Korkeakoulusta suoraan kortistoon
Mitä ajatuksia tämä herättää suomalaisesta koulutuspolitiikasta?
Kommentit (33)
Olen tuleva korkeakoulutettu ja köyhä.
T. Ap
Niitä töitä täytyy myös hakea, vaikka olisikin korkeakoulutettu. Eihän ajokorttikaan riitä ajamiseen, vaan pitää olla auto.
Käsittääkseni opintojen suunta on ihan opiskelijan itse valittavissa eikä näin ollen kenenkään muun vastuulla.
Täh? Eihän tämän pitäisi av:laisten mukaan olla mahdollista. Täällä nuristaan päivästä toiseen kuinka koulutus takaa hyvän työn ja palkan ja jos joku erehtyy valittamaan pienestä palkasta niin syytetään siitä ettei ole kouluja käynyt.
Kyllä se on itsestäsi kiinni työllistytkö. Turha odottaa heti hyväpalkkaista asiantuntijahommaa vaan aloitat assarina tms. Itse hakeuduin heti työkkärin harjoitteluun ja sain sitä kautta työn itselleni. Nykyään hyväpalkkainen pomohomma.
Etkö ottanut selvää työllistymisnäkymistä ennen opiskelualan valintaa?
Nimimerkki taas vääntää "Suomen parhaasta koulutusjärjestelmästä" niin tulee mieleen, etten kyllä ole koskaan kuullut kenenkään väittävän, että Suomen yliopistot olisivat maailman parhaita. Peruskoulutus oli Suomen ylpeys, sekään ei oikein enää.
Toinen asia on se, että työllistymisessä on haasteita muuallakin maailmassa kuin Suomessa.
Mitä sitten ajattelen itse järjestelmästä? Yliopistojen heikkous on toki se, ettei generalistisilla aloilla juuri työllistymisestä puhuta. Akateeminen työttömyys ei kuitenkaan ole mitenkään korkeaa, mutta jotku tippuu systeemin ulkopuolelle. Suoritetaan tutkinto pohtimatta, mihin työllistyy ja sitten aletaan vasta lukemaan työpaikkailmoituksia, eikä itsekään oikein tiedetä, mitä osataan.
Ehkä uravalmennusta yliopistoissa voisi lisätä?
Vierailija kirjoitti:
Täh? Eihän tämän pitäisi av:laisten mukaan olla mahdollista. Täällä nuristaan päivästä toiseen kuinka koulutus takaa hyvän työn ja palkan ja jos joku erehtyy valittamaan pienestä palkasta niin syytetään siitä ettei ole kouluja käynyt.
No ei tietenkään mikä tahansa koulutus, hupsu.
Joku vastuu pitäisi olla niissä omissa opiskeluvalinnoissaankin. Vaikka se opiskelu onkin ilmaista niin kellään ei ole mitään velvollisuutta työllistää ketään jos sillä tutkinnolla ei ole minkäänlaista kysyntää vallitsevilla työmarkkinoilla.
Mitään takuita työpaikasta tai hyvästä urasta ei toki ole, mutta kyllä Suomen järjestelmä on opiskelijan kannalta erittäin kilpailukykyinen. Itse ainakin olen ihan kiitollinen lukukausimaksuttomasta yliopistotutkinnostani jonka kautta olen saanut ihan hyvää elämää. Toki opiskelin vähemmän kiinnostavaa mutta hyvin työllistävää alaa.
Katsos kun näinä aikoina kaikki haluavat suklaahommiin toimiston lämpöön, niin karu fakta on se että niitä pestejä ei kaikille riitä.
Raksa, logistiikka, hoitoala, kiinteistöhuolto, varasto, näihin pääset samantein lyhyellä koulutuksella. Ei vaan taida olla niin "fantsuu" hommaa, että tarttuisit.
Koulutusjärjestelmä on maailman paras, mutta työmarkkinajärjestelmä ei ole.
