HS: ”Olen 24-vuotias, eikä minulla ole kokemusta seksistä tai seurustelusta” – Asiantuntija kertoo, miten kokematonkin voi löytää kumppanin...
Henk. koht. palstalla 24-vuotias mies kysyy, miten voisi löytää kumppanin, jos ei ole kokemusta seurustelusta tai seksistä?
https://www.hs.fi/elama/art-2000007696732.html
Boldaukset allekirjoittaneen.
Asiantuntijan vastaus alkaa kelpaamisen peloista, biologisista peloista, vertailusta ikäkumppaneihin ja siihen, että pelkää voiko enää saada lapsia.
Olennainen kysymys on, kumpi oikeastaan on ongelma, kokemattomuus vai itseruoskinta.
"Kovinkaan usein kokemattomuus ei näet ole kynnyskysymys muille niin kauan, kun se ei ole sitä ihmiselle itselleen.
Jos tekee kokemattomuudesta mörön, poimii kaikkialta vahvistavia signaaleja siitä, että se olisi este löytää kumppani."
Sen jälkeen pohditaan, millä tavoin kokemattomuus ylipäänsä tulee puheeksi ja millaista tarinaa kokemattomuudesta kertoo itselle ja muille.
"Moni saattaa ajatella, että kokemattomuus johtuu siitä, ettei ole kelvannut kenellekään, vaikka on yrittänyt epätoivoisesti. Tämä on niin sanottu epäonnistumisen narratiivi.
Voisiko epäonnistumisen sijasta keskittyä kertomaan tarinaa siitä, että elämä on mennyt niin kuin se on mennyt?"
Kokemattomuus voi olla myös mahdollisuus.
"Kokematon ihminen pääsee nopeammin liikkeelle ja etenemään. Kokemattomuus on tällöin hyvä pohja ponnistaa.
Jos kokemattomuuttaan on tarpeen kompensoida jotenkin, suosittelen satsaamaan vuorovaikutustaitoihin. Se, että on kiinnostunut toisesta, tämän arvoista ja ajatuksista ja pystyy osoittamaan sen, on vastavoima omalle kokemattomuudelle tai muille asioille, joita häpeää. Tällöin keskittyy ihmiseen ihmisenä."
Ja lopuksi kohta, jonka toivoisin jokaisen kokemattoman lukevan ajatuksella ja sisäistävän:
"Samalla välttyy myös siltä, että etsii seurustelu- tai seksikumppania vain kokemuksen takia. Harva meistä haluaa olla vain joku, jonka kanssa päädytään seurustelemaan seurustelemisen ilosta.
Ideaalitilanne on, jos ei tarvitse ketään lähelleen, mutta toinen on niin ihana, että tämän kanssa haluaa suhteen.
Tämäkin on paikallaan tuoda esiin sanallisesti sen sijaan, että korostaa epätoivoaan löytää kuka tahansa. Se on nimittäin monen mielestä luotaantyöntävää. Siksi oman elämänsä vahvistamisesta ja tyytyväisyydestä kannattaa pitää huolta."
Aika hyvä juttu. Mitä ajatuksia sinulla heräsi?
Kommentit (7)
Ihan normaali ikä. Sitä ei vaan tajua kun seksiä tuputetaan joka tuutista ja edestakasvatkauksesta tehdään elämää suurempi asia.
Ei tuossa iässä tarvii seurustella. Naiset on vielä lapsia
Näinhän se on. Kokemattomuus ei ole turn-off mutta siitä pakkomielteen itselleen tekeminen on. Lisäksi erityisesti kokemattomat miehet määrittelevät itsensä vain sen kokemattomuuden kautta, ihan kuin heillä ei olisi mitään muita ominaisuuksia lainkaan. Ei kukaan kypsä aikuinen halua seurustella yksiulotteisen paperinukkeihmisen kanssa. En ole itsekään erityisen kokenut mutta se kertoo minusta ainoastaan sen, että...en ole erityisen kokenut. Siinä se. Ei sen kummempaa. Jos se on jollekulle ongelma, niin hän menköön ja hakekoon paremmin itselleen sopivan kumppanin.
"Ideaalitilanne on, jos ei tarvitse ketään lähelleen, mutta toinen on niin ihana, että tämän kanssa haluaa suhteen."
Olen juuri tuollainen! Olen tavannut elämäni aikana kaksi ihmistä, joka on "niin ihana että tämän kanssa haluaisin suhteen".
Mutta muuten en ole jaksanut etsimällä etsiä, yksin pärjää hyvin.
Toivottavasti tuo miehenalku ymmärtää pian ettei naisissa ole mitään tavoiteltavaa
Totta joka sana. Täälläkin yhdet ja samat tyypit jauhaa tuota kelpaamattomuutaan päivästä toiseen, viikosta toiseen, vuodesta toiseen. Tituushan on, että ovat vaan yksinkertaisesti niin negatiivisiä vätyksiä ettei todellakaan ketään kiinnosta.
Mä oon samanikäinen nainen ja en oo ikinä seurustellut mutta seksiä ollut kyllä joskus. Ei vaan löydy ketään sopivaa..