Vanhempani jotka on yli 70-vuotiaita, pelkäävät koronaa niin paljon etteivät halua tavata. Heille ei voi myöskään mennä jouluna.
Kommentit (20)
Ihan fiksua. Äitini kertoi juuri, että isä on jo hankkinut mädit ja graavisiiat pakkaseen kaikkia varten. Äiti sanoi myös leipovansa piparit ja joulukakut ja tuovat sitten kaikki ne herkut, mitä normijouluina vanhempien luona syödään. Tänä vuonna näin!
Meillä samoin. Ovat yleensä käyneet meillä aattona tai joulupäivänä syömässä. Nyt sovittiin että katsotaan tilannetta lähempänä joulua. Jos vaikka nähtäisiin ulkoilun merkeissä joulun aikaan. Asutaan melko lähekkäin niin helppo järjestää esim. joku glögihetki jollekin lähilaavulle tms. Haluavat kuitenkin lapsia nähdä niin tuo lienee melko turvallinen ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Ihan fiksua. Äitini kertoi juuri, että isä on jo hankkinut mädit ja graavisiiat pakkaseen kaikkia varten. Äiti sanoi myös leipovansa piparit ja joulukakut ja tuovat sitten kaikki ne herkut, mitä normijouluina vanhempien luona syödään. Tänä vuonna näin!
Eikö noita voi itse tehdä? Minkä ikäisiä olette tai vanhempanne jos vielä aikuisille lapsille tekevät kaiken valmiiksi? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun itselle ei tulisi mieleenkään mennä istumaan passattavaksi omille vanhemmille näin aikuisiällä. Ehdottavatko siis tuota järjestelyä itse?
Päinvastoin. Vanhempani tietävät, että osaan noudattaa koronasääntöjä, joten voin hyvillä mielin mennä heille joulun viettoon ilman tartuntariskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö noita voi itse tehdä? Minkä ikäisiä olette tai vanhempanne jos vielä aikuisille lapsille tekevät kaiken valmiiksi? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun itselle ei tulisi mieleenkään mennä istumaan passattavaksi omille vanhemmille näin aikuisiällä. Ehdottavatko siis tuota järjestelyä itse?
Jotkut nimenomaan haluavat tehdä ne lapsilleen, siis erittäin mielellään, kuuluu jouluperinteeseen. Eri.
Vaihtaisin tuollaisiin saman tien. Oma äitini on sitä mieltä ettei sairastu ja huitelee tuolla kaupoissa, pankissa jne ihan normaalisti. Ei juuri kiinnosta tavata häntä.
Mun seitemänkymppiset vanhemmat nimenomaan toivoo että tulen sinne jouluksi. Olisivat muuten ihan yksin. Olen etätöissä ja pystyn minimoimaan omat kontaktini ennen joulua olemalla tapaamatta ketään ja tilaamalla ruuatkin kotiin, joten riski ei ole järin suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti tykkää passata, on sanonut että niin kauan kuin jaksaa niin tekee.
Mun vanhemmat ovat 70v ja ollaan oltu tekemisissä koko korona ajan joka päivä.
Aika pieni riski saada korona koska täällä ei ole yhtään todettuja tartuntoja. Ollaan kotona töissä eikä käydä kun ruokakaupassa pari kertaa viikossa. Isompi lapsi on koulussa jossa alle 100 oppilasta.
En tiedä vielä. Ollaan aina vietetty joulu yhdessä. Mutta nyt meillä lapset tarhassa, itse olemme olleet jo maaliskuusta etätöissä, eikä missään käydä, mutta tarhastahan voi tulla. Ahdistaa. Emme onneksi asu ihan pk-seudulla, mutta lähellä kylläkin. Keväällä lapset oli monta kuukautta kotona, mutta se oli kaikille niin stressaavaa, että siihen ei kyllä haluta nyt mennä kuin vasta viimeisenä keinona.
Sitten vietätte joulun erillään. En minä ainakaan tapaa väkisin ketään. Sitä paitsi se on perin järkevää vanhojen riskiryhmäläisten osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut se perinne, että vanhemmat laittavat useimmat jouluruuat ja kokoonnumme Johanneksenkirkon joulumessun jälkeen vanehempien luo syömään. Juomat, jälkiruuat, makeiset ja haukiterriini ja rakuuna-maksapatee viedään mennessä.
