Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uniapneaani ei suostuta hoitamaan raskauden takia, olen huolissani!

Vierailija
18.12.2020 |

Olen nyt viikoilla 18+5 ja kävin lääkärissä tällä viikolla. Puhuin uniapneastani, joka oli jo ennen raskautta, mutta on nyt pahentunut raskauden myötä, vaikka viikkoja onkin vasta näin vähän. Minulla on öisin monta hengityskatkosta, osa liki minuutin mittaisia ja heräilen itse siihen, kun happi loppuu ja korahtelen. Päivisin olen valtavan väsynyt, nukahtelen ja kärsin päänsärystä.

Lääkäri kirjoitti lähetteen, mutta se tuli bumerangina takaisin. Kuulemma raskauden aikana ei kannata tutkia, että synnytyksen jälkeen vasta. Vedottiin mm. siihen, että painoni on varmaan jo oleellisesti noussut raskauden takia, joka aiheuttaa nämä oireet. Sillä ei ollut mitään väliä, että painoni on päinvastoin alhaisempi kuin ennen raskautta (minulla oli hieman ylimääräistä ennen raskautta) ja että oireet alkoivat jo ennen raskautta.

Olen huolissani, koska onhan se nyt ihan maalaisjärjellä ajateltavissa, että vaikuttaa sikiöönkin, jos minä lopetan hengittämisen monta kertaa yössä. Olen nyt googlettanut uniapnean vaikutuksesta sikiöön ja olen entistä enemmän huolissani, koska ensimmäisessä raskaudessani verenpaineeni nousi ja loppuraskaudessa sain raskausmyrkytyksen. Noiden molempien riskiä uniapnea nostaa huomattavasti monien tutkimusten mukaan. Lisäksi tietysti vaarana on kasvun hidastuminen ja ties mitä muuta, jota ei ole osattu liittää uniapneaan. Puhuin huolistani neuvolassa eilen, mutta siellä vain yritettiin rauhoitella, että kyllä vauvan kasvua seurataan tarkasti ja otetaan aina se mitta mahan päältä ja rakenneultrakin on tulossa. Olen silti huolissani, koska tämä ei nyt vain mitenkään päin ajateltuna voi olla vaikuttamatta vauvaan.

Olisiko palstalaisilla suositella hyviä yksityisiä asian suhteen? Ja mietin myös sitä, että onko tämä muka laillista? Suomessahan tarpeellista hoitoa ei saa turhaan viivyttää ja tämä päätös vaikuttaa sekä minuun, että vielä syntymättömään vauvaan.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/12 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa "luonnolliset hoitokeinot uniapneaan".

Seuraan tätä aihetta "kiinnostuneena" melkein joka yö, kun puolisoni hengitys katkeilee. Tönin sitten, että vaihtaisi asentoa.

Hän sai kerran laitteen, jolla piti mitata unenaikaisia katkoja, mutta laitteen sai vain yhdeksi yöksi ja hän jännitti sitä niin, ettei nukkunut ollenkaan, eikä tuloksia saatu  :(

Lääketiede siis kiisti meiltä apunsa, joten ollaan oman onnen varassa tässä asiassa. Painonpudotuskaan ei tässä ole juuri auttanut, vaikka mies on nykyisin sangen sutjakassa kunnossa ja  liikkuu runsaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vedottiin mm. siihen, että painoni on varmaan jo oleellisesti noussut raskauden takia, joka aiheuttaa nämä oireet. Sillä ei ollut mitään väliä, että painoni on päinvastoin alhaisempi kuin ennen raskautta (minulla oli hieman ylimääräistä ennen raskautta) ja että oireet alkoivat jo ennen raskautta."

. . . . . . . .

Minulla oli sma homma. Lähete tuli bumerangina takaisin. Pyysin täydentämään lähetettä.

Lääkäri oli jättänyt univaikeudet mainitsematta, nämä lisättiin uuteen lähetteeseen. Lisäksi lisättiin, että olen ollut ennen hoikka/alipainoinen ja ongelma on ollut sama. Lähete hyväksyttiin.

Kerroitkoblääkärilke että painosi on tippunut eikä noussut? Mainitse ja pyydä täydennystä missä kerrotaan, että painosi on TIPPUNUT raskausaikana eikä näin ollen voi vaikuttaa apneaan.

