Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten niin monella nuorella vastavalmistuneella omistusasunto?

Vierailija
01.05.2014 |

Nythän on ollut jo jonkin aikaa tuo 10-15% se määrä lainasta, joka pitäisi itse säästää. Miten niin monilla vastavalmistuneilla nuorilla on jo kuitenkin omistusasunno - miten he ovat ehtineet säästää tuollaisen summan rahaa, vaikka hädin tuskin ovat edes ehtineet olla töissäkään?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko olla niin, että ovat töissä jo opiskeluaikana? Jos yksiö maksaa 250 000 e, niin kyllä sen 25 000 e saa aika äkkiä kerättyä

Vierailija
2/67 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordeasta nuoret saavat tälläkin hetkellä asuntolainaa ilman omaisuutta, kun avaa asuntosäästötilin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse ainakin oon tehnyt töitä opiskeluaikana ja laittanut rahaa ASP-tilille. Ja kesätyöpalkoista oon laittanut sinne ison osan.

Vierailija
4/67 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella todennäköisesti se säästetty summa on mallia pappa betalar...

Vierailija
5/67 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako vanhemmat teille sitten vuokrat vai asutteko vielä kotona, jos on varaa noin nopeasti säästää 8000-15 000e?

Vierailija
6/67 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:35"]Nythän on ollut jo jonkin aikaa tuo 10-15% se määrä lainasta, joka pitäisi itse säästää. Miten niin monilla vastavalmistuneilla nuorilla on jo kuitenkin omistusasunno - miten he ovat ehtineet säästää tuollaisen summan rahaa, vaikka hädin tuskin ovat edes ehtineet olla töissäkään?

[/quote]

Helposti, jos ovat säästäneet lapsesta asti, niin kyllähän sitä rahaa on. Monet ovat saaneet myös ennekkoperintöä ja vanhemmat ovat myös avittaneet. Ja todella moni opiskelija käy myös töissä opiskelujen lomassa, sekä hankkivat lainan. Ei siis ole mikään amerikan temppu hankkia omistusasuntoa.

Vierailija
7/67 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lukiokavereistani muutti Helsinkiin opiskelemaan heti ylioppilaaksi tulon jälkeen. Hänen vanhempansa ostivat keskustayksiön ja tytär maksoi vanhemmilleen asunnosta "vuokraa".

Vierailija
8/67 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika on 15v ja sillä on noin 18 000 euron osakesalkku. Vaihtamalla sen rahaksi saisi jo ihan kivan säästöosuuden asuntoon. Poika on säästänyt lahjarahat, kesätyötienestit ja mummeilta saadut 3000 euron lahjoitukset, joten ei tuo ole mikään mahdoton summa tavisperheen lapselle.

Vierailija
9/67 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:35"]Nythän on ollut jo jonkin aikaa tuo 10-15% se määrä lainasta, joka pitäisi itse säästää. Miten niin monilla vastavalmistuneilla nuorilla on jo kuitenkin omistusasunno - miten he ovat ehtineet säästää tuollaisen summan rahaa, vaikka hädin tuskin ovat edes ehtineet olla töissäkään?

[/quote]

Minä ainakin olen saanut säästettyä niin viikkorahoista, kesätyörahoista, sekä vakityörahoista 40 000€. Joka kuukausi nytkin laitan palkoistani 1000€ säästötililleni. Joten ei ole mikään ongelma. Kaikkea rahaa kun ei kannata hassata turhaan. On siis parempi säästää juuri omaa asuntoa, sekä autoa varten.

Vierailija
10/67 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:41"]

Helposti, jos ovat säästäneet lapsesta asti, niin kyllähän sitä rahaa on. Monet ovat saaneet myös ennekkoperintöä ja vanhemmat ovat myös avittaneet. Ja todella moni opiskelija käy myös töissä opiskelujen lomassa, sekä hankkivat lainan. Ei siis ole mikään amerikan temppu hankkia omistusasuntoa.

[/quote]

Siis opintolainalla hankitaan lainaa ja mummi on laittanut tonnin joka synttäreillä lastenlasten säästötileille?

Vierailija
11/67 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:41"]

[/quote]

Siis opintolainalla hankitaan lainaa ja mummi on laittanut tonnin joka synttäreillä lastenlasten säästötileille?

