Lamppu välähtää, mutta ei syty - sähkövika?
Amatöörin kysymys.... Tyttären huoneen kattolamppu välähtää, kun painaa katkaisimesta, mutta ei jää päälle. Lamppu on temppuillut pitkään, mutta pysynyt päällä, ainoastaan välkähtänyt silloin tällöin. Nyt sitten ei suostu jäämään päälle. Voiko olla, että ongelma on polttimossa ja ratkeaa sitä vaihtamalla? Tai valaisimessa/katkaisimessa? Mietin, että onko tätä ihan turha lähteä itse kokeilemaan polttimoa/valaisinta vaihtamalla vai onko ilman muuta sähkärin asia?
Kommentit (11)
Teille tulee vaihtovirtaa ja jäänyt se pimeä vaihe päälle. Ei sille asialle kukaan mitään voi.
Onko energian säästölamppu?
Jos on, niin lamppu on sökö, sytytin toimisi vielä.
Lamppu vaihtoon.
Kun et edes kertonut mikä poltin. Ledithän tuota voi tehdä, itsellänikin on yksi lamppu tuommoisen vian takia "syrjässä". Aattelin, että jos laittaisin joskus pihavaloksi sen.
Riittää kun sen saa kerran syttymään ..
Sincc
Sytkävikaisia ledejä on ..
Vierailija kirjoitti:
Teille tulee vaihtovirtaa ja jäänyt se pimeä vaihe päälle. Ei sille asialle kukaan mitään voi.
Auttaisiko kalibrointi...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko kalibrointi...?
Ei auta, mutta vauvapalstalla vatulointi auttaa.
jospa heijastaisi peileillä katulampun valoa huoneeseen?
💡
Mitään tarpeellisia lähtötietoja ei luonnollisesti kannata kertoa, niin saa pitemmän ketjun, mutta jos siinä on tavallinen polttimo tavallisessa E40 kierrekannassa, niin vaihda polttimo toimivasta valaisimesta ja jos se toimii, niin vika on polttimossa, mutta jos ei, niin vika on valaisimessa. Jos vika on valaisimessa, niin kannattaa katsoa onko valaisimen pistoke kunnolla kiinni kattorasiassa tai johtimet kunnolla kiinni sokeripalassa.
Voisiko lamppua esilämmittää tohottimella?
Kannattaa tilata sähkömies paikalle. Tai jos on jotain ns. maallikkotöitä, niin kannattaa katkaista virrat keskuksesta niin ei räpsähdä näpeille, jos menee lamppua itse vaihtamaan.
Taitaa olla jo tämä asia korjattu, mutta jos kiinnostaa niin käykääpä tsekkaamassa mun sähköasentajan opiskelusivut osoitteesta https://sahkoa.wordpress.com/
Olen kerännyt sinne vähän kuvia teksteineen koulun hommista ja bonuksena sähkötemppu.
Mukavaa syksyn jatkoa kaikille. Terveisin Sorvan Aaro Turusta.
Vajaat 5 vuotta vanha LED poltin ei enää syttynyt kunnolla keittiön kattovalossa, välähteli himmeästi vaan. Vaihdoin tilalle uuden polttimon ja sillä korjaantui. Ei näy led polttimotkaan olevan ikuisia.
Taitaa olla 10 wuotta wanha ketju.
Polttimosta kannattaa silti aloittaa vaikka 10 vuoden päästäkin ja sitten jos vika ei ole siinä (lamppu palaa esim. jossakin toisessa valaisimessa normaalisti)
siirtyä sen jälkeen valaisinta tarkastelemaan. Aivan kuten 10 wuotta sitten jo kerroimme ..
Sincc