En ole raskaana.

Vierailija
4/12 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllähän tuo kuulostaa siltä, että asiaan pitäisi saada apua. Pyydä täydentämään lähetettä, ilmeisesti siinä ei ole kaikki oleelliset tiedot mukana? Valitettavasti jotkut neuvolat ottavat äidin huoliin tuollaisen asenteen, että kyse on vain hormonipöllystä ja äitiä tulee tyynnytellä - silloinkin kun taustalla on ihan oikea tilanne. :/

Vierailija
5/12 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vain vaadit, että lähete laitetaan uudestaan lääkärille. Liioittele vaikka oireita, jos muu ei auta. Pakkohan tuo on saada hoidettua, ei raskaus ole syy olla hoitamatta mahdollisesti hengenvaarallista sairautta.

Vierailija
6/12 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolastako lähete on lähtenyt? Käytkö töissä, pitäisikö työterveyden kautta yrittää uudestaan? Tai ihan terveyskeskuksen? Tokihan neuvolankin kautta pitäisi asia edetä, mutta jos ei, niin yritä muita reittejä.

Vierailija
7/12 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa omituista! Itselleni tehtiin tutkimus helmikuussa, ja todettiin rakenteellinen uniapnea. On mulla kyllä ylipainoakin, mutta kuorsasin jo laihempana. Kesäkuussa sain laitteen, ja elämänlaatu parani 100%.

Älä jätä asiaa sikseen, vaan vaadi täydennys lähetteeseen. Uniapnea on todella vaarallinen tauti.

Vierailija
8/12 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitkö keuhkolääkärin vastaantolla? Tsekkaa myös paikkakuntasi yksityiset hammaslääkäriasemat, niissä tehdään myös uniapneatutkimuksia. Oman hammaslääkärin seinällä oli aiheesta juliste.

Vierailija
9/12 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapneaan löytyy ratkaisu fysioterapiasta. Ratkaisu on, että suu pysyy unen aikana suljettuna ja kieli jäntevästi kitalaessa, jolloin hengitystiet pysyvät avoimena. Myös painonpudotus voi auttaa, jos ylipainoa.

Vierailija
10/12 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uniapneaan löytyy ratkaisu fysioterapiasta. Ratkaisu on, että suu pysyy unen aikana suljettuna ja kieli jäntevästi kitalaessa, jolloin hengitystiet pysyvät avoimena. Myös painonpudotus voi auttaa, jos ylipainoa.

Oho oletkin raskaana, joten painonpudotus ei nyt tietenkään ajankohtainen vinkki sinulle ole.

Vierailija
11/12 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä lähetteessä luki, mutta kerroin kaiken lääkärille. Sen, että nukahtelen päivisin, olen väsynyt, heräilen korahduksiin itsekin jne. Mieheni mukaan en kuorsaa kuin joskus todella pienesti, mutta se on kuulemma harvinaista. Lieneekö tuo sitten isoin syy? Painoni on tippunut vain pari kiloa, mutta se näkyy neuvolakortissakin.

Lähete lähti neuvolalääkäriltä, eli ei aivan neuvolasta. Tuo lääkäri työskentelee terveyskeskuksella yleisesti lääkärinä. En käy nyt töissä, joten työterveyttäkään ei ole. Siksi mietin tuota yksityistä lääkäriä. 

Pitää varmaan soittaa terveyskeskukseen ja pyytää kertomaan, mitä lähetteessä oli, niin voin pyytää täydentämään sitä jos siitä puuttuu jotakin.

Ap

Vierailija
12/12 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päässyt keuhkolääkärille, jonne tuo lähete laitettiin. Puhuin tästä asiasta jo ennen tuota lääkäriaikaa terveyskeskuksen kanssa ja sieltä sanottiin, ettei raskaana olevia oikein tutkita, kun raskaus vääristää niin paljon niitä mittaustuloksia. Itse en ymmärrä tätä, että miksei muka voitaisi mitata ja sitten hoitaa sitä, mikäli raskauden aikana uniapnea todettaisiin. Voisihan sitten synnytyksen jälkeen tehdä uuden mittauksen, että katoaako se uniapnea. Onhan monilla raskaudenaikainen verenpainetauti tai diabetes, mutta ei niitäkään jätetä hoitamatta.

Ap