Äitiyspäiväraha 6kk mukaan. Tarvitaan apua!
Moi! Olen epätoivoisesti yrittänyt kysellä Kelalta, miten ihmeessä tämä äitiysraha 6kk:n mukaan lasketaan. Ehkä täältä löytyy vankempaa tietämystä aiheesta? Kirjoitin tästä jo Kela-Kertulle, mutta vaikka kuinka puristan, ei vastausta kuulu... :(
( http://keskustelu.suomi24.fi/node/12189933 ).
Eli nyt copy-pastella tuo kysymykseni:
Hei!
Yritän laskea itse, saisinko äitiysrahan 6kk:n mukaan. Olen yrittänyt löytää vastausta kelan sivuilta, mutta haluaisin nyt varmistua olenko ymmärtänyt asian oikein.
Jään äitiyslomalle 1.8.2014. 6kk:n tulot lasketaan ilmeisesti 1.2.2014-31.7.2014 ajalta.
LASKENTAKAAVA:
Kiinteä kuukausipalkka XXXX € (ilman puhelinetua) kertaa 6 kk (huom lisäys: tämä ilmeiseti vielä kerrotaan kahdella, jotta saadaan koko vuoden tulot)
- (miinus) työmarkkinajärj. Jäsenmaksu / työttömyyskassamaksu, koko vuosihinta XXX €
- (miinus) matkakulut pääkaupunkiseudulla 6kk ajan 282 €, jää alle omavastuu 600 €, joten tämä ei vaikuta laskelmiin,vai? Pitääkö jotain vähentää?
- (miinus) tulonhankkimiskulu vuodelta, automaattisesti 620€ (onko tämä pakollinen?)
- (miinus) työntekijän eläkemaksut 6 kk:n ajalta XXX € (kerrottuna kahdella?)
- (miinus) työttömyysvakuusmaksu 6 kk:n ajalta XXX € (kerrottuna kahdella?)
+ (plus) maksetut lomarahat ajanjaksolta 1.2.2014-31.7.2014 (yksinkertaisena?)
+ (plus) maksetut bonukset ajanjaksolta 1.2.2014-31.7.2014 (yksinkertaisena?)
+ (plus) maksetut ylityötunnit ajanjaksolta 1.2.2014-31.7.2014 (yksinkertaisena?)
Nyt on ihan hilkulla saanko korotuksen 20 % tai yli, joten haluaisin laskea tämän sentilleen oikein. Vielä tähän liittyen: pyöristetäänkö 19,5 % 20 %:iin? Monen desimaalin tarkkuudella (esim. 19,45%) ?
Kiitos jo etukäteen avustasi!
Huh-huh... helpommalla pääsisi, jos tähän löytyisi jostain laskuri. Mutta kun ei niin ei. Toivottavasti täältä löytyy jeesiä! En vaan voi olla ensimmäinen, joka tätä ihmettelee... :D
Kiitos avusta jo etukäteen, pienetkin tiedonmurut jeesaa...
Kommentit (16)
Ei sitä voi saada selville, niillä on joku arpakone siellä, millä laskevat. Mäkin tein kaikkeni saadakseni laskettua itse, ei onnistunut. Varasin puhelinajankin niiltä, ei apua.
Esim. Mun 6 kk palkkaan hyväksyttiin etukäteen maksetut lomarahat, kaverille ei.
Tietoa siis suojellaan tasolla "valtiosalaisuus"... arg..! Mulla siis saattaa heilua parista eurosta kiinni toi 20 % nousu.. olis niin helppo laskea itse, jos Kela sen kertoisi että miten! Mutta taitaa mennä arvontaan, toivotaan että mulla käy hyvä arpaonni ;)
Miksi haluat laskea moista? Pyydät sun palkanlaskijan tekemään kelaan tuon ilmoituksen palkasta mihin hän ilmoittaa sun 6kk tulot. Kelassa sitten laskevat kummalla tavalla sulle tulee päivärahat. Saat päivärahat 6kk tulojen mukaan mikäli tulot ovat 20% isommat kuin valmistuneessa verotuksessa (2012)
No miten sä siihen pystyisit vaikuttamaan, etä meneekö yli vai alle?
