Sisällissota on ainoa ratkaisu Suomen ongelmiin
Olen yksi niistä Y-sukupolvelaisista, jotka tekivät monia oikeita, mutta myös monia todella typeriä valintoja, ja joilla ei näin ollen ole mitään oikeutta hyvään elämään. Liittyy molempiin kansallistauteihimme, eli depressioon ja alkoholismiin. Toisaalta olen myös mies, joka ymmärtää sen, että vaikka olisin tehnyt kaiken oikein, se ei olisi taannut minulle yhtään mitään. Molemmat sisarukseni ja useimmat ystäväni eivät ole tyrineet elämäänsä kuten minä, mutta elävätkö he silti paremmin kuin minä, joka elää korotetun työmarkkinatuen varassa? Ikävä kyllä eivät, vaikka he ansaitsisivat parempaa.
Monet heistä ovat kuitenkin omaksuneet 60-lukulaisen maailmankatsomuksen, paitsi että äärimmäisempänä. Euroopan tilanne on ikävä kyllä se, että joko vanha maailmankuva viedään loogiseen päätepisteeseensä, tai siihen tehdään radikaali ero. Molemmilla vaihtoehdoilla on kannattajansa. Kompromissien tekeminen heidän välilleen ei liene mahdollista, konsensuksesta puhumattakaan. Olemme lähestymässä ristiriitatilannetta, jota ei voida ratkaista kuin väkivalloin. Se on typerä ja joka suhteessa vastenmielinen, mutta en tiedä mitä sille voisi tehdä.
Toivon vain, että lopputulos on samanlainen kuin Suomen sisällissodan. Jotain, mikä ottaa huomioon kaikkien osapuolten näkemykset, ja rakentaa pohjan toimivalle konsensukselle.