Pitääkö hevosille allergiselta lapselta kieltää heppaharrastus?
Kysymys tuli sikäli mieleen että tämä kiellettiin itseltäni ollessani pikkutyttö en saanut tulla tallitytöksi, niin kuin muu kaveripiiri. niin tuli vaan mieleen että toimitaanko nykyäänkin samoin vai annettaisiin koko vain jotain allergialääkettä ja eikun tallille ettei tarvisi jättää rakasta harrastusta lapsen? Jäin sitten ihan ulkopuolelle, mutta tuli onneksi muita harrastuksia.
Kommentit (20)
En kyllä allergista veisi tallille altistumaan.
Allergiaa/ reaktioita on monentasoisia. Itselläni oli lapsena todettu (lievä) allergia koitiin, kissoihin, hevosiin. 13-vuotiaana lähdin kuitenkin alkeiskurssille ja sille tielle jäin. Kotain tukkoisuutta joskus oli mutta itselläni tilanne ei kehittynyt pahemmaksi. Aikuisiällä oli taukoa 10 vuotta muista syistä ja talleille palatessa ensimmäiset 1-3 kertaa meni siihen että seuraavana aamuna olin tukkoinen ja silmiä kirvelsi. Mutta oireet katosi eikä ole pahentuneet useassa vuodessa minnekään.
Mutta se ei tarkoita että kaikille kävisi näin hyvin; osalla altistus/siedätys vain pahentaa oireilua.
Ei tarvitse kieltää jos pärjää oireiden kanssa. Tyttäreni on allerginen hevosille testin mukaan. Mutta hän on täysin oireeton, koska on siedättänyt itseään kymmenen vuoden ajan hevosharrastuksen parissa. Eikä tarvitse pelätä astman puhkeamista, koska sekin hänellä jo on.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta voihan tuo myös keräillä ja leikkiä hevosfiguureilla, ehkä niitä jopa kustomoida, sekä ratsastaa keppihevosilla?
Mitööö. Hyviä vaihtoehtoja jos allergiaoireet liian pahoja.
En veisi anafylaktinen shokki voi olla pahin seuraus.
Riippuu allergiasta, esim. paheneeko astma, vai onko ok.
Nykyaikana se on varmaan hevosten syytä
Lievään allergiaan voi olla hyvä siedättää itse käymällä talleilla, jos oireet tosiaan on sitä tasoa että vähän saattaa nenä vuotaa, eikä pahene siitä, eikä tarvi lääkkeillä lääkitä lasta ihan pöhnään.
Mutta vakavampiin tapauksiin parempi pysyä kaukana tai käydä siedätyshoidossa sairaalassa. Siedätyshoito tosin on aika pitkä prosessi (kestää vuosia).
Alkakoon keppihevostelijaksi, sehän on nykyisin niin muotia jopa 17-vuotiaiden keskuudessa, kuten tänään luimme iltapäivälehdestä.
Eiköhän se muksu itsekin pysy hevosten läheltä pois jos oireet on pahoja.
Ei tällaiseen kysymykseen voi antaa yksiselitteistä vastausta. Meillä mies ja poika on tosi allergisia hevosille. Molemmat saa rajun astmakohtauksen jo pelkästään vaatteista jotka ovat olleet hevosten lähellä. Onneksi tyttöä ei hevoset kiinnosta, koska emme häntä voisi talleille päästää. Eli meillä tyttö ei voisi alkaa ratsastaa, koska perheeseen kuuluu muita hevoselle allergisia ihmisiä.
