Eräs tuttu ei välitä koronasta eikä ole sairastunut. Toinen taas pelkää yli kaiken ja sairastui.
Mistä johtuu että tämä maailmaa nuoleva "likainen sika" ei ole saanut koronaa, mutta tämä yksi koronaa kaikin mahdollisin tavoin välttelevä käsidesissä kylpevä maskinaama sai sen ilmeisesti sillä ainoalla pikaisella postikäynnillä, kun uskaltautui ihmisten ilmoille??
No tautia ei onneksi tullut, vain kurkkukipua ja vähän lämpöä, mutta testi siis positiivinen.
Tää on mun mielestä kuitenkin tosi epäreilua, koska tartunnastahan voi tulla ihan kipeäksikin! >:(
Kommentit (9)
Suurin osa ihmisen vastustuskyvystä on perimän sanelemaa. Seuraavaksi isoin osa vastustuskykyä on ns hankittu vastustuskyky, eli rokotteet ja aiemmin sairastetut infektiot. Kaikilla ei ole sellaista perimää että viruksille saisi mitään pitkäkestoista immuniteettia. Sen lisäksi virukset muuntuu koko ajan. Vielä vähemmän immuniteettiin vaikuttaa elintavat, ruokavalio jne. Niillä immuniteetti voi huonontua mutta ei paljoa parantua, perimä menee ohi tässä. Ja sitten jos on mitään sairauksia tai lääkityksiä, niin ne vaikuttaa. Itse saan flunssan suunnilleen siitä että joku edes ajattelee flunssaa samassa huoneessa. Mutta minulla onkin astma.
Stressi laskenut vastustuskykyä? Ei tuollainen jatkuva pelko ole normaalia..
Tämä hysteerikko on niin stressaantunut ja sehän tunnetusti laskee vastustuskykyä.
Sain keskivaikean koronan vaikka en ole mikään maskinaama enkä siivousintoilija. Yleensä sairastan vuodessa yhden kevyen flunssan ja ehkä yhden kahden päivän mahatauteja joskus harvoin ja voi sanoa että kuntoni ja terveyteni on yleensä ollut tosi hyvä. Samoin koen että immuniteettini on aina ollut hyvä esim työkavereihin verraten. Tämä tauti on jotain aivan uutta eikä kysele minkälainen pohjakunto ja immuniteetti on.
Samaan tyyliin minäkin sain koronan. Sen takia viis veisaan mistään rajoituksista. Kädet pesen kuten aina olen, ihmisiä en vieläkään tapaile kun en ole ikinä sitä harrastanut enkä yhäkään lähelle mene. Millään käsideseillä ei lotraa enkä käytä maskia. Sen saa jos saa sitten uudestaan.
Luultavasti tämä koronaa pelkäävä on muutenkin bakteerikammoinen ja elää ylihygieenisesti. Niin ei saa hyvää vastustuskykyä.
Itse suihkuttelen joka aamu, mutta muuten olen todella höveli hygienian suhteen ja minulla onkin aina ollut todella hyvä vastustuskyky. Muu perhe saattaa sairastaa vatsataudin, mutta minä en sitä saa.
Vastustuskyky ja yksilölliset erot.
Luultavasti vähemmän vakavasti suhtautuva ei ole riskiryhmässä ja yleensäkään sairastunut vaikeasti. Luultavasti tuolla tavalla elämällä vastustuskyky on myös hyvä ja elimistö toimii.
Tuo koronaa kartteleva voi helposti varoa muitakin tauteja ja olla hygieenisempi. Tällöin vastustuskyky voi olla heikompi ja sitten saakin taudit helpommin. Ja voi olla perimä tms. että saa taudit helpommin/pahempana ja sitten kiinnittääkin huomiota hygieniaan ja välttää tauteja siksikin.