Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PCO + kilpirauhasen vajaatoiminta

13.05.2014 |

Elikkä muutama vuosi sitten todettu kilpirauhasen vajaatoiminta sekä pco. Kilppari lääkitys olluk ohdillaan jo pitkään. Ongelmana kuukautisten sekä ovulaation puutos. Kuukautiset viimeksi heinäkuussa, eli tulee noin 1-2 kertaa vuodessa. Teroluttia olen syönyt moneen kertaan mutta kuukautiset ovat niin voimakkaat ja kivuliaat etten halua niitä syödä. Ja kun loppuu lääkkeen syönti, loppuu kuukautiset. Ylipainoa jonkun verran enkä saa sitä millään tippumaan. Aina ekana kuukautena tippuu muutama kilo ja siihen jääpi sitte junnaamaan. Olen syönyt kerran vähän aikaa metformiinia pco:hon sekä hieman korkeaan verensokeriin. Silloisen lääkärin kanssa oli kuitenkin iso kielimuuri ongelma, enkä ollut lääkkeestä varma joten lopetin sen käytön. Nyt olen alkanut miettimään josko hakeutuisin jälleen kerran lääkäriin ja ehdottaisin itse uudelleen lääkkeen aloitusta? Kuinka helposti lääkärit tätä määrää? Onko muilla käytössä ja onko ollut apua? 

Ikää 24 vuotta, perhe toiveissa mutta tällä hetkellä hyvin epätodenmukainen unelma

Kommentit (1)

1/1 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Piijjaa,

Kilpirauhasen vajaatoimintaa (tai ainakaan todettua sellaista) lukuunottamatta kuulostaa hyvin tutulta. Itsellä tulisi menkat ehkä 1-2 kertaa vuodessa ilman lääkityksiä ja perheen perustamisen kannalta tämä oli aika epätoivoista. Lääkärit määräsivät Terolutia ja uskoivat sen aloittavan säännöllisen kierron - mutta kun ei vaan auta. Sain myös metformiini-lääkityksen gynekologilta ja se ehkä helpotti hieman PCO:n oireita, mutta ovulaatioon sillä ei ollut vaikutusta.

Pääsimme lapsettomuustutkimuksiin ja aloitin Clomifenin. Ekalla kierroksella oli annostus liian pieni (ei kypsyneitä rakkuloita), toisella oli tullut jättirakkula ja kolmannella sitten vihdoin kaksi sopivan kokoista munarakkulaa, joista toinen sitten hedelmöittyi. Nyt on meneillään rv 11+2.

Yksi asia minkä tein toisin kolmannella kiertokerralla oli se, että vaihdoin kaikki maitotuotteet mahdollisimman rasvaisiin ja jätin viljat lähestulkoon kokonaan pois. Laihduin näin lähes 5kg/5vkoa. Uskon sillä olleen vaikutusta munarakkuloiden kehittymiseen. Nyt raskaana ollessa olen tuonut viljoja takaisin, mutta raskauden jälkeen uskon voivani paremmin ilman viljoja.

Toivottavasti pääset lääkärille selvittämään asioita, epätietoisuus on pahinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi