Te joilla on ollut raskausajan diabetes!
Millaisella ruokavaliolla elit?
Paljonko painosi nousi koko raskausaikana, entä vasta oikean ruokavalion jälkeen?
Jatkuiko diabetes sinulla raskauden jälkeen?
Piditkö herkkupäiviä vai noudatitko tiukkaa linjaa?
Itselläni epäillään diabetesta tässä raskaudessa, mutta neuvolasta ei oikein vielä tietoa annettu.. Toki löydän netistä tietoa mutta näihin kysymyksiin olisi mukava saada vastauksia. Kiitos. :)
Kommentit (10)
Pidin tiukkaa ruokavaliota, tietenkin. Raskausdiabeteksessä ei ole laihisdietistä kyse, vaan sisällä kasvavasta lapsesta ja hänen hyvinvoinnistaan.
Elin ruokavaliolla jota suosittelivat. Lähinnä kohdallani oli kyse hiilareiden vähentämisestä, jonka jälkeen painonnousu hidastui. Toisella kertaa oli jo valmiiksi oikea ruokavalio, mutta rd tuli silti. Sillä kertaa sokerit pysyi kurissa, joten pikkuisen sain herkutella.Rd ei jatkunu raskauden jälkeen kummallakaan kertaa. LähtöBMI aina normaali,rd lievä. Sokerirasituksessahan se selviää, ja jos rd on kyseessä, saat kyllä ohjeistuksen miten toimia. Muista harrastaa liikuntaa, jos vain suinkin kykenet. Se auttaa verensokereiden kanssa ja on tietysti sinulle itsellesi muutenkin hyväksi.
Minulla raskausdiabetesruokavaliolla paino raskauden alussa laski ja lopussakin oli vähemmän kuin ennen raskautta, bmi oli n. 32
Noudatin ruokavaliota, olin hyvin hoikka ennen raskutta, eikä paino noussut normaalia enempää raskausaikana. Sokeriarvot eivät laskeneet huomattavasti raskauksien jälkeen valitettavasti. Nyt 10 v. raskauksien jälkeen saakin olla tosi tarkkana syömisissään, ettei sokerit nouse liikaa. En käytä mitään lääkitystä tai insuliinia silti vieläkään.
Mä kävin ravintoterapeutilla, ja noudatin tarkkaan syömisiäni. Paino nousi ihan normaalisti, ja 2 kk päästä synnytyksestä olin -3 kg alkupainosta. Mulla oli yksi arvo koholla testissä, mutta tarkailukäynneillä arvot oli koko ajan oikein hyvät. Synnytyksestä nyt 13 vuotta, eikä ole diabetestä. Olen käynyt parin vuoden välein kokeissa, sillä kahdella veljelläni on diabetes.
Karsin hiilarit pois, en herkutellut. Kiloja tuli 6. Lapsi painoi 3kg.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:40"]
Karsin hiilarit pois, en herkutellut. Kiloja tuli 6. Lapsi painoi 3kg.
[/quote] Ei jääny diabetes, eikä uusiutunut seuraavassa raskaudessa.
Diabetes huomattiin vasta viikolla 38 ja käynnistettiin pian sen jälkeen. Paino nousi 29kg ihan normaalilla syömisellä.
Vauva nyt 3kk ja painoa tippunut 19kg
Ekassa raskaudessa ruokavaliohoitonen diabetes. Toisessa raskaudessa insuliinihoitoinen raskausdiabetes. Painoa tuli itselleni 20 kg. Lapsi painoi 4,9 kg. Sektio tehtiin 2 vkoa ennen laskettua aikaa. Vielä ainakaan ei ole tullut diabetestä, sektiosta aikaa 4 vuotta. Olen menossa sorirasitukseen tässä kuussa. Vähän jänkättää..