Laitat vain tiedot kelalle, niin ne laskee.
Minäkin ihmettelen, miksi sun pitää se itse laskea :D
Tarvitset apua vain itsesi hillitsemiseen. Kelassa laskevat.
Todellisuudessa tuloja tulee olla selvästi enemmän lisää kuin sen 20 %, että kuuden kuukauden tulojen mukaan saisi, sillä ne edellisen tarkistetun verotuksen mukaiset tulot korotetaan tietyllä indeksillä " vastaamaan tämän hetkistä tulotasoa". Itsellä jäi aikoinaan saamatta, vaikka tulot olivat nousseet 23 %. Sinä vuonna kun olisi pitänyt olla lähes 30 %:n tulonnousu edelliseen tarkistettuun verotukseen nähden. Joo vitutti.
Ei, en pysty enää korottamaan tulojani koska äitiysloma alkoi 26.5. Mulle laskettiin tulot 26.11-25.5. Eli mullakin voisi olla vielä mahdollisuus siihen että lomarahat otettaisiin huomioon (ne maksetaan 15.6) onhan mulla osoittaa että olen lomalla ollut siinä kuuden kuukauden aikana. Olin äitiyslomaa ennen n.5viikkoa sairaslomalla kovien supistusten takia, tämäkin harmittaa kun ei vain ole pystynyt olemaan loppuun asti töissä ja tienaamaan mm.pyhälisiä jotka olisivat pelastaneet tässä asiassa.
Hei, pyydä palkanlaskijaasi ilmoittamaan 6 kk:n hakemuksessasi kaikki mahdolliset edellisen vuoden aikana maksetut kertaluontoiset erät ( esim. Vuosibonus xxx€, maksuaika:03/2014, ansainta-aika 1.1.-31.12.2013 ja lomarahat koko vuodelta (30 päivältä). Kun nämä erät selittää auki tarpeeksi tarkasti hakemuksen lisätietoa-osiossa, niin Kelan henkilöstön on helpompi tehdä laskelma ja päätös.
Hei tietääkö kukaan voidaanko lomarahoja ottaa huomioon kun niiden maksu ei sisälly puolen vuoden ajanjaksoon, mutta lomia on kuitenkin pidetty 23päivää tänä aikana. Minulla tulojen nousu (20%) jäi kiinni 150eurosta. Tämä on minulle todella suuri asia koska jos tulot olisivat nousseet tuon 20% olisin saanut 12e./pvä. enemmän rahaa äitiyslomalla(eli häviän koko ajalta n.3300e.). Onko mitään muuta seikkaa joka voisi minua auttaa tuon minimaalisen summan edestä. Olen tehnyt lyhennettyä työaikaa vuonna 2012 neljän muun lapsemme hoidon takia tämän takia silloin tulot niin pienet. Yritän vielä toistamiseen lasketuttaa tulot uudelleen palkanlaskijalla vaikka luultavasti ei auta. Ottaa niin päähän etten tarkkaillut tulojani jotta olisivat nousseet sen 20% ja nyt on liian myöhäistä kun äitiysloma jo alkoi. Olen hoitotyössä ja minulla olisi ollut mahdollisuus tehdä vaikka enemmän pyhätöitä jos olisin tajunnut asian. Olen ymmärtänyt noista lomarahoista, että vaikuttavat puolen vuoden tuloihin vain jos on maksettu sinä aikana. Meillä lomarahat maksetaan aina kesäkuussa koko vuoden edestä, eli jos olisin jäänyt kuukautta myöhemmin äippälomalle, olisi nuo otettu huomioon ja kaikki olisi hyvin. Tuollainen ottaa niin päähän ja masentaa. Suoraan sanoen vie iloa koko raskaudesta (sain kelan päätöksen kaksi päivää sitten).
