Miksi sanotte väkisin väärin näyttää hyväLLE, vaikka se on hyväLTÄ?
Hirveän yleistä nykyään käyttää tuota sijamuotoa väärin. Miksi? Sehän on ihan järjenvastainen väärin käytettynä.
Näytän Pekalle autoa. Mitä siis teen? Näytän Pekalle.
Minä näyttän Pekalta. Mitä siis teen? Näytän Pekalta.
Naapurin rouva näyttää hyvälle. Näyttää esimerkiksi hyvälle pojalle postimerkkikokoelmaansa, mutta pahan pojan ajaa pois.
Naapurin rouva näyttää hyvältä. Sen on huomannut omakin mies.
Mikä tässä on niin vaikeaa?
Kommentit (10)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:45"]
Molemmat oikein.
Terv. kielenkääntäjä, pääaineena suomen kieli
[/quote]
EI OLE OIKEIN!
Terv. kotiäiti sohvalta, pääaineena pilkunviilaus
[/quote]
Ei auta VERSAALIHUUTO eikä !, kun nyt tällä kertaa et ole oikeassa.
Minusta hyvälle näyttäminen kuulostaa järkevämmälle kuin hyvältä näyttäminen.
Mun murteella " näytäks mää ny hyväl?" kuulostaa paremmalle kuin että "näytäks mää ny hyvält?"
Tämä oli viimeinen niitti. Muutan pois Suomesta. Alkaa kyllästyttämään se, että kielenhuolto näyttää pahalle.
Toinen mikä ihmetyttää on "lihoaminen".Mistä tuo mystinen a sinne tulee, osaako joku sanoa?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:53"]
Toinen mikä ihmetyttää on "lihoaminen".Mistä tuo mystinen a sinne tulee, osaako joku sanoa?
[/quote]
On kaksi eri verbijohdosta, lihota ja lihoa. Lihota taipuu lihoan: lihoat: lihoaa, lihoa taipuu lihon: lihot: lihoo.
Tässä muuten hieman rektioista, joihin tämä maistua, tuntua, näyttää, haista hyvältä/hyvälle kuuluu: http://scripta.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=1225
2
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:45"]
Molemmat oikein.
Terv. kielenkääntäjä, pääaineena suomen kieli
[/quote]
EI OLE OIKEIN!
Terv. kotiäiti sohvalta, pääaineena pilkunviilaus
Aistihavaintoa ilmaisevien verbien rektiossa ovat mahdollisia sekä länsimurteiden mukainen ablatiivi että itämurteinen allatiivi: näyttää, kuulostaa, tuoksua, maistua, tuntua, hyvältä tai hyvälle.
- Kielikello 1/2005
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=3074
Ns. vaikutelmaverbien (esim. maistua, kuulostaa, näyttää ja vaikuttaa) yhteydessä predikatiiviadverbiaalin sijamuotoina ovat translatiivin ja essiivin asemesta ablatiivi ja allatiivi: jäätelö maistuu hyvältä/hyvälle.
Ablatiivin (hyvältä) tai allatiivin (hyvälle) paremmuutta ei suotta kannata jäädä puntaroimaan; ne ovat nykykäsityksen mukaan keskenään yhtä hyviä vaihtoehtoja. Näin siis silloinkin, kun allatiivi tarjoaa mahdollisuuden kahteen eri tulkintaan. Esimerkiksi lauseessa soija maistuu possulle jää tulkinnan varaan, onko soija possun makuista vai pitääkö possu siitä.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 13:24"]
Aistihavaintoa ilmaisevien verbien rektiossa ovat mahdollisia sekä länsimurteiden mukainen ablatiivi että itämurteinen allatiivi: näyttää, kuulostaa, tuoksua, maistua, tuntua, hyvältä tai hyvälle.
- Kielikello 1/2005
[/quote]
Ei mä kuolen. Rektiot my ass. Mä näytän hyvältä ja tämä muoto näyttää oikealta.