Mikä kaurajuomassa ärsyttää mahaa?
En pysty ollenkaan käyttämään näitä kahvikaurajuomia, sillä mahani menee heti sekaisin. Mikähän niissä sen tekee?
Kommentit (18)
Kaura. Ei kaikki sitä kestä hypestä huolimatta
Sehän on lähinnä rypsiöljyä mikä taas karmeeta myrkkyä ihmiselimistölle. Homogenoimaton maito paljon parempi.
Niissä on suolistoja ärsyttäviä lisäaineita.
Jos sulla on etenkin ärtynyt tai herkkä suoli nämä karrageeni (E407), guarkumi (E412), ksantaanikumi (E417), ja gellaanikumi (E418).
Lisäksi joissakin kauramaitovalmisteissa (varsinkin kauramaitoon tehdyt Starbucksin kahvit tms.) voi olla myös inuliinia, joka sekin on ilkeä aine ärtyneelle suolelle.
En ihmettele. Kenenkään maha ei kestä tuollaista paskaa. Maistoin kerran.
Minun mahani ei ylipäänsä kestä kauraa missään muodossa. Muut viljat käyvät, keliakiaa ei ole. Vain kaura-allergia.
"Ei hätää, käytin reseptissä kauramaitoa. Pitäisi sopia kaikille!" No ei kyllä sovi :D
Mulle ei harmikseni sovi Oatlyn ikaffe, jonka mausta tykkäisin kovasti kahvissa. Kuten aloittajalla, menee vatsa sekaisin. Olin pitkään käyttämättä kauramautoja tämän takia, mutta nyt kuukausi, pari sitten ostin kokeeksi Pirkka Baristaa ja ilokseni tämä on sopinut vatsalleni. Makukin aika lähellä iKaffea! Ehkä sopisi aloittajallekin?
Ksantaanikumi ei aiheuta samanlaisia oireita kuin guarkumi. Puhuin terveydenhuollon ammattilaisen kanssa koska huomasin että guarkumi e412 aiheutti hirveitä vatsakipuja ja ripulia ja luulin olevani ainoa maailmassa. Tämä sanoi että ehei se on hyvin normaalia mutta kukaan ei puhu siitä. Guarkumista löytyy suomeksi todella vähän tietoa mutta eng löytyy että haitta oireet on juuri ripuli jne. Olen varma että ainakin puolet ibs diagnosoiduista on vain guarkumi allergisia kuten minä, leikkasin sen pois elämästä ja kipuja ei ole ollut. E412 löytyy lähes kaikesta! Aina pitää katsoa sakeuttamisaineet! Guorkumi on halvempaa kuin ksantaanikumi ja siksi sitä käytetään, se on myös vegaani ja kuitupitoista minkä muoti ilmiön takia on korvannut liivatteen! Eli ibs oireiset lisääntyneet. Kokeilkaapa!
Karrageeni ei sovi herkälle suolistolle.
Jos sinulle sopii lehmänmaito ja -kerma, käytä ihmeessä niitä!
Minulle ei kaura käy eikä rypsikään kovin hyvin. Soija ok, mutta sitä en tahdo käyttää.
Huoltovarmuudenkin takia on hyvä, että Suomessa pidetään laidunkarjaa. Täällä on paljon maata, joka ei sovi viljelyyn, mutta sopii laitumeksi.
Onko siinä maitoa tai maitoproteiinia?
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä maitoa tai maitoproteiinia?
Ei ole, koska vegaanit ja maitoallergikot.
Mitä järkeä koko tuotteessa muuten olisi?
Tee omaa kauramaitoa. Keitä kaurapuuroa, mutta lisää liikaa vettä (ettei ole oikeaa puuroa) ja lopuksi suodata sattumat pois. Jos vieläkin käy vatsaan niin et kestä kauraa.
Keliakia