Mites ois kelan laskuri: https://easiointi.kela.fi/eprlaskenta_app/PRLaskentaApplication?EJ=VR&lang=fi
Jos suora linkki ei jostain syystä aukea, niin tältä sivulta: http://www.kela.fi/aitiysraha_maara yläreunasta löytyy linkki päivärahan määrän laskemiseen.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 15:59"]
Hei tietääkö kukaan voidaanko lomarahoja ottaa huomioon kun niiden maksu ei sisälly puolen vuoden ajanjaksoon, mutta lomia on kuitenkin pidetty 23päivää tänä aikana. Minulla tulojen nousu (20%) jäi kiinni 150eurosta. Tämä on minulle todella suuri asia koska jos tulot olisivat nousseet tuon 20% olisin saanut 12e./pvä. enemmän rahaa äitiyslomalla(eli häviän koko ajalta n.3300e.). Onko mitään muuta seikkaa joka voisi minua auttaa tuon minimaalisen summan edestä. Olen tehnyt lyhennettyä työaikaa vuonna 2012 neljän muun lapsemme hoidon takia tämän takia silloin tulot niin pienet. Yritän vielä toistamiseen lasketuttaa tulot uudelleen palkanlaskijalla vaikka luultavasti ei auta. Ottaa niin päähän etten tarkkaillut tulojani jotta olisivat nousseet sen 20% ja nyt on liian myöhäistä kun äitiysloma jo alkoi. Olen hoitotyössä ja minulla olisi ollut mahdollisuus tehdä vaikka enemmän pyhätöitä jos olisin tajunnut asian. Olen ymmärtänyt noista lomarahoista, että vaikuttavat puolen vuoden tuloihin vain jos on maksettu sinä aikana. Meillä lomarahat maksetaan aina kesäkuussa koko vuoden edestä, eli jos olisin jäänyt kuukautta myöhemmin äippälomalle, olisi nuo otettu huomioon ja kaikki olisi hyvin. Tuollainen ottaa niin päähän ja masentaa. Suoraan sanoen vie iloa koko raskaudesta (sain kelan päätöksen kaksi päivää sitten).
[/quote]Ootko sä vielä töissä? Miltä ajalta sulle laskettiin ne tulot? Vieläkö sä pystyt saamaan kasaan sen tarvittavan summan ja toimittamaan perästä uuden palkkatodistuksen? Mä aikoinani sain sen 6kk:n tulojen mukaan, mutta koska laskelma tehtiin kuitenkin ennen äitiyslomalle jäämistä, niin pystyin vielä perästäpäin toimittamaan palkkatodistuksen ihan viimeisestäkin työssäoloajalta. Sillä sain korotettua päivärahaani entisestään. Puolen vuoden kuluttua mulle maksettiin bonuksia, jotka kuului tuohon ajanjaksoon, miltä päiväraha maksettiin. Vielä kerran toimitin uuden palkkatodistuksen ja sain päivärahan nousemaan ja se maksettiin taannehtivasti.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 21:06"]
No laitat siihen hakemukseen että haluat 6kk tulojen mukaan, kyllä ne hylkää sen jos ei oo sitä 20% nousua..
[/quote]
Juurikin näin. Meillä tilitoimistossa asiakkaat jättää usein Kelan hakemukset ihan kokonaan meidän palkanlaskijoiden täytettäväksi. Eli monta kertaa olen tehnyt esim. saikkuhakemuksia ja aina ilmoitan tulot viimeisimmän 6kk mukaan.
Kela kyllä tarkistaa tulot, ja joko hyväksyy nuo 6kk tulot, tai hylkää ja käyttää viimeisimmän verotuksen tuloja.
Mulla on paljon ylityötunteja, joten olisin laskenut kuinka paljon voin pitää vapaana ja kuinka paljon otan rahana. Ja silti en tiedä jeesaako ylityöt tässä. Ei oo kiva, jos se jää jostain eurosta vajaaksi... mutta pitää varmaan luovuttaa, jotenkin tämä lasketaan mutta miten, se on mysteeri!
No laitat siihen hakemukseen että haluat 6kk tulojen mukaan, kyllä ne hylkää sen jos ei oo sitä 20% nousua..