Tänä vuonna on toisin. Joulukirkko ja yhteinen perheateria jäävät pois. Vanhemmat tuovat ruuat alaovelle - maskit päällä kaikilla tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Vanhempani tietävät, että osaan noudattaa koronasääntöjä, joten voin hyvillä mielin mennä heille joulun viettoon ilman tartuntariskiä.
Joo. Tämä on just sellainen esterata jossa kaikkia sääntöjä noudattamalla voittaa palkinnon - ei sairastu.
No niin. Minä taas olen elänyt kuin sika pellossa, en käytä maskia enkä tee muutenkaan mitään eri tavalla kuin aiemmin.
Enkä ole sairastunut.
Toisilla on koronapsykoosit päällä.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta kuulostaa hyvin oudolta. Kyllä me ainakin tehdään itse jouluruoat ja leipomukset, ei tarvi iäkkäiden vanhempien tehdä ja vielä kuskata niitä meille.
Minä en menisi itse kyläilemään riskiryhmäläisten luo. Humaania ja tervettä toisten huomioimista. Tavata voi tosiaan vaikkapa ulkosalla kävelylenkin merkeissä tai skypessäkin voi jutella, jos vanhemmat osaavat tietotekniikkaa käyttää.
Oma isäni on 93-vuotias ja hoitokodissa. Soitellaan kyllä jouluna, mutta hoitokotiin ei edes päästetä omaisia nyt kuin siinä tapauksessa, että omainen on kuolemaisillaan. Minusta aivan järkevää varovaisuutta, kyse kun ei ole pelkästään minun isästäni, vaan jos virus pääsee jylläämään hoitolaitoksessa, siellä on kohta useita kuolleena ja hoitajatkin kipeänä.
Meillä lapset ovat tavanneet isovanhempia tämän viimeisen koronavuoden aikana 3 kertaa. Ennen olivat melko läheisiä. Todella surullista! Lasten elämässä melkein vuosi on pitkä aika. Emme asu lähekkäin, joten mitkään pihatreffit eivät oikein onnistu. Mutta ei siis joulunaikanakaan tavata. Ennen on kokoonnuttu esimerkiksi leipomaan yhdessä ennen joulua, vaikka joulu onkin usein vietetty ydinperheellä. Nyt tämäkin jää lapsenlapsilta ja isovanhemmilta pois.
Vierailija kirjoitti:
Toisilla on koronapsykoosit päällä.
Totta, erityisesti sellaisilla, jotka leikkivät ettei koko koronaa ole olemassakaan, tai jotka oman henkilökohtaisen pienen riskinsä vuoksi eivät tippaakaan välitä riskiryhmäläisistä joihin omalla välinpitämättömyydellään ja suoranaisella tyhmyydellään koronavirusta mahdollisesti levittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta kuulostaa hyvin oudolta. Kyllä me ainakin tehdään itse jouluruoat ja leipomukset, ei tarvi iäkkäiden vanhempien tehdä ja vielä kuskata niitä meille.
Mistä kaltaisiasi ymmärryskyvyttömiä pällejä sikiää? Anteeksi vaan, mutta sinun kommenttisi tuossa se outo on.
Eläkkeellä oleville isovanhemmille se on joululahja, lasten muistamista ja tärkeää puuhailemista joulun alla. Koeta ymmärtää, että kaikille sellainen huomioiminen ei ole mikään epämieluisa juttu, vaan kunnia-asia. Vanhuksetkin tykkää kokea itsensä tarpeelliseksi, eikä kyse tietystikään ole siitä, ettei tuo kirjoittaja osaisi itse tehdä ruokaa.
Ohis
Kesällä tapasimme iäkkäitä vanhempia, kun koronatilanne oli rauhallisempi. Nyt emme tapaa heitä, haluavat olla eristyneinä mahdollisimman hyvin. Asumme kaukana toisistamme, joten emme muutenkaan tapaisi usein.