Kevytyrittäjyyden riskit opiskelijalle?
Firma jolle olen tehnyt keikkatöitä on päättänyt luopua työsuhteista ja palkata jatkossa pelkkiä kevytyrittäjiä laskutuspalvelun kautta. Olen opiskelija, joten mun ei tarvitse pelätä karensseja tai muitakaan tukiansoja. Tienaan näistä töistä muutaman tonnin vuodessa, joten mistään eläkevakuutuksista tai alveista ei tarvitse huolehtia. Mitä sellaisia riskejä tai muita haittapuolia kevytyrittäjyyteen liittyy, jotka pitäisi ottaa huomioon?
Pomo hehkutti kovasti, kuinka saan jatkossa enemmän palkkaa ja kaikki hyötyy muutoksesta, muttei maininnut sanallakaan sitä ettei eläkettä kerry ja vakuutusturvasta täytyy huolehtia jatkossa itse. Se sai mut miettimään vakavasti jatkoa. Uskaltaako tällaiselle firmalle tehdä töitä kevytyrittäjänä? Liittyykö siihen sellaisia riskejä, joista voin joutua maksamaan kalliin hinnan jos jotain menee pieleen?
Kommentit (27)
Kerro vielä, mistä alasta on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Kerro vielä, mistä alasta on kyse.
Kysyitkö ap:lta vai molemmilta? Mulla on ollut mielessä lähinnä lastenhoito, kun omaan alan koulutuksen ja työkokemusta, mutta voisihan sitä muutakin tehdä jos joku maksaa.
t. vastaaja #1
Isoin riski tuossa on se, että jos jäät työttömäksi, mutta et tienaa kevytyrittäjänä tarpeeksi elääksesi niillä tuloilla.
Vaikka lopettaisit kevytyrittäjänä toimimisen, katsotaan, että voit työllistää itsesi yrittäjänä, koska olet joskus ollut yrittäjä. Se, pystyykö toiminnalla elämään, ei kiinnosta ketään.
En ottaisi itse riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Isoin riski tuossa on se, että jos jäät työttömäksi, mutta et tienaa kevytyrittäjänä tarpeeksi elääksesi niillä tuloilla.
Vaikka lopettaisit kevytyrittäjänä toimimisen, katsotaan, että voit työllistää itsesi yrittäjänä, koska olet joskus ollut yrittäjä. Se, pystyykö toiminnalla elämään, ei kiinnosta ketään.
En ottaisi itse riskiä.
Eli työttömänä et tule saamaan ikinä mitään tukia.
Vierailija kirjoitti:
Onko linjoilla ketään joka tietää kevytyrittäjyyden "ansoista"? Olen itse töissä, mutta kaipaan pieniä lisätuloja ja kevytyrittäjyys kiinnostaa.
Kevytyrittäjänä saadusta tulosta maksetaan tuloveroa, joten riittää kun laskeskelet paljonko laskuttamastasi työstä jää verojen jälkeen käteen. Jos olet tuo joka oli ajatellut tehdä lastenhoitoa, tarvitset varmaankin vakuutuksen, joka maksaa myös.
Yrittäjä yrittää siirtää yrittämisen riskin sulle. Älä suostu. Jos kukaan ei suostuisi, niin niiden olisi pakko jatkaa toimintaa entiseen tapaan.
Kääntäjät suostui aikoinaan tekemään töitä omilla toiminimellä, kun yritykset halusi luopua in-House kääntäjistä. Ala on nyt umpikujassa ja kääntäjän työllä vaikea tienata elantoaan.
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi itse riskiä.
Jos nyt kokeilen kevytyrittäjyyttä ja lopetan jossain vaiheessa, kuinka kauan se voi haitata työttömyysturvan saamista?
t. vastaaja #1
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä yrittää siirtää yrittämisen riskin sulle. Älä suostu. Jos kukaan ei suostuisi, niin niiden olisi pakko jatkaa toimintaa entiseen tapaan.
Kääntäjät suostui aikoinaan tekemään töitä omilla toiminimellä, kun yritykset halusi luopua in-House kääntäjistä. Ala on nyt umpikujassa ja kääntäjän työllä vaikea tienata elantoaan.
Joskus lisääntyneen riskin vastapainoksi saa parempaa palkkaa. Onko riskit niin iso ongelma, että ylimääräisestä rahasta kannattaa kieltäytyä sen takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko linjoilla ketään joka tietää kevytyrittäjyyden "ansoista"? Olen itse töissä, mutta kaipaan pieniä lisätuloja ja kevytyrittäjyys kiinnostaa.
Kevytyrittäjänä saadusta tulosta maksetaan tuloveroa, joten riittää kun laskeskelet paljonko laskuttamastasi työstä jää verojen jälkeen käteen. Jos olet tuo joka oli ajatellut tehdä lastenhoitoa, tarvitset varmaankin vakuutuksen, joka maksaa myös.
Joillain kevytyrittäjyyspalveluilla kuuluu vakuutus komissioon tai sen voi saada lisämaksusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi itse riskiä.
Jos nyt kokeilen kevytyrittäjyyttä ja lopetan jossain vaiheessa, kuinka kauan se voi haitata työttömyysturvan saamista?
t. vastaaja #1
Ikuisesti.
Miehelläni oli ollut toiminimi 15-18-vuotiaana. Kun hän jäi työttömäksi 35-vuotiaana, meni yli puoli vuotta ennen kuin sai edes toimeentulotukea. Joutui useaan otteeseen kiikuttamaan papereita eri virastoihin, joissa todisteli, että yritystä ei enää ollut ja että ei taa salaa yrittäjänä töitä. Ansiosidonnaista ei saanut, koska olisi kuulemma voinut työllistää itsensä yrittäjänä, kun oli ennenkin muka niin tehnyt. Joo, kesäisin ammattiopintojen yhteydessä.