[/quote]

Kuka puhui jostain opintolainasta? En itsekkään ole koskaan ottanut mitään lainaa, vaikka olen opiskellut lukiossa, ammattikoulussa ja ammattikorkeakoulussa. Kävin ihan töissä opiskellessani. Lainan joutuu ottamaan silloin, jos ei kaikki säästöt riitä omaan asuntoon.

Vierailija
12/67 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankin kautta sai maksullisen takauksen, omaa rahaa ei tarvittu ollekaan.

Vierailija
13/67 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoittanut aloituspostauksen kysymystä niille, jotka voivat "1000€/kk laittaa säästötilille" ja joilla on jo kymmenien tuhansien säästöt - vaan niille nuorille, jotka ovat tehneet muutaman kesän kesätöitä ja saaneet muutamia tuhansia ja säästäneet ne. Maksaako teille vanhemmat vuokrat, opiskelukulut yms. opiskeluaikana vai miten olette esim. opintojen aikana työstä saamanne palkat voineet käyttää säästöihin? -Ap

Vierailija
14/67 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:37"]Voisko olla niin, että ovat töissä jo opiskeluaikana? Jos yksiö maksaa 250 000 e, niin kyllä sen 25 000 e saa aika äkkiä kerättyä

[/quote]

Tämä nyt ei liity asiaan mutta missä maksaa yksiö 250 000, tai kuka pistää tuommoisen summan rahaa vaatehuoneen kokoiseen asuntoon?

Vierailija
15/67 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:37"]

Jos yksiö maksaa 250 000 e, niin kyllä sen 25 000 e saa aika äkkiä kerättyä

[/quote]

Tuolla rahalla saa vähän muutakin kuin yksiön, Helsingistäkin. :)

Vierailija
16/67 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:49"]

Kuka puhui jostain opintolainasta? En itsekkään ole koskaan ottanut mitään lainaa, vaikka olen opiskellut lukiossa, ammattikoulussa ja ammattikorkeakoulussa. Kävin ihan töissä opiskellessani. Lainan joutuu ottamaan silloin, jos ei kaikki säästöt riitä omaan asuntoon.

[/quote]

No mitä muuta lainaa opiskelijat voivat saada kuin opintolainaa?

Vierailija
17/67 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:53"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:37"]

Jos yksiö maksaa 250 000 e, niin kyllä sen 25 000 e saa aika äkkiä kerättyä

[/quote]

Tuolla rahalla saa vähän muutakin kuin yksiön, Helsingistäkin. :)

[/quote]

Jostain Kontulasta tai Rastilasta saa isommankin asunnon, mutta jos on nuori ja haluaa asua siellä, missä kaveritkin, niin ei tuo riitä kuin Töölöön.

Vierailija
18/67 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta sain ensimmäiseen omistusasuntoon lainan ilman säästöjä tai takaajia. Enkä ole mitenkään nuorikaan enää.

Vierailija
19/67 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, 14 vastasi samaan aikaan, samasta asiasta. Kammottavaa kyllä, Etuovelta löytyy yksi 250 000 euron yksiö, mutta onneksi paljon muutakin tuohon hintaan.

-15-

Vierailija
20/67 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 22:51"]En tarkoittanut aloituspostauksen kysymystä niille, jotka voivat "1000€/kk laittaa säästötilille" ja joilla on jo kymmenien tuhansien säästöt - vaan niille nuorille, jotka ovat tehneet muutaman kesän kesätöitä ja saaneet muutamia tuhansia ja säästäneet ne. Maksaako teille vanhemmat vuokrat, opiskelukulut yms. opiskeluaikana vai miten olette esim. opintojen aikana työstä saamanne palkat voineet käyttää säästöihin? -Ap

[/quote]

Suomessa opiskelu on ilmaista ja opiskeluaikana kela tarjoaa opintorahan, sekä asumislisän, mikäli ei käy töissä. Nykyään mm amk:hon ei tarvitse ostaa kirjoja, sillä kirjat voit lainata ja suurinosa opintomateriaaleista, löytyy koulun verkosta pdf muotoisena. Eli pystyy helposti säästämään. Ei siis pitäisi olla ongelmia moisen kanssa. Muutenkin kun just valmistuu ja saa duunin, niin pankki antaa helposti lainaa omaa asuntoa varten, vaikkei olisi säästöjä. Mm vakityö ja valmistumistodistus on tie onnellisuuteen, tuon asuntolainan suhteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi