Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen totaalisen sekaisin ystäväsuhteistani? En enää tiedä onko minulla oikeus loukkaantua vai olenko herkkis?

Vierailija
30.11.2020 |

Todella paljon on tapahtunut ja sattunut.

Olen ottanut uhrin roolin koska mielestäni minulla on syytä tuntea itseni petetyksi ihmissuhteissa.
Motiiveja en ymmärrä enkä tiedä haluanko enää, jaksanko käydä edes alituiseen keskustelemaan samojen ihmisten kanssa tilanteista jotka jälleen hämmensivät.

Kaiken kaikkiaan tunnen oloni vain lähinnä hyvin masentuneeksi ja vainoharhaiseksi nykyään.
Eli sinällään kun miettii, niin on varmasti jokaiselle parempi, että en ole tekemisissä ihmisten kanssa, jotka kuitenkin satuttavat jollain tavalla jossain vaiheessa vaikka vain kuvittelisin kaiken.

Kyse on tässä esimerkiksi eräästä ystävästäni.
Joka on ollut kaiken sen ajan jonka olemme tunteneet niin melko draamanhakuinen, puhuu paljon ihmisistä ehkä liiankin suoraan, pilkkaa jne, Ystäviään tuomitsee valinnoistaan kahvipöydässä toisten ystävien kanssa vaikka itse on oikeasti todella paljon myös sekoittanut elämäänsä väärillä valinnoillaan.
On havaittavissa melko usein kaksinaamaisuutta ja hakemalla haetaan virheitä toisista.
Olen häntä kuunnellut vaikeissa tilanteissa, auttanut rahallisesti hyvin paljon, antanut paljon mennä läpi sormien ja lopulta pysynyt.
Silti kohtaan saman ilmiön jossain vaiheessa, luottamus petetään tai vedetään matto jalkojen alta oudosti. Jään miettimään vain, että mitä juuri tapahtui. Jos loukkaannun, se kyseenalaistetaan ja tunnen kuinka selkäni takana puhutaan.
Myöskin on esimerkiksi kehoittanut päästämään irti tietystä henkilöstä. No, hän sitten itse alkaa tämän kanssa viettämään aikaa ties millä perusteilla vaikka on minulle selittänyt järkevät juurisyyt miksi kannattaa pysyä etäällä.
Nousee liian usein liikaa kysymyksiä, en ota selvää. En pysty luottamaan.

Toinen ihmissuhde eli exäni oli väkivaltainen ja piti minua liian herkkänä (jäi päänsisäisiä vaurioita ja lisäksi henkisiä), edelleen ei myönnä ja haluaa olla kanssani tekemisissä jne. Kuitenkin satuttaa uudelleen ja uudelleen.
Pyytää anteeksi.
On mahdotonta kaikki, tunnen itseni manipuloiduksi.

En ymmärrä näitä yhtälöitä ja todellakin alan jo olemaan todella solmussa kaikesta.
Kuka teki väärin, miksi ja kenen kanssa.
Kaikki on ihmeellistä näiden sanojen ihmisten kanssa.
Haluan etäisyyttä ja kun sitä otan, he haluavat minuun kontaktin eivätkä ymmärrä minua.

En tiedä onko tämä vain huonoa tuuria vai onko vika minussa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sina, kirjoituksen perusteella, olet se ainoa fiksu tassa kuviossa ja pystyt ymmartamaan etta suhteissa noihin kahteen ihmiseen on  ongelma. Eika se ole sinun vikasi! Nyt eroon negatiivistista, myrkyllisista ihmisista ja hoidat itsesi maailman huipulle!! Tsempit! 

Vierailija
2/19 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja lisäksi siis, exäni ei ole enää fyysisesti väkivaltainen ja olen ottanut suuren etäisyyden. Hiljalleen olen kuitenkin alkanut miettimään oliko menneet tapahtuneet oikein minua kohtaan tai mitä edes tapahtui.

Lisäksi kun tälle yhdelle kaverille mainitsen, ettei ihmisiä kannata tuomita sillä tavalla tai kiusata niin tuntuu loukkaantuvan ja puolestelevan kovasti.

Sama juttu jos itse alan olemaan jo kyseenalainen mitä minuun kohdistuu.

Yksinkertaisesti minulla ei ole samanlaisia oikeuksia suuttua kun vaikkapa näillä ihmisillä samassa tilanteessa.

En voi käsittää.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vastuussa omasta hyvinvoinnistasi, et kenenkaan muun. 

Vierailija
4/19 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet liian kiltti. Lopeta ainakin se rahanjakaminen...

Vierailija
5/19 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Kyllä, vika on sinussa. Päästät elämääsi ihmisiä, jotka tuovat siihen kaaosta, epäluottamusta, epävarmuutta.

Miksi? Miksi teet niin?

On ihan turha pureskella loputtomiin tällaisten ihmisten aivoituksia. Kuka tahansa terve ihminen vain kävelisi kuviosta ulos. Päästä elämääsi ne ihmiset jotka eivät aiheuta tällaista negatiivista hässäkkää itsellesi. Se on niinkin yksinkertaista. Eivät ehkä heti ilmaannu mutta älä päästä piiriisi muita kuin niitä oikeanlaisia. Se on niin yksinkertaista. Voit jauhaa vääriä ihmisiä myllyssäsi vuodesta toiseen mutta niistä ei tule yhtään sen parempia. Anna olla. Päästä heidät menemään.

Vierailija
6/19 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin sen kun seinään kun minua ei otettu edes mukaan tärkeään tapahtumaan vaikka kyllä muut ystävät(meidän yhteisiä) oli myös paikalla.

Juuri olin maksanut paljon erilaisia juttuja ihan pelkästä avusta ja hänen mieltään kohottaakseni tärkeässä asiassa, olimme myös hyvin tiiviisti tekemisissä hänen kanssaan, toistemme tukena vaikeina aikoina.

Sitten olenkin ulkopuolella kaikesta. Vaikka olikin yllätys kaverilleni koko juttu niin silti tuntui oudolta, ettei pyydetty mukaan ennemmin tai sitten myöhemminkään.

Eikä edes noteraattu ja minun kyseenalaistamista asiasta väheksyttiin.

Sanottiin, vaan ettei tiedetty.

Se kuulosti vain kummalliselta, en tiedä miten asia edes loukkasi itseäni niin paljon.

Meni vain maku sitten, minkäs mahtaa enkä ole juuri pitänyt yhteyttä enkä edes jaksa selittää mikä mättää. En vain jaksa käydä läpi näitä tilanteita ja hämmennystäni uudelleen kun tuntuu, että sitä pettyy kuitenkin ennemmin tai myöhemmin uudestaan.

Ap

Vierailija
7/19 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinulla on oikeus loukkaantua. Sinulla on oikeus omiin tunteisiisi. Ja sinulla on oikeus myös laittaa välejä poikki ihmisiin, jotka yrittävät manipuloida sinua tai muuten loukkaavat sinua toistuvasti.

Ihan oikeasti, joskus kannattaa niitä "siltoja poltella", jotta pääsee elämässä eteenpäin.

Se, että joku on joskus ollut sinun ystäväsi tai kumppanisi, ei velvoita sinua olemaan hänen kanssaan tekemisissä lopun ikääsi. Sinä saat ihan itse päättää, että et ole tekemisissä exäsi kanssa, vaikka hän ei enää fyysisesti väkivaltainen olisikaan, ja vaikka hän kuinka haluaisi olla tekemisissä kanssasi.

Suutu vaan ihan kunnolla heille. Ei sinun tarvitse varoa heidän tunteitaan, koska eivät hekään varo sinun tunteitasi.

Vierailija
8/19 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Kyllä, vika on sinussa. Päästät elämääsi ihmisiä, jotka tuovat siihen kaaosta, epäluottamusta, epävarmuutta.

Miksi? Miksi teet niin?

On ihan turha pureskella loputtomiin tällaisten ihmisten aivoituksia. Kuka tahansa terve ihminen vain kävelisi kuviosta ulos. Päästä elämääsi ne ihmiset jotka eivät aiheuta tällaista negatiivista hässäkkää itsellesi. Se on niinkin yksinkertaista. Eivät ehkä heti ilmaannu mutta älä päästä piiriisi muita kuin niitä oikeanlaisia. Se on niin yksinkertaista. Voit jauhaa vääriä ihmisiä myllyssäsi vuodesta toiseen mutta niistä ei tule yhtään sen parempia. Anna olla. Päästä heidät menemään.

Niinpä, totta.

Pitää kai myöntää, ettei ihmiset muutu, ei vaan onnistu vaikka kuinka käsitellään asioita.

Aina sama lopputulos.

Itse olen vain sortunut ajattelemaan, että jokainen meistä tekee virheitä. Typerää.

Varsinkin kun jotenkin kummallisesti aina kohtaan nämä konfliktit ja epämukavuuden niiden tiettyjen kanssa.

Sitten syyttelevät tai ihmettelevät minun käytöstäni..

Ja olen aivan solmussa. Otan etäisyyttä ja sitten jossain vaiheessa minuun otetaan yhteyttä todella empaattisesti tai tahdotaan keskustella, sopia.

Syö ihmistä.

En halua enää tällaista! Olen kirjaimellisesti uupunut tähän ja poden masennusta, niin paljon kaikenlaista sohjoa.

Tämän on muututtava.

Ap

Vierailija
9/19 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetin sen kun seinään kun minua ei otettu edes mukaan tärkeään tapahtumaan vaikka kyllä muut ystävät(meidän yhteisiä) oli myös paikalla.

Juuri olin maksanut paljon erilaisia juttuja ihan pelkästä avusta ja hänen mieltään kohottaakseni tärkeässä asiassa, olimme myös hyvin tiiviisti tekemisissä hänen kanssaan, toistemme tukena vaikeina aikoina.

Sitten olenkin ulkopuolella kaikesta. Vaikka olikin yllätys kaverilleni koko juttu niin silti tuntui oudolta, ettei pyydetty mukaan ennemmin tai sitten myöhemminkään.

Se kuulosti vain kummalliselta, en tiedä miten asia edes loukkasi itseäni niin paljon.

Meni vain maku sitten, minkäs mahtaa enkä ole juuri pitänyt yhteyttä enkä edes jaksa selittää mikä mättää. En vain jaksa käydä läpi näitä tilanteita ja hämmennystäni uudelleen kun tuntuu, että sitä pettyy kuitenkin ennemmin tai myöhemmin uudestaan.

Ap

Tuossa tilanteessa, jos jonkun pitäisi jotain selittää, on se toinen osapuoli. Ei sinun tarvitse mitään selitellä. Jos ei tule selittämään, anna hänen olla. Elä kuin häntä ei olisikaan. Sinut on jätetty tylysti ulos porukasta, joten ole sitten ulkona porukasta, äläkä tunge väkisin hänen seuraansa.

Vierailija
10/19 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Miksi teet niin?

Niinpä, totta.

Pitää kai myöntää, ettei ihmiset muutu, ei vaan onnistu vaikka kuinka käsitellään asioita.

Aina sama lopputulos.

Itse olen vain sortunut ajattelemaan, että jokainen meistä tekee virheitä. Typerää.

Varsinkin kun jotenkin kummallisesti aina kohtaan nämä konfliktit ja epämukavuuden niiden tiettyjen kanssa.

Sitten syyttelevät tai ihmettelevät minun käytöstäni..

Ja olen aivan solmussa. Otan etäisyyttä ja sitten jossain vaiheessa minuun otetaan yhteyttä todella empaattisesti tai tahdotaan keskustella, sopia.

Syö ihmistä.

En halua enää tällaista! Olen kirjaimellisesti uupunut tähän ja poden masennusta, niin paljon kaikenlaista sohjoa.

Tämän on muututtava.

Ap

Jokainen tekee virheitä, jopa sinä. Mutta vain se, joka myöntää virheensä, on kykenevä muutokseen.

Sinä olet tehnyt virheen/virheitä. myönnä virheesi, ja lakkaa toistamasta sitä samaa virhettä.

Vierailija
11/19 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaan ystävänä on tosi raskasta olla. Nyt pari kokemusta takana ja ei mielellään lisää.

Vierailija
12/19 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksinkertainen periaate. Jos joku käyttäytyy tavalla, jonka ansiosta en halua viettää aikaa hänen kanssaan, en vietä. Ihmissuhteet ovat vapaaehtoisia ja jos en nauti niistä, siirryn eteenpäin.

Vierailija
13/19 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyviä vastauksia ap on saanut täällä. Piti kirjoittaa itsekin jotain, mutta huomaan, että ei ole mitään lisättävää.

Hienoa, ap, että silmäsi avautuvat. Ei muuta kuin voimia uudella tiellä! Aina se ei ole helppoa, mutta sinun kannattaa ennen kaikkea huolehtia omasta hyvinvoinnistasi.

Vierailija
14/19 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuossa tilanteessa, jos jonkun pitäisi jotain selittää, on se toinen osapuoli. Ei sinun tarvitse mitään selitellä. Jos ei tule selittämään, anna hänen olla. Elä kuin häntä ei olisikaan. Sinut on jätetty tylysti ulos porukasta, joten ole sitten ulkona porukasta, äläkä tunge väkisin hänen seuraansa.

Niin, aivan.

Kukaan ei ymmärrä miksi loukkaannuin, siis heistä jolta asiaa ihmettelin.

Olisi eri asia jos siellä olisi ollut vain tietty pieni porukka, tai vain sukulaisia mutta siellä oli useampi yhteinen ystävä sekä melko monta ihmistä. Kaikkia läheisiään.

Kun sitten olen muutamalle minun läheiselleni itkenyt tämän ääneen niin ymmärsivät hyvin. Toinen lohdutti, että tämä oli oikeastaan vain hyvä asia, etten kuulu heidän porukkaan.

Kehoitti myös sulkemaan rahahanat.

Tietysti otin etäisyyttä enkä halua edelleenkään tavata, en vain tahdo olla tekemisissä näiden ihmisten kanssa enää lainkaan. On niin paljon ristiriitaisuuksia muutenkin.

Harmi, että olen tosiaan ollut liian kiltti. Olen aivan liian syyllisyydentuntoinen.

Onneksi sisimissäni ymmärrän, että olen oikeassa ja voi seistä itseni takana.

Ap

Vierailija
15/19 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on ihan oikeus tehdä kuten hyvältä tuntuu, vaikket olisi edes 'oikeassa' heistä (mitä tunnuit miettivän). Jos sinulle tulee enemmän ikävä kuin hyvä olo heidän kanssaan, niin ota etäisyyttä tai laita välit poikki toistaiseksi/kokonaan, ihan sen mukaan kuin tuntuu juuri sinun mielestäsi parhaalta. Katse eteenpäin!

Vierailija
16/19 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiitos tosi paljon teille vastanneille.

Mielelläni tietysti luen lisääkin mutta hoksasin jotenkin kummallisesti tämän aloitukseni vuoksi jotain merkityksellistä.

Olen siis todella miettinyt, että olenko jotenkin liian herkkä tai epäluuloinen. Aina olen epäilemässä itseäni ja lopulta ymmärrän, että olen oikeassa ollut useimmiten. Tässäkin.

Minun pitäisi luottaa enemmän itseeni.

Tosiaan lisäksi, eihän minun tarvitse mitään syitä todistella sille, että miksi en halua olla jonkun kanssa tekemisissä, ei minun tarvitse tuntea siitä syyllisyyttä.

Ei vain tarvitse selitellä. Kiitos siitä.

Olen ollut ahdistunut tästä kaikesta. Haluan ymmärtää paremmin toimintatapojani ja tätä liiallista empatiaa, liiallista anteeksi antamista jne.

Siksi aloitan nyt kuuntelemaan kirjaa aiheeseen liittyen kiltteydestä.

Ap

Vierailija
17/19 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

..

Vierailija
18/19 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija