Uskaltaako ostaa yksin asunnon?
Meille tuli ero miehen kanssa ja joudun nyt muuttamaan omilleni. Mukanani muuttaa myös 3v tyttömme. Aun pääkaupunkiseudulla joten vuokrakämpät ovat tiukilla. Olen jo yli vuoden odottanut, mutta yhtäkään asuntotarjousta ei ole tullut. Minulla on työpaikka joka on tällä hetkellä vakaa. Tulevaisuudesta ei kuitenkaan ole takeita, sillä ala jolla työskentelen muuttuu nopeasti.
Minulla on asp-tili jolla saan n. 130 000€ lainaa, kuukausituloni ovat n. 2500€ brutto. Uskallanko siis ostaa oman kerrostaloasunnon ja ottaa sen 130 000 lainaa... Alan olla jo epätoivoinen, kaikki energia kuluu miehen kanssa riidellessä ja lapsikin jo kärsii... Olen alle 30v..... Miksi kaikki yhteiskunnan hylkiöt, mamut jne saavat asunnon heti ja työssäkäyvät joutuvat odottamaan ja kärsimään... :(
Kommentit (14)
Mä en uskaltaisi, tulosi ovat sen verran pienet... ehkä aso?
Asohan nyt on viimenen vaihtoehto... Tulee pian kalliimmaksi kuin vuokrakämppä..
Itsekin harkitsisin tilanteessasi asoa. Toinen vaihtoehto olisi miettiä 100 000 e lainaa, sen noilla tuloilla kattais (nimimerkillä kokemusta on).
siis mulla on asp-tili jolla saan samantien sen 130000€. En halua nyt mitään vittuilua vaan rehellisiä mielipiteitä. -ap
[quote author="melba" time="25.04.2014 klo 22:13"]
Itsekin harkitsisin tilanteessasi asoa. Toinen vaihtoehto olisi miettiä 100 000 e lainaa, sen noilla tuloilla kattais (nimimerkillä kokemusta on).
[/quote]
pk-seudulta ei kyllä saa mitään asuntoa 100 000 eurolla...
Odotat ilmeisesti kunnan asuntoa? Mikset hanki yksityiseltä (jos et uskalla omaa ostaa)? Kalliitahan ne on, mutta parempi kuin nykytilanne kuitenkin ilmeisesti.
Kaupungin asuntoa saat odottaa hamaan tulevaisuuteen, jos ei tuuri käy. Siellä juuri pienimmissä asunnoissa on pisin jono ja luultavasti niihin kaksiohin/pieniin kolmioihin nimenomaan haluat.
Kuka tässä ketjussa on sulle kettuillut?
Laske mahdollisimman tarkasti tulosi ja menosi. Tee laskelma, paljonko voit kuukaudessa maksaa asumisesta. Kaksio riittää sinulle ja lapselle, kun on hyvä pohjaratkaisu. Ei siis mitään huone toisen takana-systeemiä, joka nykyään kyllä tuntuu olevan trendi. Sellainen, jossa on keittiö ja jossa eteisestä pääsee kaikkiin huoneisiin.
Saathan kuitenkin lapsilisän ja siihen yh-korotuksen sekä elatusavun.
Katso asuntojen yhtiövastikkeita, äläkä osta vanhaa, jossa on tulossa putkiremontti.
Suosittelen oman ostamista tai sitten asoa. Niitäkin on eri hintaisia. Aso kuitenkin on pysyvä koti ja varmasti rauhallisemmassa paikassa kuin kaupungin vuokra-asunto. Tsemppiä!
OT, jännä valinta, kaupungin vuokrakämppä tai oma? Mutta aso on jostain syvältä?
Oman jälkeen seuraavaksi paras usein, onhan joskus kaupungin kämpätkin kivalla alueella ja naapureina ihan tavallisia työssäkäyviä... mut, no.
Aso on pääkaupunkiseudulla ihan järkevä ratkaisu. Muualla ei välttämättä.
Ssako tällaista lainaa esim 50 vuodelle? Silloin maksaisin reilu 250€ kuussa. Tulen samaan äidiltäni perinnön jolla katan kyllä lainan sitten kun aika on. Jos laina on 30 vuodelle niin n. 360 kuussa. Korot tietty...... Mutta mitä.. Oon epätoivoinen... Kukaan ei ole vittuillut, mutta pyysin jo etukäteen etei tule niitä viestejä. Oon nyt niin herkässä mielentilassa ja rikki muutenkin... -ap
Nykyään ei anneta noin pitkiä laina-aikoja. Taitaa useimmin pankit antaa lainaa vain 20 vuodeksi enää nykyään. Kannattaa mennä pankkiin tietty juttelemaan.
Raha-asiat ovat tossa tilanteessa mielestäni sivuseikka. Etsi yksityiseltä vuokra-asunto ja saa mielentilasi kuntoon ja mieti vasta sitten, että olisko aso vai oma paras vaihtoehto. Jos viihdyt vuokrallakin, niin ei siihen jääminenkään ole mikään kauhea vaihtoehto. Hyviä asuntoja voi kaupungin lisäksi saada esim. SATOlta, VVO:lta tai vakuutusyhtiöiltä. Yksityisellä on aina riski, että lentää jossain vaiheessa pois asunnosta, mutta noilla instituutionaalisilla sijoittajilla saa asua vaikka miten pitkään. Mekin ollaan asuttu nyt 2009 asti vuokralla samassa asunnossa.
Pääkaupunkiseudulla aso on paras vaihtoehto.
Kyllä minä ostaisin, ehdottomasti.