Miksi joka työpaikassa on yksi hankala työntekijä?
Eli jos on 5 työntekijää niin siinäkin porukassa on se yksi hankala työntekijä. Joka pilaa ilmapiirin, vänkää vastaan, yrittää pomottaa, on ilkeä ja valehtelee.
Eikö johtajat yhtään mieti ryhmädynamiikkaa? Jos on 5 ADHD persoonaa tai 5 introverttiä niin tuo porukka ei toimi.
Kommentit (10)
Rekrytointi on tosi hankalaa ja moni paljastaa todelliset karvansa vasta koeajan jälkeen, jolloin näistä tyypeistä ei pääse eroon enää millään. Eri asia on sitten mitä muut mieltää hankalaksi tyypiksi, riittääkö että ajattelet omilla aivoilla ..
Hankala tyyppi on aina subjektiivinen kokemus. Joku voi olla hankala sinun mielestäsi, mutta toisen mielestä hän on hyvä sparraaja ja päätösten haastaja.
Tärkeintä on, mitä hän saa aikaan työpaikassa. Onko siis palkkansa ansainnut vai ei?
Siinä on kontekstiharha; vaikka teillä olisi töissä 5 enkeliä, niistä kuitenkin yksi on hiukan ikävämpi kuin muut, joten hän vaikuttaa hankalalta tyypiltä.
Jos olisit kohdannut saman ”vaikean” henkilön esim. kirkon työyhteisössä (jossa on tutkitusti kaikkein v-mäisin työilmapiiri) hän olisi ollut ns. Hyvä Tyyppi.
Usein sama ominaisuus ihmisessä on sekä hyödyllinen että hankala.
Hassua, aika harvassa työpaikassa olen kohdannut oikeasti hankalia tyyppejä.
Tuoho pohtiiko pomot yhtään ryhmädynamiikkaa - jotku pohtii, toiset ei. Toisaalta työntekijät on otettava niistä tyypeistä, joita on tarjolla. Ja kaikki eivät aina ole niin priimaa.
Omassakin työpaikassa tapahtui yhtä ja toista, ja kuka työntekijä milläkin tavalla lähti sieltä tai sitten jäivät. Eli niitä "hankalia" oli useita, riippuen mikä katsotaan hankalaksi ihmiseksi. Entä onko esim. huonojen työolojen takia tavalla tai toisella oireileva hankala? Onko työpaikkakiusattu hankala?
Itse olen sitä mieltä että sen näkee heti olemuksesta onko hankala ja ikävä ihminen. Sen vaa aistii.
Some people are just assholes