löysin teinin laukusta likööriä
pullon, 21%, ja en oikein tiedä mitä sanoa. Nuori tietää, että meillä ei katsota alaikäisen alkoholin juomista hyvällä, joten en voi sanoa hänelle mitään uutta. Pitäisikö minun antaa arestia, vetää herneet nenään vai luottaa siihen, että hän ei tulevaisuudessa tee mitään typerää? Tyttö on luonteeltaan sellainen, että hän vain provosoituu lisää kiristämisestä. Lisäksi nuori on ollut kerran aikaisemmin putkassa juomisen takia.
ikää hänellä onkohta 17 vuotta (ensivuonna 18). Mitä te olette tehnyt tälläisessä tilanteessa?
Kommentit (27)
Mikä teitä vaivaa?! Ihan huvikseenko pengotte joka paikan ja luetteko päiväkirjatkin vain siksi että "se on vain lapsi"? Voi saatana. Mahtaa olla mukava kasvaa ilmapiirissä jossa kokoajan epäillään jotain pahaa tehdyksi, teki ja oli sitten miten vain.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 06:54"]
Minua kiinnostaa vain se, että miksi olet penkonut toisen laukkua?!
[/quote]
Minä pohdin täysin samaa asiaa. Jos aikoinaan äitini olisi tonkinut laukkuni, olisin vastaavasti kipannut hänen laukkunsa sisällön pöydälle ja käynyt sen läpi esine esineeltä. Mieluiten niin, että tilannetta olisi ollut todistamassa vaikka joku kahville piipahtanut naapuri/tuttava.
[/quote]
Kuulostaa turhalta uholta. Jos meillä olisit vanhempien omaisuuteen kajonnut, ei se olisi ollut ihan pienimmästä päästä. Miksi et samantien olisi hajottanut autoa?
Lapsi ei ole samassa asemassa vanhempiensa kanssa. Lapsi on lapsi.
[/quote]
Olen 16, meillä äiti oli niin utelias, että avasi jopa minulle tulleen kirjepostin. Nostin asiasta 15 vuotiaana varsinaisen rähäkän ja eipä äiti enää uskaltanut tonkia kaappejani ja laatikoitani. Kun olin jotain 10-11 vuotias, katsoi äitini oikeudekseen heittää roskiin minulle tärkeitä suosikkilaulajieni kuvia jne, kun oli siivonnut laatikoitani. Sen jälkeen ei tehnyt niin, sillä tuhosin muutaman hänelle tärkeän ja muistoja sodassa kuolleesta läheisestään tuonutta kirjettä polttamalla.
Äitini oli selllainen jästipää, ettei hänen kanssaan tullut kukaan sisaruksista toimeen ja yksi syy oli tuo yksityisyyteen puuttuminen.
Ota liköörit parempaan talteen ja laita teetä tilalle. Problem solved.
Juttele hänen kanssaan rauhallisesti, älä saarnaa. Kerro hänelle ystävällisesti, miksi et haluaisi hänen juovan. Kerro myös lain näkökulmasta, mitä siitä voi seurata (jos menee kouluun pullon kanssa tai kännissä -> erottaminen, jos jää poliiseille kiinni -> lastensuojeluilmoitus jne.) Kysy, miksi hän juo. Ja niin edelleen...
Jos on vielä helposti provosoituva nuori, niin ei tosiaan kannata mitään hirveitä rangaistuksia järkkäillä.
oma äitini teki niin ku alaikäisenä kännäsin, niin darra aamuna pisti siivoomaan koko kämpän ja vahamaan lattiat. koitappa samaa voin kertoa että ei kovin usein niitä kännejä vedä.
Ota likööri pois, ja opeta juomaan jotain parempaa ja hienostuneempaa alkoholia. Vai oletteko jokin WT-perhe, jossa juodaan kaljaa, likööriä ja leijonaa? Ja nekin haetaan ehkä Virosta? Sellaiset lapset kuin vanhempansakkin...
Mies33
Pyydät hänet keittiöön. Otat pullon esille ja kysyt mikä se on. Lopuksi oli hän mitä mieltä tahansa, laitat hänet kaatamaan sen itse lavuaariin.
Sen pidemmittä puheitta hän saa käyttää omia taitojaan, jos haluaa tehdä asiasta monimutkaisemman. Kun joutuu itse kaatamaan pullonsa viemäriin, viesti tulee harvinaisen selväksi. Älä ala enempää saarnaamaan, jottei hänelle jää tartuntapintaa vastata tyhmästi.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 02:54"]
mä oon kans 17 ja likööri on hyvää!
[/quote]
Aivan. Mausta riippumatta. Paskakin olisi hyvää, jos siinä olisi riittävästi alkomaholia.
[/quote]
Miksi ihmeessä ei? Aika aiheelliseksihan se osoittautui.
Täällä kans yks, jonka äiti teininä kostean illan päälle kiskoi sängystä ylös ajamaan nurmikon ja siivoamaan. Kummasti hillitsi alkoholikokeiluja ;)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:28"]
[/quote]
[/quote]
Siksi ihmeessä että se on yksityisaluetta.
Mitä likööriä? Ihmettelen, ettei ketään kiinnosta tämä olennaisin asia!
[/quote]
Minä pohdin täysin samaa asiaa. Jos aikoinaan äitini olisi tonkinut laukkuni, olisin vastaavasti kipannut hänen laukkunsa sisällön pöydälle ja käynyt sen läpi esine esineeltä. Mieluiten niin, että tilannetta olisi ollut todistamassa vaikka joku kahville piipahtanut naapuri/tuttava.
Teininä sitä tulikin juotua likööriä! Sopivasti prosentteja ja kevyt kantaa mukana. Lämmittikin mukavasti talvipakkasilla ulkona riekkuessa. Krapula oli kyllä kamala seuraavana päivänä liköörien makeudesta johtuen.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:28"]
[/quote]
[/quote]
Siksi ihmeessä että se on yksityisaluetta.
[/quote]
Kyllä. Äidin ja isän hallitsemaa yksityisaluetta aivan kuin lapsen huonekin.
[/quote]
Onneksi olkoon! Juuri näin luodaan lapseen luottamukselliset ja lämpimät välit. Toivottavasti hän katkaisee välit sinuun viimeistään kolmekymppisenä ja saat viettää katkeran vanhuutesi ihan yksin.