20000e säästö 18 vuotiaana, kun säästää 50e/kk
Tosi moni säästää lapselleen niinkin paljon kuin 50e/kk
Tuon kun sijoittaa ja tuotto 7%, niin 18 vuodessa rahaa on kertynyt 20000e. Eipä tarvi miettiä mistä maksaa ajokortin, eikä opintolainaakaan tarvi ihan heti ottaa
Kommentit (10)
Säästän lapselleni 50-100€ kuussa. Olen yh ja haluan että lapseni voi huolettomasti opiskella pidemmälle halutessaan, sisustaa kotinsa, hankkia ajokortin ja tarvittaessa auton. Minulla ei varmaan ole varaa avustaa häntä muuten siinä elämäntilanteessa kun omille muutto on ajankohtainen. Jos hän tuhlaa rahat mihin sattuu, niin voin katsoa peiliin ja miettiä mikä meni kasvatuksessa vikaan. Nöyryyttä ja työnteon tärkeyttä voi opetella muutenkin kuin jättämällä lapsi/nuori yhteiskunnan tukien varaan kun hän täyttää 18-vuotta. Ymmärrän ajatuksen että itse pitää pärjätä ja rahansa hankkia, mutta toivon lapselleni helpompaa nuoruutta kuin minulla oli.
Hassuja juttuja kirjoitti:
Omasta mielestä lapselle ei pidä mitään säästää. Itse pitää rahat ansaita. Viikkorahat saa kotitöistä.
Mutta mistäs sinä tuon 7% tuoton kiskaisit? Todellinen tuotto sijoituksille noin 2-4%
Esim Nordnet indexirahasto Suomi on tuottanut 5 vuodessa 66%, eli yli 10%. Ja tuo on vieläpä kuluton.
Täällä toinen yh, joka on ekasta lapsilisästä asti säästänyt lapselleen rahastoon 50€/kk.
Oikeesti siitä saa ihan tajuttoman korkohyödyn eikä rahan puuttumista huomaa, kun se on aina mennyt automaattisesti.
Omasta mielestä lapselle ei pidä mitään säästää. Itse pitää rahat ansaita. Viikkorahat saa kotitöistä.
Mutta mistäs sinä tuon 7% tuoton kiskaisit? Todellinen tuotto sijoituksille noin 2-4%
Helsingin pörssin keskimääräinen vuosituotto. Käytetään laskelmissa ihan yleisesti.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin pörssin keskimääräinen vuosituotto. Käytetään laskelmissa ihan yleisesti.
Tulee tosiaan huomioida että arvonnousua realisoitaessa pääomatulovero 30-34%, jolloin 7% tuotosta jää käteen 4,9%...
Kuulostaa katkeran ihmisen ajattelulta. Miksi ei pitäisi sijoittaa lapsensa tulevaisuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee tosiaan huomioida että arvonnousua realisoitaessa pääomatulovero 30-34%, jolloin 7% tuotosta jää käteen 4,9%...
Plus inflaatio 18 vuodessa, vie hyvän siivun tuosta 20k.
Säästän itselleni rahastoihin, jotta voin auttaa lapsiani taloudellisesti esim. opiskeluaikoina. Yritän opettaa lapsilleni rahankäyttöä, ja muutenkin heille vain parasta toivon, mutta aina ei voi tietää, miten asiat kenenkin kohdalla menee. Lapseni ovat toki itse säästäneet omille tileilleen ja niillä rahoilla sitten tekevät mitä parhaaksi näkevät.