Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on raskauspahoinvoinnin tarkoitus?

Vierailija
30.11.2020 |

Vai kuuluuko se vain kategoriaan elämän turhat asiat, joista joudumme kärsimään.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus muuttaa sillä tavalla ympäristöään sopivammaksi. Ei saa missään tapauksessa laihtua siinä, koska "se" ottaa ravinnon ympäriltään ja pölkkä hengitysilma saattaa pilata koko homman, koska hengitettynä kaikki myrkyt menevät elimistöön nopeiten. Muutos on "emolle" usein liian suuri eikä aina opi sitä ollenkaan. Siksi saa oksennella pidempään.

Vierailija
2/15 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku teoria oli jossain että se estäisi äitiä syömästä vahigollisia ruokia.

En usko.

Mulla on jokaisessa raskaudessa pahoinvokööinti kestänyt 9kk ja synnytyssalissakin vielä oksensin. Oli siis ihan dg eli hyperemeesi. Joillain keho reagoi näin ja se johtuu istukasta, istukka ”päättää” miten kauan ja miten paljon oksennetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas ei ollut kahdessa raskaudessa kummassakaan pahoinvointia! Voin todella hyvin ja oli hyvä ruokahalu. Kiloja tuli molemmissa raskauksissa kymmenen ja ne lähtivät synnytyksen jälkeen nopeasti.

Vierailija
4/15 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko.

Mulla on jokaisessa raskaudessa pahoinvokööinti kestänyt 9kk ja synnytyssalissakin vielä oksensin. Oli siis ihan dg eli hyperemeesi. Joillain keho reagoi näin ja se johtuu istukasta, istukka ”päättää” miten kauan ja miten paljon oksennetaan.

Et huomannut alusta saakka syödä riittävästi sopivaa ravintoa, joten ne aineet mitä vuosien varrella oli kertynyt nahan alle, pääsivät liikkeelle? Rautatabletit ym pahentavat asiaa, mutta sitähän ei kukaan epäile missään vaiheessa.

Vierailija
5/15 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnin takia, ihan kuin kuukautiskuvutkin sekä synnytyskivut.

Vierailija
6/15 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko.

Itse myös oksensin loppuun asti, joskaan ei mitään sairaalahoitoa vaatinut.

Alussa pelkkä huoneilmassa oleva haju sai oksentamaan. Esimerkiksi jääkaapissa ollut keitetty riisi haisi koko asunnossa, eikä tosiaan hyvällä tavalla.

Aakkoskarkkeja en voi varmaan enää ikinä syödä, kun laukaisi silloin aivan järkyttävän olon.

Paistettu kana ja lohi olivat sellaisia, että haju ei kuvottavanut ja pystyi syömään, mutta heti syötyä oksensin.

Oudoin oksentelun laukaisija oli yksi karkkimainos, joka pyöri siihen aikaan tv:ssä.

Vierailija
7/15 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas ei ollut kahdessa raskaudessa kummassakaan pahoinvointia! Voin todella hyvin ja oli hyvä ruokahalu. Kiloja tuli molemmissa raskauksissa kymmenen ja ne lähtivät synnytyksen jälkeen nopeasti.

No vau. Haluatko mitalin?

Vierailija
8/15 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolison teoria on, että elimistö ei tajua raskauden olevan normaali asia ja reagoi siksi pahoinvoinnilla. Vähän niinkuin, jos syö jotain sopimatonta, niin paha olo ja oksennus jatkuu, kunnes kaikki on tullut ulos.

Vierailija
9/15 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnin takia, ihan kuin kuukautiskuvutkin sekä synnytyskivut.

Minulla ei ollut pahoinvointia, ei ole koskaan ollut kuukautiskipuja, ja synnytyskivutkin puuttuivat avautumisvaiheessa.

Synnitön en kuitenkaan minäkään ole.

Vierailija
10/15 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko.

Ilmeisesti kohdallani ruoka, joka ei ole vahingollista, on pinaattikeitto, kaurapuuro, riisipuuro, klementtiinit ja puolukkamehu. Aika köyhä ruokavalio mielestäni mutta nuo ovat olleet ainoat ruuat, jotka meni alas pahoinvoidessa.

Vierailija
11/15 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos evoluutio on jalostanut raskauspahoinvoinnin myrkkyjen välttely -mekanismiksi niin mun esiäideillä ei ollut paljon myrkyistä vaaraa/karsintaa. Oksensin kolmen raskauden aikana kerran ja olin silloin sentään käryisessä ravintolassa tarjoilijana töissä.

Vierailija
12/15 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, sen ku tietäisi. Itse kärsin pahoinvoinnista sen ekat 12vk, pahimmillaan oli rv6-7. Onneksi ei kestänyt koko raskauksien ajan, en tiedä olisiko jäänyt yhteen lapseen lapsiluku jos olisi tosiaan kestänyt koko raskauden ajan. On mulle niin sietämätöntä. Synnytyskivutkin kestän paljon paremmin.

Vierailija
13/15 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä oikeen tiedetä mistä johtuu ja onko sillä jotain funktiota. Ilmeisesti istukkahormonilla on asian kanssa tekemistä. On tutkittu, että keskenmenoriski on pienempi jos on pahoinvointia, eli mahdollisesti pahoinvointi voi olla merkki normaalisti sujuvasta raskaudesta. Pahoinvoineiden äitien lapset on myös älykkäämpiä.

Vierailija
14/15 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se johtuu jostain raskaushormonista.

Vierailija
15/15 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä oikeen tiedetä mistä johtuu ja onko sillä jotain funktiota. Ilmeisesti istukkahormonilla on asian kanssa tekemistä. On tutkittu, että keskenmenoriski on pienempi jos on pahoinvointia, eli mahdollisesti pahoinvointi voi olla merkki normaalisti sujuvasta raskaudesta. Pahoinvoineiden äitien lapset on myös älykkäämpiä.

Liittyy varmaankin sitten siihen, että istukka on toiminut keskimäärin paremmin pahoinvoineilla äideillä. Toisaalta yksilötasolla mensalaisäidin lapset tuskin ovat kovin yksinkertaisia vaikkei äiti voisikaan pahoin raskausaikana. Eivätkä merkittävästi älykkäämpiä vaikka äiti oksentelisikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme