Olen 40v. olen käynyt kerran elämässä gynekologilla
Nyt tulee muutos.menen yksityiselle helsingissä.Voitko suositella jotain?
Kommentit (26)
Jos nyt yleisesti puhutaan siitä että kannaako käydä vai ei, niin valitettavasti osa siitä hyötyis että kävis kun yleislääkäreiden osaaminen ei riitä eikä itselläkään ehkä ole tietoa, jos ei ole sitä osannut etsiä ja moni lääkäri on jo vähätellyt ongelmat.
Omasta elämästä esimerkkinä siis endometrioosi, joka olis voitu 10 vuotta aikaisemmin löytää. Kuitenkin aiheuttaa lapsettomuutta ja erittäin voimakkaita, invalidisoivia kipuja, eli ei ole yhdentekevää tunnistetaanko se vai ei, mutta yleislääkärit ei mun kokemuksen mukaan pidä endon oireita minään.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 22:12"]
Jos nyt yleisesti puhutaan siitä että kannaako käydä vai ei, niin valitettavasti osa siitä hyötyis että kävis kun yleislääkäreiden osaaminen ei riitä eikä itselläkään ehkä ole tietoa, jos ei ole sitä osannut etsiä ja moni lääkäri on jo vähätellyt ongelmat.
Omasta elämästä esimerkkinä siis endometrioosi, joka olis voitu 10 vuotta aikaisemmin löytää. Kuitenkin aiheuttaa lapsettomuutta ja erittäin voimakkaita, invalidisoivia kipuja, eli ei ole yhdentekevää tunnistetaanko se vai ei, mutta yleislääkärit ei mun kokemuksen mukaan pidä endon oireita minään.
[/quote]
Mulla ja kahdella kaverilla yleislääkärit otti kyllä endoepäilyt vakavissaan.
Mun kohdalla diagnoosin saaminen vaan kesti, koska kokeiltiin kierukat, hormonihoidot ynnä muut ensin. Sattui siis olemaan mun endo sellaista laatua, joka näkyy vain tähystyksessä eikä sinne tähystykseen pääse ihan tosta vaan, ensin kokeillaat muut vaihtoehdot ensin.
Eli ikävää ettei joku yleislääkäri ole ottanut vakavissaan, mun ja kavereiden kokemuksella taas mitään tuollaista ongelmaa ei ole ollut.
Oliko sinulla synnytyksissäkin koko ajan paikalla vain kätilö? Itsekin kahdesti synnyttänyt, toisella kerralla synnytyksen jälkeen tarvittiin gyneä, toisen synnytyksen hoiti kätilö yksikseen. Olen toki käynyt gynellä muutenkin
En ole minäkään ravannut gynellä, ainakin 2 kertaa. Lapsi on. Papa kokeessa oon käynyt usein elämäni kaikana ja kaikki kokeet olleet ok.
Onko sulla lasta? Ellei ole niin miksi et mennyt aiemmin gynelle?
[/quote]
Mäkin olen törmännyt tuohon että lääkärit (sekä yleis- että gynet) vähättelee endometrioosia. Se löydettiin siis vasta tänä keväänä, ja kun selitin gynekologille että joudun syömään buranaa jopa 4 g päivässä, kun maksimi olis 3,2, niin se toisteli mulle et ens kerralla otat vaan 2 panadolia.
Kysyin monta kertaa, että miten 2 panadolia korvais 10 buranaa, ja sanoin ettei ne ole auttaneet ollenkaan, niin se vaan sanoi että juu sä voit ottaa 3 kertaa päivässä 2 panadolia.
Pitäis mennä osaavammalle. Mut valitettavasti yleislääkärit mun kohdalla on tähän asti poikkeuksetta sanoneet endo-oireisiin, että kuukautiskipuni on normaaleja. Sinänsä tukee tota kantaa, että kannattaa käydä gynekologilla joskus ihan muuten vain, jos on ongelmia ja yleislääkärit ei näe niitä...
Ongelma vaan usein on se, ettei itsekään älyä, että jotain olis pielessä, kun kerran kivut on niin "normaaleja".
17, siis buranat ja kivut menkkojen aikana?
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 22:27"]
17, siis buranat ja kivut menkkojen aikana?
[/quote]
Yritin vastata mutta ei ilmeisesti onnistunut lähetys... Eli onko tuo kysymys vai mitä? Tarkoitin siis, että kuukautiskipuihin joudun tota buranaa syömään enempi kuin saisi.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 22:17"]
[/quote]
Mulla ja kahdella kaverilla yleislääkärit otti kyllä endoepäilyt vakavissaan.
Mun kohdalla diagnoosin saaminen vaan kesti, koska kokeiltiin kierukat, hormonihoidot ynnä muut ensin. Sattui siis olemaan mun endo sellaista laatua, joka näkyy vain tähystyksessä eikä sinne tähystykseen pääse ihan tosta vaan, ensin kokeillaat muut vaihtoehdot ensin.
Eli ikävää ettei joku yleislääkäri ole ottanut vakavissaan, mun ja kavereiden kokemuksella taas mitään tuollaista ongelmaa ei ole ollut.
[/quote]
Endometrioosiyhdistyksen mukaan sairaus on kyllä tosiaan alidiagnosoitu, ja munkin kokemuksen perusteella oli aika vaikee saada lääkäreitä noteeraamaan. Kai niistä kuukautiskivuista valitetaan niin paljon sitten. Itselläkään ei yleislääkärit reagoineet koskaan mitenkään, koska kuukautiskivut vaan "kuuluu nuoren naisen elämään" :)))
Mä en oo käynyt edes papassa koskaan. Elämän päivät kun on etukäteen luettu, joten ei voi kuolla ennen kuin on aika. Jos mulla ois joku syöpä ja kuolisin, niin sitten mun ois ollut aika kuolla, eikä kohtaloa voi muuttaa sillä kävikö jossain papassa vai ei. Tai no voi sen syövän estää, mutta sitten kuolee vaikka auto-onnettomuudessa sinä päivänä kun piti kuolla, koska totuus on se ettei voi elää päivääkään yli määrätyn ajan.
Itse olen käynyt gynellä kai kolme kertaa ja olen kohta 25... Ei ole siis mitään ongelmia mutta olen vain hakenut uusia reseptejä e-pillereihin ja kokeet on tehty sitten samalla :)
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 22:20"]
Onko sulla lasta? Ellei ole niin miksi et mennyt aiemmin gynelle?
[/quote]
[/quote]
Juuri siksi, että mulle hoettiin kuukautiskipujen olevan normaaleja, enkä tiennyt että voisi johtua tällaisesta sairaudesta kun siitä ei koskaan annettu mitään infoa. Löysin vasta sitten itse tietoa ja meninkin. Mun tarina on ihan tavanomainen, näitä on niiin paljon, endometrioosi on todellakin alidiagnosoitu sairaus. Usein ilmenee vasta lapsettomuushoitojen yhteydessä yli 35 vuotiaana.
Mulla tosiaan pitkään kesti mennä gynekologille, kun vuosikaudet olin siinä käsityksessä että joillain kuukautisten kuuluu olla sellaiset koska lääkärit niin sanoi, ja muutenkin yleislääkärit oli sitä mieltä että oon perusterve ja kaikki ok niin enpä tiedä miksi olisin mennyt "turhaan", kun en osannut odottaa että sieltä löytyis sairaus kun oireet oon jo kertonu monelle lääkärille.
nro 12
Gynekologilla ei ole pakko käydä. Papa-joukkotestit riittää.
Saat 40-vuotispapan ihan verorahoilla kustannettunakin. Joukkotarkastusikä.
Suurin osa kirurgisista syistä tehtävistä kohdunpoistoista tehdään 40–50-vuotiaille. Yli 50-vuotiaille toimenpide tehdään yleensä kohdunlaskeuman takia.
Myoomat, kohdunkaulansyöpä, vuotohäiriöt, endometrioosi, kohdunlaskeuma, syöpä jne. Vaikea ymmärtää, että et ole käynyt aiemmin. Vuotohäiriöt osoittavat aina, että on jotain hassusti.
Kohdunpoisto on yleistä iäkkäillä naisilla: noin joka viides yli 45-vuotias nainen on poistattanut kohtunsa.
Itse olen 46 ja minulta poistetaan pian kohtu. Isoja myoomia, joita en ollut huomannut, koska en ollut käynyt pariin vuoteen.
Gyneni tutkii aina myös rintani ultralla. Äitini kuoli rintasyöpään 42-vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 17:10"]
Minä en ole käynyt, enkä käy.
[/quote]
Toivo ettei syöpäkään käy tai siis tule kylään. :)
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 18:34"]
Minä olen ollut siinä uskossa että viimeistään 16-vuotiaana on pakko käydä gynellä ja alkaa syömään e-pillereitä. Olen sitten ollut väärässä uskossa :\
[/quote]
Ei ole pakko käydä gynellä.
ihan yleislääkäri voi tehdä tarvittavat testit ja kokeet ja erottaa kyllä, jos on jotain poikkeavaa ja siinä kohtaa osaa laittaa lähetteen erikoisosaajalle kuten gynelle :)