Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaus suunnitteilla - mikä ANTIBIOOTTI virtsatieinfektioon?

Vierailija
10.04.2014 |

Mulla kävi huono tuuri. Mulla on juuri nyt testitikun mukaan ovulaatio - ja nyt sitten tuli virtsatieinfektion oireita.

Mulla on ollut yhdessä vaiheessa oikein riesa vt-tulehduksista. Siispä mulla on olemassa varalta antibiootteja, jos tulehdus iskee esim. vaelluksella tai mökillä. Tein koti-vti-testin ja sen mukaan on tulehdus. Menisin lääkäriin, mutta meillä lääkäripäivystys päättyy klo 16 terveyskeskuksessa ja yliopistollisen keskussairaalan päivystysjonoon en tämän takia lähde.

Suunnitteilla siis raskaus. Tänään ja huomenna pitäisi koittaa, tärppääkö. Antibiootteja mulla on kotona:

Nitrofur-C (tämä ei ole yleensä jo alkaneeseen vti:oon kovin hyvin auttanut)

Doximed (tehokas, mutta lapussa sanotaan, että älä syö, jos suunnittelet raskautta)

Trimetin (lapussa ei sanota mitään raskaudesta, ollut aiemmin hyvin tepsivä)

Kefexin (tätä en nyt edes harkitse, koska tulen siitä todella pahoinvointiseksi - tämä olemassa hätävarana vain sitten, jos vti alkaa niin hirveänä, että heti tulee verta ja pääsy lääkäriin vuorokauden sisällä epätodennäköistä)

Mitä noista nyt sitten uskallan ottaa?

Ja raskaaksi tulemista olisi nyt pakko kokeilla, koska meillä ensi kuussa aika jo varattu lapsettomuushoitojen aloittamiseen ja käskettiin, että sitä ennen pitää ahkerasti yrittää, että tärppäisi sittenkin luomuna.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen raskaana nyt 7 viikolla. Kun mulla oli vielä kuukautiset menossa sairastin keuhkokuumeen. Söin siihen boximed kuurin. Ja nyt kun vasta alettuani laskemaan nin olen hedelmöittynyt kesken sen kuurin. Ja lääkkeessä on maininta ettei saa ottaa jos suunnittelee raskautta. En sitä silloin lukenut. Nyt iski paniikki mitä nyt....onkohan se vaikuttanut jotenkin...onko kellään mitään kokemusta. Kiitos jo etukäteen.

Vierailija
2/16 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et oo raskaana ni trimetopriimi käy. Raskausajalla nitrofur ok paitsi vk 38 eteenpäin. Eihän sil ny oo väliä mitä noista napsit. Paitsi et doximed ja kefexin on huonoi vtihin. Muista tarpeeks pitkää ottaa ab kuuri. Trimopan 3 pvä-5 pvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se lääkäri osaa määrätä sopivan, kun kerrot tilanteen.

Vierailija
4/16 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita päivystykseen ja kysy mitä suosittelevat. Tai sitten kokeile vain juoda paljon, etenkin karpalomehua jne muuta hapanta, ja ottaa särkylääkettä (tällä tavalla pystyy viivyttämään lääkäriinmenoa just sen yön yli). Kärsin siis itsekin tosi vaikeista vti:stä, ja tiedän että välillä on vaan pakko ottaa antibiootti kun alapäässä tuntuu siltä kun joku repisi ongenkoukkua ja pelkkää verta tulee samalla kun oksentaa lavuaariin (siltä varalta että joku kommentoi ''ei pelkkä burana auta''). Mutta välillä jos on lievempi tulehdus niin voi pärjätä noilla. Ja jos nyt otat yhden tabletin mikä alkaa parantamaan niin sillä tuskin mitään vaikutusta on, meet sit aamulla lääkäriin ja vaihtaa oikean kuurin.

Vierailija
5/16 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:16"]

Jos et oo raskaana ni trimetopriimi käy. Raskausajalla nitrofur ok paitsi vk 38 eteenpäin. Eihän sil ny oo väliä mitä noista napsit. Paitsi et doximed ja kefexin on huonoi vtihin. Muista tarpeeks pitkää ottaa ab kuuri. Trimopan 3 pvä-5 pvä.

[/quote]

Ok, kiitos. Jos sitä Trimopania sitten kuitenkin.

Vierailija
6/16 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:20"]

Eiköhän se lääkäri osaa määrätä sopivan, kun kerrot tilanteen.

[/quote]

Joo, kuule, siihen en luottaisi. Kun mulla viimeksi oli vti, soitin terveyskeskukseen, oli vielä auki,mutta ei ollut enää lääkäriaikoja. Sanoivat, että jos sulla sun mielestä on vti, niin on se sulla sitten varmaan, ei tarvi edes puhua lääkärin kanssa. Lääkäri soittaa reseptin apteekkiin. Muistutin, että mulla on penisilliiniallergia.

Apteekissa odotti sit penisilliiniresepti. Sitä jotain vanhinta mahdollista penisilliinilaatua, josta varmaan turpoo ja paisuu.

Eli tuon perusteella luotan lääkärin huhupuheena määräämiin lääkkeisiin yhtä paljon kuin itse päätettyihin troppeihin.

Vierailija
7/16 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei antibiootteja kesken kaiken vaihdella nro 4. Niin tulee resistenttejä bakteereja. Sitten ei enää antibiootti auta..

Vierailija
8/16 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei antibiootteja kesken kaiken vaihdella nro 4. Niin tulee resistenttejä bakteereja. Sitten ei enää antibiootti auta..

