ottaa harjoittelun kannalta, joku niistä tulevista poikaystävistä on tuleva vävy. 

Haluaisit itse erityisesti tutustua ihmisiin, jotka suhtautuvat sinuun tuolla tavalla?

Vierailija
15/15 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko joku katolinen vai?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme