Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apuja kinkun paistoon tarvitaan!

Vierailija
19.12.2020 |

Aion paistaa elämäni ensimmäisen kerran itse kinkun perheelleni. Nyt tarvitsen apua. Mikä kinkku kannattaa valita? Koska se kannattaa ostaa? Kuinka kauan sen sulamiseen oikein menee että olisi torstaina kypsää?
Kiitos kaikesta avusta!

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Google

Vierailija
2/40 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toki googletellut. Siellä on ohjeita mutta kukaan ei oikein kerro käytännön vinkkejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

GOO G L E antaa ohjeet ! Onko tuttu ?

Vierailija
4/40 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-7 kilon kinkku varmasti riittää perheelle. Itse ostin luuttoman juhlakinkun, jotkut taas haluaa ehdottomasti luullisen. Luun sisältävät kinkut ovat vaan usein aika isoja meidän tarpeisiin. Osta kinkku huomenna tai viimeistään maanantaina ja jätä suoraan jääkaappiin sulamaan. Paistaa voit vaikka keskiviikkona tai ke-to välisenä yönä.

Vierailija
5/40 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta tuore kinkku niin ei tarvitse sulatella.

Vierailija
6/40 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta tuoresuolattu kinkku. Osta paistomittari. Kinkun mukana tulee ohjeet, mikä lämpötila mittariin tulee saada näkyviin ja mihin kohtaan se laitetaan. Sitten paistelet rauhassa. Varaa tarpeeksi aikaa. Kun kinkku on kypsä, ota läski irti lämpimänä ja tee koristelut, jos haluat. Kääri folioon ja jäähdytä ulkona. Tee irronneesta nesteestä kastike. Laita kinkku jääkaappiin ja leikkaa seuraavana päivänä kylmänä. Laita mahdollisesti yli jäänyt neste ja rasva sekajätteeseen.

Vierailija
7/40 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä minkä kokoisen kinkun aiot ostaa, mutta tässä ohje 5-7 kg kinkulle.

Jos ostat pakastetun, maanantaina sulamaan esim. parveke/ulkoilma/jääkaappi. Itse laitan kinkun uuniin aatonaattoiltana ja silloin on ollut jo sulaneena ja sen kyseisen päivän huoneeenlämmössä. Eka tunti 180 astetta ja sitten 120 astetta/kg. Ajoitan paiston niin että on klo 8 aattoaamuna valmis. Eli noin klo 23 edellisenä iltana uuniin. Ritilän päälle, pelti alle, siihen vähän vettä niin ei tiputtelut käryä. Paiston jälkeen verkko, nahkat ja rasvat pois. Sinappi ja korppujauho päälle. Uuniin 225 siihen asti kun pinta on kullanruskea. Ja sitten nautitaan!

Vierailija
8/40 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako syöjää on? Meillä on tyypillisesti jouluaterialla 6-8 henkilöä, ja vajaan 4 kg kinkusta jää noin puolet syömättä (laitetaan sitten pakkaseen ja käytetään seuraavien kuukausien aikana ruoanlaitossa). Ostaisin pienemmän kinkun, jos sellaisia olisi saatavana raakana.

Näin pienen kinkun ehtii hyvin paistaa aattona (syömme jouluaterian joskus viiden maissa). Ja ostan kinkun sulana, joten mitään sulattelua ei tarvita.

Vierailija
9/40 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin ihan sellaisen perinteisen joulukinkun. Onko se silloin sellainen pakastekinkku?

Ap

Vierailija
10/40 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostetaanko tuollainen tuorekinkku lihatiskiltä?

Vierailija
11/40 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta pala palvikinkkua, avuton. Googlessa selkeet ohjeet sulatukseen, paistamiseen.

Vierailija
12/40 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin ihan sellaisen perinteisen joulukinkun. Onko se silloin sellainen pakastekinkku?

Ap

Mitä tarkoitat perinteisellä joulukinkulla?

Vierailija
13/40 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkun koko kannattaa valita sen mukaan, kuinka monta ihmistä sitä on syömässä. Vaikka se säilyy periaatteessa syötävänä viikonkin jääkaapissa, alkaa sen maku muuttua jo parin päivän jälkeen. Itse olen tehnyt sen, että jos tiedän kinkun olevan "liian iso", leikkaan siitä osan pakasteeseen jo heti paistamisen ja jäähdyttämisen jälkeen. Kannattaa pakastaa sen kokoisina palasina/annoksina, että se riittää yhteen ruokaan sitten arkena, joulun jälkeen.

Kinkku kannattaa sulattaa jääkaapissa tms. viileässä (itse laitoin parvekkeelle, n. -1 - +1 astetta).