Vierailija
9/16 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:24"]

Soita päivystykseen ja kysy mitä suosittelevat. Tai sitten kokeile vain juoda paljon, etenkin karpalomehua jne muuta hapanta, ja ottaa särkylääkettä (tällä tavalla pystyy viivyttämään lääkäriinmenoa just sen yön yli). Kärsin siis itsekin tosi vaikeista vti:stä, ja tiedän että välillä on vaan pakko ottaa antibiootti kun alapäässä tuntuu siltä kun joku repisi ongenkoukkua ja pelkkää verta tulee samalla kun oksentaa lavuaariin (siltä varalta että joku kommentoi ''ei pelkkä burana auta''). Mutta välillä jos on lievempi tulehdus niin voi pärjätä noilla. Ja jos nyt otat yhden tabletin mikä alkaa parantamaan niin sillä tuskin mitään vaikutusta on, meet sit aamulla lääkäriin ja vaihtaa oikean kuurin.

[/quote]

Sinne päivystykseen yritin soittaa, ei pääse läpi. Siellä on joku 20 kunnan yhteispäivystys, mikä ei toimi.

Olen jo kokeillut c-vitamiinia, karpalomehua ja runsaasti vettä päälle. Oireita tuntuu edelleen. Jos sitten tuota nitrofuria testailen ja jos aamulla oireita, sitten terveyskeskukseen.

Ennen meilläkin päivysti terveyskeskus vrk ympäri. Sitten klo 22 asti. Nyt enää vaan virka-aikana. :(

Vierailija
10/16 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:29"]

[/quote]

Kyllä mulla vaan on vaihdettu antibioottia, jos edellinen ei ole tepsinyt.

T. ap

Vierailija
11/16 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

VTI on siitä inhottava sairas, kun tuntuu että esim tk:ssa ei oteta ''vakavasti'', vaan ihan ammattilaisillakin on sellainen käsitys että vähän kirvelee kun pissaa ja pitää käydä vessassa useammin. Selitä siinä sitten, että kun nyt ihan oikeasti tarvitset sitä sairaslomaa kun meinaa taju mennä jo kävellessä ja vessassakäymisestä puhumattakaan.. Lisäksi mulla selkää särkee aina ihan jumalattomasti.

Vähä offtopic, mutta tulipahan mieleen juuri tuosta ap:n kokemuksesta kun oltiin sanottu ettei tarvitse lääkäriä nähdä, ja ilman mitään testiä annettu puhelinresepti. Mulle kerran samanlaisessa tilanteessa määrättiin antibioottia jolle olin yliherkkä (olin maininnut tästä), no lopputuloksena oli viikon kestänyt antibioottimyrkytys ja yökkimisestä toisen viikon kipeä kurkku.

Vierailija
12/16 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:25"]

[/quote]

[/quote]Eikö sulle juuri sanottu, että Trimopan ei missään tapauksessa käy raskausaikana??

Vierailija
13/16 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:40"]

VTI on siitä inhottava sairas, kun tuntuu että esim tk:ssa ei oteta ''vakavasti'', vaan ihan ammattilaisillakin on sellainen käsitys että vähän kirvelee kun pissaa ja pitää käydä vessassa useammin. Selitä siinä sitten, että kun nyt ihan oikeasti tarvitset sitä sairaslomaa kun meinaa taju mennä jo kävellessä ja vessassakäymisestä puhumattakaan.. Lisäksi mulla selkää särkee aina ihan jumalattomasti.

Vähä offtopic, mutta tulipahan mieleen juuri tuosta ap:n kokemuksesta kun oltiin sanottu ettei tarvitse lääkäriä nähdä, ja ilman mitään testiä annettu puhelinresepti. Mulle kerran samanlaisessa tilanteessa määrättiin antibioottia jolle olin yliherkkä (olin maininnut tästä), no lopputuloksena oli viikon kestänyt antibioottimyrkytys ja yökkimisestä toisen viikon kipeä kurkku.

[/quote]

Aivan. Kun soitin uudelleen terveyskeskukseen siitä määrätystä penisilliinistä, kehtasi sairaanhoitaja sanoa, että noh, lääkäri on nyt tässä tapauksessa päätellyt, että mulle voisi tällä kertaa penisilliini sopia. Sanoin, että päätellyt mistä - siitä, että on lukenut tietokoneen näytöltä, että soita tälle ihmiselle apteekkiin lääke VTItä varten. Minua näkemättä tai edes puhelimessa keskustelematta.

Sain sitten Trimopania sillä kertaa. Sen jälkeen menin yksityiselle gynelle ja pyysin reseptit antibioottia eri VTI-vaihtoehtoihin. En halua enää joutua tilanteeseen, että olen mökillä, lautat ei enää siltä illalta kulje ja yhtäkkiä alkanut VTI äityy kolmessa tunnissa niin pahaksi, että makaan lattialla tuskissani huutaen ja pissin silkkaa verta.

Vierailija
14/16 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:47"]

[/quote]

[/quote]Eikö sulle juuri sanottu, että Trimopan ei missään tapauksessa käy raskausaikana??

[/quote]

En ole raskaana. YRITÄN tulla raskaaksi mieheni kanssa tänään ja huomisiltana. Ja haluaisin valita antibiootin, joka ei tuhoa osaltaan sitä yrittämistä.

Vierailija
15/16 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:56"]

[/quote]

En ole raskaana. YRITÄN tulla raskaaksi mieheni kanssa tänään ja huomisiltana. Ja haluaisin valita antibiootin, joka ei tuhoa osaltaan sitä yrittämistä.

[/quote]Siinä tapauksessa kaikki käy. 

Vierailija
16/16 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:56"][quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:47"]

[/quote]

[/quote]

[/quote

Ihanan spontaania!