Sitä totaalista välttämistä ei enää suosita. Ennen altistusten sanottiin pahentavat allergiaa, nykyään lieventävän. Mutta omakohtainen kokemus. Lapseni oli allerginen hevosille, mutta kävi ratsastamassa. Kerran yllättäen sai tukehduttavan kohtauksen. Onneksi olisi juuri silloin itse mukana ja minulla on hänen lääkkeitä aina laukussa. Sen jälkeen, hän reagoi kaukaa ja jäämiin toisten vaatteissa. Eli hänelle kehittyi vakava hevosallergia. Kohtaus oli niin yllättävä, pelottava ja kova, että hän alkoi inhoamaan hevosia, eikä jäänyt kaipaamaan ratsastamista. En tiedä olisiko välttäminen auttanut, ettei olisi tullut niin vakavaa allergiaa vai olisko se tullut silti.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kieltää jos pärjää oireiden kanssa. Tyttäreni on allerginen hevosille testin mukaan. Mutta hän on täysin oireeton, koska on siedättänyt itseään kymmenen vuoden ajan hevosharrastuksen parissa. Eikä tarvitse pelätä astman puhkeamista, koska sekin hänellä jo on.
Astmaatikko talleille? Ei, ei eiii!!! Leikit lapsesi hengellä! Onhan lapsella varmasti lääkkeet kokoajan käden ulottuvilla ja ymmärrys ja ohjeistus poistua välittömästi, jos mitään oireita tulee? Itse en lapsena kehdannut ottaa lääkkeitä toisten nähden ja koulussa meinasi käydä köpelösti. Toki juu astma voi olla lieväkin, mutta kokoajan on läsnä riski, että pahenee.
Ratsastus voi onnistua ulkona, jos ei tarvitse mennä talliin, harjata hevosta tms.
Lievästi allerginen varmaan pystyy käymään tunnilla kerran viikossa, mutta päivittäinen altistus erityisesti tallitöissä voi olla liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Lievästi allerginen varmaan pystyy käymään tunnilla kerran viikossa, mutta päivittäinen altistus erityisesti tallitöissä voi olla liikaa.
Tähän liittyen minulla oli kaveri, joka pystyi ratsastamaan kentällä, mutta ei maneesissa.
Tässä lääkärienkin ohjeet ovat vuosien kuluessa muuttuneet. Joskus parikymmentä vuotta sitten ja sitä ennen nimenomaan käskettiin visusti välttämään kaikkea, mille oli allerginen ja sanottiin, että allergia pahenee, jos allergisoivalle asialle altistuu. Nykyisin taas neuvotaan, että jos oireet eivät ole pahoja, voi hyvin siedättää itseään.
Kerran juttelin yhden amerikkalaisen lääkärin kanssa joka ihmetteli että Suomessa ylipäänsä on lievistäkin allergioista aina ohjeena välttää kokonaan kun hänen mukaansa muualla on tapana siedätyshoito. Eli sanoisin, että jos oireet on lieviä ja allergikko itse on valmis ne kestämään niin miksi kieltää. Ehdoksi kyllä laittaisin että oireet ei saa haitata koulunkäyntiä eikä niiden vuoksi jäädä pois koulusta eli jos oireet niin pahat ettei selviä tallin jälkeen läksyistä tai seuraavana päivänä kouluun niin sitten on lopetettava harrastus. Pahemmat allergiat on sitten asia erikseen ja ne on syytä ottaa vakavasti.
Riippuu siitä, kuinka allerginen on eli kuinka rajuja oireita saa. Ja toki myös siitä kuinka hyvin allergialääkkeet tehoavat.
Olen hyvin allerginen heinälle (sille mitä hevoset syövät ja mitä on talleissa ja niiden ympäristössä paljon). Kuitenkin ratsastin lapsena ja nuorena kerran viikossa ja olin myös viikon ratsastusleirillä useana kesänä, jossa minulla oli myös hoitohevonen leirin ajan. Nuo leirit olivat vähän siinä ja siinä, oireet olivat silloin aika selvät, mutta muuten ratsastus (20 min harjaus ja varustus, 1 h ratsastus, 10 min varusteiden purku ym.) toimi ihan hyvin kun kävin heti kotona pesemässä hiukset ja ratsastusvaatteet olivat omassa paikassaan.
En kieltäisi ainakaan "pelkkää" ratsastusta suoralta kädeltä, ellei allergia olisi vaaralliset paha ja lääkkeetkään auttaisi riittävästi.
En tiedä, mutta voihan tuo myös keräillä ja leikkiä hevosfiguureilla, ehkä niitä jopa kustomoida, sekä ratsastaa keppihevosilla?