Sulamisaika riippuu kinkun koosta. Pienempi sulaa nopeammin, isompi hitaammin. Esim. 7 kilon kinkulle saa varata 4 vrk sulatusaikaa. Jos sulatuspaikan lämpötila on lähempänä nollaa, kannattaa varata päivä tai pari lisää sulatusaikaa. Muutama tunti ennen paistamista huoneenlämpöön. 

Kinkku kannattaa ostaa sulana, jos ostaminen jää viimetippaan.

Paistolämpömittari (digitaalinen, jossa on hälytys) on hyvä apu siinä, että saat kinkun juuri sopivan kypsäksi.

Itse tykkään paistaa matalalla lämmöllä (100 astetta) pitkällä paistoajalla. Reilu tunti/kilo.

Vierailija
14/40 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostetaanko tuollainen tuorekinkku lihatiskiltä?

Itse tilaan omani viereisen K-Supermarketin lihatiskilta etukäteen pari viikkoa ennen joulua ja haen sitten samalta lihatiskiltä aatonaattona. Mutta kyllä siellä on varmaan varattu niitä myös myytäväksi ilman ennakkovarausta.

Joissakin isoissa kaupoissa näitä saattaa nähdä myös kylmäaltaissa.

Vierailija
15/40 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

230-astetta 2h/kg.

Vierailija
16/40 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi monet ostavat mieluummin pakastetun kuin tuoreen kinkun? Ovatko pakastetut halvempia?

Vierailija
17/40 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä himoitaan siis sian pärsettä! Todella juhlavaa onkin :D

Vierailija
18/40 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toki googletellut. Siellä on ohjeita mutta kukaan ei oikein kerro käytännön vinkkejä .

No, osta tuore kinkku. Siinä on se verkko, älä poista sitä. Ei tarvitse kinkkua sulattaa. Osta se tiistaina. Semmonen 5-7 kg.

Laita kinkku uuniin keskiviikko -iltana. Siis uunipellille, ei ritilälle. Uunin lämpö semmonen 225 astetta eka tunti -puolitoista. Luun pitää kuumeta että kinkku alkaa kypsyä matalalla lämmöllä myös sisältä.

Laske uunin lämpötila tommoseen 175 astetta. Laske nyt tunti per kilo uunissa. Mene nukkumaan.

Voit kävästä aamun tunteina kurkkaamassa mitä kinkulle on tapahtunut. Luun pitäisi törröttää ja tuoksun pitää olla mahtava.

Ota kinkku pois uunista ja ala saksimaan verkko pois kinkun ympäriltä. Pellille tullut kinkun rasva PITÄÄ viedä jäteastiaan, EI viemäriin ! Samoin kaikki läski.

Kuori läski pois kinkun päältä. Ohut kerros voi jäädä koska kuorrutus ei pala kun laitat kinkun uuniin uudelleen kuorrutuksen jälkeen. Levitä kinkun päälle runsaasti sinappia. Sitten ripota korppujauhoja sinapin päälle.

Takas uuniin ja kun kuorrutus näyttää hyvältä ota kinkku pois uunista. Vahdi ettei korppujauhot pala. Kinkku jatkaa vielä kypsymistä uunin ulkopuolella koska luu on kuuma. Se on hyvä asia. Anna siis kinkun vetäytyä vaikka puoli tuntia pöydällä. Sitten vie se viileään, esim. parvekkeelle hyvin suojattuna.

Siinä sulla on valmis Joulukinkku.

Kun jJoulu on ohi, laita herneet turpoamasn veteen yön yli. Seuraavana päivänä pilko kinkun jämät herneiden joukkoon. Jos tykkäät sipulista, niin pilko sitäkin sinne. Kinkun suola riittää, äkä laita suolaa. Tarkista nesteen määrä ja laita hernekeitto uuniin. Ota päikkärit tai mene lenkille. Oiskohan jokusen tunnin päästä hernekeitto valmis, ota koeponnistus ovatko herneet jo muussautuneet uunissa. Jos on sakeutunut liikaa, lisää vettä. Ja eikun syömään. Paras hernekeitto ikinä. Näin meillä mennään sillä kinkulla eteenpäin.

Vierailija
19/40 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä mäntit täällä eivät tosin vieläkään tiedä, että edes sen pakastekinkun sulattaminen huoneenlämmössä ole ollenkaan välttämätöntä.

Uuniin vain pakaste siihen sataan-sataan kahteenkymppiin ja sellainen hieman pidempi paistoaika.

Jossain välissä laita se paistomittari kylkeen ja noudata kinkun sisälämpötilan ohjeita.

Vierailija
20/40 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joulun alla niitä perinteisiä kinkkuja saa myös sulana, ihan sieltä normaalilta lihaosastolta.