Eipä ole kovin montaa varman työpaikan alaa nykyisin. Voit jäädä työttömäksi vaikka työllistymismahdollisuuksia kuinka ylistettäisiin opinto-oppaassa.
T. Turhaan DI:ksi opiskellut joka ei työllistynyt alalleen
Haluatko ap kertoa mitä olet opiskellut? Yleensä sanotaan että erityisesti taidealat ovat vaikeita työllistymisen kannalta samoin humanistinen ala. Itse aikoinaan haikailin taideopintoihin, en silloin uskaltanut lähteä mutta välillä vieläkin kaduttaa etten lähtenyt.
Mietin miksi tietyille aloille koulutetaan liikaa ihmisiä vaikka työllistyminen on heikkoa. Nuorena ei välttämättä osaa miettiä tulevaa työllistymistä jos jokin ala kiehtoo ja on sydäntä lähellä. Olen itse köyhästä duunariperheestä, taidealalle ei kannustettu ja jostain syystä oivalsin että ala ei välttämättä elätä ja toimin pelon ohjaamana vaikka ala vetikin puoleensa. Tavallaan se viisas päätös olikin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on itsestäsi kiinni työllistytkö. Turha odottaa heti hyväpalkkaista asiantuntijahommaa vaan aloitat assarina tms. Itse hakeuduin heti työkkärin harjoitteluun ja sain sitä kautta työn itselleni. Nykyään hyväpalkkainen pomohomma.
Toimistosihteeriksikin vaaditaan yleensä merkonomi tai tradenomi koulutustaustana. Ei mikä tahansa korkeakoulutus automaattisesti ole sopiva assaritehtäviin, jotka voi olla hyvinkin vaativia, esim. johdon assistenttityö.
Vierailija kirjoitti:
Joku vastuu pitäisi olla niissä omissa opiskeluvalinnoissaankin. Vaikka se opiskelu onkin ilmaista niin kellään ei ole mitään velvollisuutta työllistää ketään jos sillä tutkinnolla ei ole minkäänlaista kysyntää vallitsevilla työmarkkinoilla.
Se on b u s i n e s s t a vaan, k a i k k i !!!
Vika ei ensisijaisesti ole kiulutuspolitiikassa, vaan työvoimapolitiikassa.
En lähtisi nykyään enää yliopistoon. Tai lähtisin jos minulla olisi jo jokin edes jotenkin työllistävä tutkinto ja työpaikka jossa työskennellä opintojen ohessa jolloin ei tarvitsisi ottaa opintolainaa juurikaan.
Tein virheen kun en tehnyt kaksoistutkintoa tai tehnyt ammatillista tutkintoa lukion jälkeen. Nyt minulla on vain maisterin tutkinto joka toisaalta ei ole tuonut oman alan töitä mutta toisaalta on myös syy miksi en kelpaa muihin hommiin koska lähtisin kuulema heti pois. Kyllä tässä miettii opintolainaa tuista lyhennellessä että olisipa esimerkiksi lähärin tutkinto.
Pärjään tuilla joten kuten opintolainan lyhennyksenkin jälkeen mutta nykyiset opiskelijat eivät välttämättä tule enää tulevaisuudessa pärjäämään. Minulle kertyi opintolainaa noin 20 000 euroa kun taas nykyopiskelijalla voi olla kymppitonni enemmän koska opintotuen lainapainotteisuus on kasvanut. Tuet tuskin kasvavat ja 30 000 euron lainassa on aika isot lyhennykset 15 vuoden laina-ajallakin. Tulemme näkemään aivan liikaa opintolainan takia ulosotossa olevia jos nuorisotyöttömyys ei ala vähentyä.
Lähihoitajiksi vaan opiskelemaan seuraavaksi. Varmasti löytyy töitä.
Olen opiskellut yliopistolla vuosia ja tullut siihen tulokseen, että en tee tutkinnollani välttämättä yhtään mitään.