Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Besserwisserien alalaji

Vierailija
29.04.2014 |

Oletteko kohdanneet besserwissereitä, jotka kohtelevat kuin olisit ulkoavaruudesta. Selittävät sinulle esim. perusteellisesti mikä lämpötila tarkoittaa pakkasta, leutoa, lämmintä ja kuumaa. Aivan kuin olisit juuri pudonnut taivaalta ja kaikki olisi sinulle uutta. Tai kertovat kuinka kirjojen lainaaminen kirjastosta tapahtuu. Jne. En nyt keksi parempia esimerkkejä, mutta aina välillä näihin törmään ja mietin mielessäni, että onkohan besserwisserillä käynyt mielessä, että kanssakeskustelijakin on elänyt ennen kuin kohtasi besserwisserin. Ettei muut ihmiset tupsahtele tyhjästä, ilman, että olisivat eläneet samankaltaista normiarkea kuin hekin.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, yks mun kaverintyyppinen ratkasu on just tuommonen. Konkreettisissa asioissa jonkin verran, mutta eritoten ihmissuhdeasioissa. Siis vaikka että joku meidän kaveri A sanoo tai tekee jotain, jota minä sitten kommentoin, että olipa kivaa/kurjaa/outoa tai en ota kantaa ollenkaan. Niin tämä kaverintyypppinen on heti "suomentamassa" että mitä se OIKEASTI tarkoitti se A kun se sanoi tai teki niin.

Toinen juttu on sitten se ainainen pätemisen tarve. Minulla on akateeminen tutkinto ja opiskelen toista. (Tällä kaverilla on joku toisen asteen tutkinto jostain 1970-luvulta tms.) Niin pätevänä selittää minulle jotain omaan erityisalaani liittyvää seikkaa. Kun yritän korjata niin huutaa päälle että ei ei, en mä nuin tarkota vaan näin. Nykyään olen sitten joskus piruuttani antanut hänen puhua itsensä pussiin esittämällä jatkokysymyksiä kun tosiaan tiedän kohtuullisen paljon muutamasta asiasta.

Tyyppi ikään kuin pitää minua täysin tyhmänä ja kykenemättömänä itse muodostamaan näkemystäni kulloisistakin asioista. Hän myös saattaa selittää juurikin jotain konkreettista asiaa, kuten makaroonilaatikon tekoa vaikka kuinka kauan. Rassaa! Olenkin vähentänyt yhteydenpitoa.

Vierailija
2/2 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Besserwisserit - nuo OIKEASTI sivistyneen maailman arkkiviholliset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla