Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksuharrastuksesta tietävät tai sitä harrastavat hoi!

Vierailija
02.12.2020 |

Olen kolmen pienen lapsen äiti, jolla urheilut ovat olleet viime vuosina tauolla. Tänään sitten päätin lähteä pitkästä aikaa juoksulenkille ja järkytyin. Juoksin 2 kilometriä aikaan 17 minuuttia ja sitten piti jo pitää tauko. Sykkeeni oli aktiivisuuskellossa 157. Olen ihan karmean huonossa kunnossa?!!!!! Onko minulla mitään toivoa enää koskaan juosta 5 kilometrin lenkkejä ilman että teen kuoleman. Meni aivan motivaatio ja tuntuu epätoivoiselta enää edes yrittää.
Kiitos kaikista asiallisista vastauksista. Tiedän olevani huonossa kunnossa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa Porin juoksukoulu.

Vierailija
2/17 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt aikoinani Porin juoksukoulun. Se oli pitkä tie ja vei minulta 9 vai 10 viikkoa juosta 5 km.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan on toivoa. Jos olet aloittelija, kuntosi tulee nousemaan hyvinkin nopeasti. Jos olisit aktiiviharrastaja, pitäisi kunnon kohoamisen eteen tehdä enemmän töitä.

Vierailija
4/17 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita reippaasta kävelystä? Sit lisäät välillä vauhtia ja välillä matkan pituutta.

Kunto alkaa kyllä taas kasvamaan nopeastikin, mutta malta ettet loukkaa itseäsi.

Satsaa myös jossain vaiheessa kunnon kenkiin, ne pelastaa vammoilta ja suojaa rasitukselta.

Älä lannistu, kyllä sä pystyt!

Vierailija
5/17 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo syke ihan normaali?

Ap

Vierailija
6/17 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

eka lenkki itkästä aikaa on pahin. Muista olla hajoittamatta vauhdilla jalkojasi niin onnistuu.

Vierailija
7/17 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hölkkää tai joggingia. Mitään juoksua.

Meidän koiralla on juoksu.

Vierailija
8/17 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti aikanani kolme kuukautta päästä sohvan pohjalta siihen kuntoon, että hitaasti hölkkäsin viisi kilsaa yhteen menoon. Nyt juoksen vitosen 23 minuuttiin ja kympin alle 50 minuutissa. Aloitin viisi vuotta sitten ja olen nyt 38-vuotias.

Vierailija
9/17 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama tai oikeastan parempikin kun vaan kävelet. Juoksu on yliarvostettua, moni tekee sitä vaan siksi kun se on niin helppoa.  Pahan näköistä kun huonokuntoiset ihmiset yrittävät juosta 6-7min km vauhtia raskaalla askeleella huonolla ryhdillä lantio taittuneena

Vierailija
10/17 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No missä kunnossa voisi olla pitkän tauon jälkeen? Pitää aloittaa vähitellen pidentäen matkoja.

Vierailija
11/17 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän vaatii tietenkin että pääset säännöllisesti lenkkeilemään. Siis äipän omaa aikaa vähintään tunti kerrallaan ja vähintään 3 kertaa viikossa. Tunnista menee suunnilleen 40 minuuttia siihen kovemman sykkeen osuuteen.

Nastalenkkarit ja hyvät kesälenkkarit ovat pakolliset hankinnat. Älä edes katso hintalappua, osta parhaat jotka sopivat sinulle.

Jossain nettijutuissa lukee että jo parissa viikossa tulee tuloksia, totuus on että parissa vuodessa...

Tänään olen juossut, tai ainakin liikkunut lenkkareilla vähän yli 16 kilsaa, oikeastaan vuoden juossut enemmän, aiemmin pyöräillyt ja uinut. Nyt alkaa olla lenkkeily edes vähän vaivattomampaa. Tänä vuonna oon n1400 km liikkunu lenkkareilla.

Vierailija
12/17 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sykkeestä on mahdoton sanoa yhtään mitään, kun ei tiedä maksimisykettäsi. 2 km on pitkä matka juosta yhteen menoon, jos edellisestä juoksukerrasta on pitkä aika. Tuo Porin juoksukoulun tyyli on realistinen tapa aloittaa.

Olen itse juossut kolme puolimaratonia, mutta jos juoksemisessa on ollut monen kuukauden tauko, aloitan itsekin aina vuorottelemalla hölkkää ja kävelyä niin, että juoksen aluksi korkeintaan 2 min yhteen menoon kerrallaan, sitten kävelyä ja taas uusi 2 min juoksipätkä.

Vierailija
13/17 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö siis minun aloittaa Porin juoksukoulu viikosta yksi ja päivästä yksi?

Ap

Vierailija
14/17 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt aikoinani Porin juoksukoulun. Se oli pitkä tie ja vei minulta 9 vai 10 viikkoa juosta 5 km.

Ap

Sellasta se on valtaosalle. Tuskin on mitään oikotietä onneen tässäkään asiassa.

Vierailija
15/17 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on liioittelua, että heti aluksi tarvitsisi aikaa tunnin kerrallaan. Puoli tuntia kerrallaan kolmesti viikossa riittää alkuun hyvin. Sitten vähitellen voi ruveta pidentämään ainakin yhtä viikon lenkeistä.

12

Vierailija
16/17 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö siis minun aloittaa Porin juoksukoulu viikosta yksi ja päivästä yksi?

Ap

Se on varmin tie menestykseen. Ainakin, jos kertomasi matka 2 km ja aika 17 min olivat tarkkoja, niin juoksit käytännössä kävelyvauhtia, joten kunto ei tällä hetkellä ole kovin hyvä. Mutta positiivinen puoli tässä on se, että edistyminen näkyy nopeasti.

12

Vierailija
17/17 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on liioittelua, että heti aluksi tarvitsisi aikaa tunnin kerrallaan. Puoli tuntia kerrallaan kolmesti viikossa riittää alkuun hyvin. Sitten vähitellen voi ruveta pidentämään ainakin yhtä viikon lenkeistä.

12

11 vastaa, joo tarkoitin että 3 lapsen äidin kannattaa varata lenkille se tunti, siis sanoa ukolle että nyt hoidat tunnin ajan sirkusta. 20 min menee kummasti pukemiseen, lämmittelyyn ja suihkuun, eikä ehkä taida riittääkään.