Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini (58v) pyysi minulta (25v) rahaa lainaksi joulua varten, olen raskaana ja...

Vierailija
08.12.2020 |

Tuntuu ihan hirveän pahalta. 100e pyysi että ”pärjää joulun yli”, tiedän kyllä että viinaan menee.

Käydään molemmat töissä, hänellä parempi palkka kuin minulla mutta duunareita molemmat. Vertailua: minä maksan kaksion vuokraa Helsingissä, meillä on auto ja kaksi koiraa. Äitini asuu halvemmassa vuokrakolmiossa pikkukaupungissa, ei huollettavia, ei autoa.

Jotenkin iski nyt kovaa se ajatus että lapsen on turha odottaa mummolta ikinä mitään. Olen tietty hankkimassa kaikki tarvikkeet itse, mutta halusin elätellä toivoa että isovanhemmista olisi mukavaa antaa lahjaksi nyt jouluna jotakin vauvaan liittyvää. Loukkaannuinko turhasta?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et. Olkoon ämmä juomatta tänä jouluna. Älä anna senttiäkään. Eiköhän sulla ole sille sataselle parempaa käyttöä?

Vierailija
2/31 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie sille äidille ruokaa, älä anna rahana. Ilmoita samalla, että jos juomarahaa olisi kaivannut, niin viinojen rahoitukseen sinä et aio osallistua nyt etkä tulevaisuudessa. Samalla voitte keskustella myös siitä, että jos äitisi elättelee minkään asteisia haaveita siitä, että saa olla mukana lapsenlapsensa elämässä, niin nyt on viimeinen hetki muuttaa omia tapojaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie sille äidille ruokaa, älä anna rahana. Ilmoita samalla, että jos juomarahaa olisi kaivannut, niin viinojen rahoitukseen sinä et aio osallistua nyt etkä tulevaisuudessa. Samalla voitte keskustella myös siitä, että jos äitisi elättelee minkään asteisia haaveita siitä, että saa olla mukana lapsenlapsensa elämässä, niin nyt on viimeinen hetki muuttaa omia tapojaan.

Tuo ruuankin vieminen sitten vapauttaa omien rahojen käytön viinaan. Alkoholistia on vähän mahdoton auttaa.

Vierailija
4/31 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata loukkaantua. Vaan hyväksyä että tuota se on.

Mun lapsilla ei ole elämässä yhtäkään isovanhempaa vaikka kaikki neljä ovat elossa. Omat vanhempani on hulluja (toinen aivan sekopää narsisti, väkivaltainen ja vaarallinen, ja toinen peesaa ja palvoo narsistia) ja miehen vanhemmat ohareita tekeviä epäluotettavia alkkiksia joita pullon henki ohjailee.

Kummatkaan ei välitä lapsistani yhtään, eivät ole koskaan hoitaneet, leikkineet, kyläilleet, antaneet lahjan lahjaa ja eivät ole ristiäisiinkään viitsineet tulla. Mun vanhemmat ei ole kahta lapsista nähneet koskaan.

Et ole ainoa. Huonoja isovanhempia on suomi pullollaan. Asiasta pitää tehdä surutyö ja opetella pärjäämään itse ilman tukiverkostoa. Ajattele positiivisen kautta, sulla on lapsi, jolle voit tarjota hyvän lapsuuden ja voit olla itse aikanaan hyvä isovanhempi. Tämä ei pettymystä poista tietenkään omiin vanhempiin mutta auttaa jaksamaan. Tsemppiä.

Vierailija
5/31 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi viedä ruokaa? Äiti tienaa enemmän, kulut on pienemmät ja jos päättää mieluummin juoda rahansa niin se on hänen ongelmansa. Mikään, mikä auttaa alkoholistia ylläpitämään harrastustaan ei loppupeleissä auta. Jos vie ruokaa, niin omaa rahaa jää enemmän viinaan. Sama lopputulos.

Eli älä anna mitään, pidä rahat itse. 

Vierailija
6/31 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et loukkaantunut turhaan. Olen surullinen puolestasi :( älä anna rahaa, sen pyytäminen ei varmaan koskaan lopu jos tottuu sinulta saamaan. Jos tuntuu, että on pakko jotenkin auttaa niin vie ruokaa.

Vierailija
7/31 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Suora, rakentava puhe kannattaa. Tsemppiä, ap. Olet ihan oikeassa tässä asiassa.

Vierailija
8/31 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehottaisin menemään diakonin vastaanotolle tai sosiaalitoimistoon. Älä anna rahaa. Sinun elämäntilanteessa sitä rahaa tarvitaan enemmän.

Vierailija
9/31 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa olisitnin tomera tyttö ja veisit jouluruuat äidillesi. Äiti ei välttämättä kerro kaikkia asioitaan.sinulle.Voi olla sairaskuluja.

