Miksi suvivirren kieltäjät eivät haluaa kieltää kirkollisia pyhiä
Joulu, juhannus, pääsiäinen, helluntai,helatorstai, loppiainen. En ole kenenkään kuullut vauhkoavan, että ne pitäisi lopettaa. Ne ovat kuitenkin paljon enemmän uskonnollisia juttuja kuin suvivirsi. Unohdinko jonkun?
Kommentit (10)
kaikki ovat pakana juhlien kanssa samaan aikaan eli ei vaikuta lomailuun :)
Ei suvivirttä kukaan halua kieltää. Se oli väärinkäsitys. Lue lehtiä.
Ei synny mitään ongelmatilannetta. Eihän kirkollisina pyhinä edes saa mennä kouluun, joten ei muodostu mitään pakkolista uskonnolista ohjelmaa kouluissa, vaan jokainen viettää hartaustilaisuutensa ja uskonnolliset taikamenonsa vapaa-ajalla. Toope.
Jo juutalaisten raamatussa oli pyhäpäivät, eivät ne ole lutkulahkolaisten keksimiä.
Ja voin luvata että en vietä kansallisina arkivapaina mitään uskonnollisia rituaaleja.
Mua ei haittaa suvivirsi sen kummemmin kun laulut joulupukista, vaikka kumpaankaan en usko.
Onko juhannus kirkollinen pyhä? Työnantajaliitot niitä haluavat karsia. Menisitkö sinä ap sitten lauantaina töihin? Eikö raamatun mukaan vain sunnuntai ole lepopäivä?
Juhannuksen pohjana on joku vanha juhla jonka sitten kristityt korvasi omallaan, Johannes kastajan juhlalla.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 20:54"]
Juhannuksen pohjana on joku vanha juhla jonka sitten kristityt korvasi omallaan, Johannes kastajan juhlalla.
[/quote]
Kuten melkein kaikkien "uskonnollisten" juhlien pohjana. Juhannus oli aiemmin nimeltään mittumaari, sitä juhlittiin kesäpäivänseisauksen aikaan ja sitä juhlittiin mm. polttamalla kokkotulia ja juopumalla. Kuulostaako tutulta? :D
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 20:51"]Onko juhannus kirkollinen pyhä? Työnantajaliitot niitä haluavat karsia. Menisitkö sinä ap sitten lauantaina töihin? Eikö raamatun mukaan vain sunnuntai ole lepopäivä? [/quote]
Oon tehnyt joskus pitkää päivää. Minun tietääkseni ateisti ei usko mihinkään jumalaan, joten miten juutalaiset tähän liittyy?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 18:58"]
Joulu, juhannus, pääsiäinen, helluntai,helatorstai, loppiainen. En ole kenenkään kuullut vauhkoavan, että ne pitäisi lopettaa. Ne ovat kuitenkin paljon enemmän uskonnollisia juttuja kuin suvivirsi. Unohdinko jonkun?
[/quote]
Vapaapäivät -si
Uskontopaska -no