Yrittäjäksi ei kannata ryhtyä ellei ole takuuvarma palkkatyö tukena tai niin rautainen yritysidea, että haluaa oikeasti ottaa sen riskin, että voisi elättää itsensä kunnolla yrittäjänä. Nuo kevytyrittäjyyspelleilyt on tavallisen ihmisen silmään pissimistä.
Tiedän mistä puhun, olen itse kolmannen polven yrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi itse riskiä.
Luulen, että tässä tapauksessa yrittäjyys katsottaisiin sivutoimiseksi, joten oikeus työttömyysturvaan säilyy. Joka tapauksessa ap on päätoiminen opiskelija, joten hän ei muutenkaan olIsi oikeutettu työttömyystukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi itse riskiä.
t. vastaaja #1
Ikuisesti.
Miehelläni oli ollut toiminimi 15-18-vuotiaana. Kun hän jäi työttömäksi 35-vuotiaana, meni yli puoli vuotta ennen kuin sai edes toimeentulotukea. Joutui useaan otteeseen kiikuttamaan papereita eri virastoihin, joissa todisteli, että yritystä ei enää ollut ja että ei taa salaa yrittäjänä töitä. Ansiosidonnaista ei saanut, koska olisi kuulemma voinut työllistää itsensä yrittäjänä, kun oli ennenkin muka niin tehnyt. Joo, kesäisin ammattiopintojen yhteydessä.
Yrittäjäksi ei kannata ryhtyä ellei ole takuuvarma palkkatyö tukena tai niin rautainen yritysidea, että haluaa oikeasti ottaa sen riskin, että voisi elättää itsensä kunnolla yrittäjänä. Nuo kevytyrittäjyyspelleilyt on tavallisen ihmisen silmään pissimistä.
Ikävää että noin voi käydä, mutta kesätyöt toiminimellä on ihan eri asia kuin sivutulojen laskuttaminen yksityishenkilönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus lisääntyneen riskin vastapainoksi saa parempaa palkkaa. Onko riskit niin iso ongelma, että ylimääräisestä rahasta kannattaa kieltäytyä sen takia?
Riippuu.
Ensinnäkin, onko palkka niin hyvä ja työ sellaista, että tulet sillä palkalla oikeasti toimeen ja onko varma, että töitä riittää jatkossa?
Mikä on koulutuksesi? Jos olet alalla, jolla on takuuvarma työllisyys, kuten lääkäri tai sh, niin riskiä ei oikeastaan ole.
Onko se yrittäjyystouhu sellaista, että haluat palavasti olka yrittäjä ja tehdä just sitä duunia, vaikka se johtaisi köyhyysloukkuun?
Onko sulla varma varsinainen työpaikka, jolla varsinaisesti tienaat ja yrittäminen on vaan kiva lisä siihen päälle?
Jos se kevytyrittäjyys on jotain, jolla ei itseään elätä kuitenkaan JA on varsinainen työ alalta, jolle työllistyminen on vähänkään epävarmaa, niin EI kannata alkaa leikkiä tuon yrittäjyyshimnan kanssa.
Jos tilillä on rahaa niin, että pystyy laskut maksamaan ja itsensä elättämään vaikka vuoden ilman, että saa jostain lisää rahaa, sitten voi ottaa riskin. Jos ei ole, ei kannata.
T. Yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi itse riskiä.
t. vastaaja #1
Ikuisesti.
Ikävää että noin voi käydä, mutta kesätyöt toiminimellä on ihan eri asia kuin sivutulojen laskuttaminen yksityishenkilönä.
Saatpa nähdä, että jos joudut hakemaan työttömyystukea, niin samalla viivalla olet. Kevytyrittäjänä on viranomaisen ja lain edessä ihan yhtä yrittäjä kuin kuka tahansa muukin. Yrittäjä ei voi kuulua ammattijärjestöön eikä saada työttömyystukea, oli se yrittäjyys miten nätiksi naamioidussa paketissa tahansa.
En tiedä heitetäänkö täällä mutuna noita kokemuksia mutta itsellä toisenlaisia kokemuksia.
Itse olen ollut työttömänä kun olen ollut sivutoimisesti yrittäjä ja sivutoimisesti opiskeleva samaan aikaan. Ei ongelmia tp-rahan kanssa, antoivat heti vaadittavan lippulappukasan mukaan työkkäristä kun kävin ilmoittautumassa ja ne täyttelin. 7 vuotta sitten joten tuskin on vaikeammaksi mennyt.
En osaa sanoa muuta kuin että ammattiliittoni koulutuksessa muutama vuosi sitten sanottiin: Älkää lähtekö, ette ole minkään turvan parissa, jos jäätte työttömäksi. Yrittäjäyhdistykset eivät katso yrittäjäksi, ammattiliitot eivät katso työntekijäksi. Mutta tämä oli liiton kouluttaja, jolla oli vähän omaa lehmää ojassa. Tosin hän suositteli mieluummin "kunnon yrittäjyyttä", eikä sitä teilannut ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi itse riskiä.
t. vastaaja #1
Kevytyrittäjyys ei vaikuta etuuteen mitenkään, jos tulot ovat olleet opintojen ohessa tuon 2000 e/v. Asiasta saa ihan selkokielellä tietoa netistä lakitasolta alkaen.