Vierailija
10/31 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin suoran rahan sijaan lahjakortin Citymarkettiin tai S-ketjun kauppaan. Ainakin tietäisin että äiti "pärjää" ja ostakoon viinakset omilla rahoilla.

Vierailija
11/31 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin suoran rahan sijaan lahjakortin Citymarkettiin tai S-ketjun kauppaan. Ainakin tietäisin että äiti "pärjää" ja ostakoon viinakset omilla rahoilla.

Ja lahjakortillako ei voi ostaa kaljaa?

Kertomasi mukaan äidillä on kyllä rahaa, päättää vain juoda ne pois. Iljettää tämä alkoholistien hyysääminen. Joo, on se sairaus, mutta rajat on silti vedettävä selkeinä. Toisen juomisen rahoittaminen ei kannata koskaan eikä missään tilanteessa. Ruuan vieminen vain rahoittaa juomista toisella tavalla.

Vierailija
12/31 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita mutsi hetkeksi jäähylle. Älä ole alkoholistin mahdollistaja!

Vierailija
13/31 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri lukemassa uutta kirjaa ”isä pullossa. Siinä sanotaan, että alkoholistia auttaa parhaiten siten, ettei auta.

Alkoholismi on sairaus, jossa solutasoinen riippuvuus alkoholiin. Että voisi parantua, pitää oma tahto tehdä se olla tosi kova. Muiden tahto ei siinä auta.

Juovat alkoholistit ovat kovia valehtelemaan, jotta voisivat juoda. Sanot äidillesi, että et anna rahaa koska et halua olla mahdollistaja hänen sairautensa etenemiseen.

Vierailija
14/31 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että rahasi menevät nyt vauvan hankintoihin. Älä anna rahaa, siitä ei tule ikinä loppua, aina on käsi ojossa. Isä oli samanlainen, aina ottamassa, mun pojasta ei välittänyt yhtään vaikka meillä oli välillä tosi vaikeaa. Nyt järki käteen ja pidät huolta itsestäsi ja omasta perheestäsi.

Vierailija
15/31 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ruuankin vieminen sitten vapauttaa omien rahojen käytön viinaan. Alkoholistia on vähän mahdoton auttaa.

Alkoholistin täytyy myös syödä, ihminen ei itse yleensä välitä siitä onko ruokaan rahaa vai ei jos ongelma on paha, eli ruoka ja hygienia tuotteet ovat parasta apua mitä voi antaa.

Vierailija
16/31 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakassin voi tilata vaikka prismasta kotiovelle.

Vierailija
17/31 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mummon tarvitse olla perheen tukipilari, etsi muita aikuisia lapsen elämään. Jos näette mummoa niin älä jätä lasta ikinä yksin hänen vastuulle, alkoholisti voi ratketa juomaan koska tahansa.

Vierailija
18/31 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri saanut esikoiseni. Rahaa ei ollut paljon ja äitini tuli katsomaan vauvaa. Emme olleet nähneet aikoihin ja kutsuin hänet toivoen että välit parantuvat lapsenlapsen vuoksi. Äitini oli aiemmin tehnyt p'skajuttuja joiden takia olin ollut kauan ilman yhteyttä häneen. Hän oli sitten yötä, kaikki meni hyvin,  ja seuraavana päivänä ennen lähtöään pyysi lainaamaan 200 (markkoja) . Maksaisi sitten takaisin muutaman päivän päästä. Minulla oli just se 200mk jonka annoin hänelle ja sanoin vielä että todellakin tarvitsen sen siihen tiettyyn päivään mennessä. Tuosta on yli 20 vuotta. Ei ole rahaa näkynyt. En pystynyt maksamaan silloin seuraavaa vuokraa kokonaan ja raha-asiat jotka olivat siihen asti olleet tiukassa mutta kuitenkin laskut aina maksettu alkoivat mennä persiilleen kun en saanut sitä rahaa takaisin silloin ja masennuin täysin joksikin aikaa. Tyhmää minulta lainata hänelle ja opin kerralla. Ei ole ollut tervetullut meille. Lapset ovat hyvin kasvaneet ilman " mummoa".  Älä lainaa äläkä anna äidillesi rahaa kun tarvitset sen itse lapsesi kanssa. 

Vierailija
19/31 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmassa tapauksessa alkoholisti myy ruuat ja lahjakortit. Älä ole ap mahdollistaja, älä anna rahaa tai ruokaa. Molemmat vain mahdollistavat entistä suuremman viinan kulutuksen.

Ja, jos kerran sitä rahaa antaa, olet aina kerjäyksen kohteena.

Vierailija
20/31 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on tuo satanen, anna se. Kerro, että joulun jälkeen tulet hakemaan lainasi takaisin.