Saako hoitaja jättää määrätyt
lääkkeet antamatta? Siis lääkkeet, jotka on merkitty annettavaksi säännöllisesti tiettyihin aikoihin päivästä?
Kommentit (11)
Huoh näitä kysymyksiä....oikeesti.
Jos on perusteltu syy, esim. potilas on tajuton. Tärkeintä on kirjata syy.
Jos potilas kieltäytyy jostain syystä ottamasta lääkkeet niin ei niitä pakolla suuhun laiteta.
Jos hoitaja epäilee, että lääkäri on määrännyt epähuomiossa väärää (potilalle epäsopivaa ja mahdollisesti pahojakin haittoja aiheuttavaa) lääkettä, voi hoitaja olla antamatta sen (ennen kuin varmistaa lääkäriltä, että kyse on varmasti siitä lääkkeestä). Kuitenkin viimekädessä vastuu on hoitajalla, vaikka kuinka olisi lääkärin määräämä lääke.
Jos hoitaja epäilee lääkkeen sopimattomuutta, ottaa hän yhteyden lääkäriin. Itse ei lähdetä sooloilemaan määräysten kanssa. Johan uskottavuus häviää koko työltä, mikäli jokainen hoitaja alkaa arvioida lääkkeitten oikeudellisuutta.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 20:20"]
Jos hoitaja epäilee lääkkeen sopimattomuutta, ottaa hän yhteyden lääkäriin. Itse ei lähdetä sooloilemaan määräysten kanssa. Johan uskottavuus häviää koko työltä, mikäli jokainen hoitaja alkaa arvioida lääkkeitten oikeudellisuutta.
[/quote]
Jos on selkeästi väärä lääke, niin kyllä jätän jakamatta vaikka kuinka herra lääkäri olisi määrännyt. Minun vastuulla on ne lääkkeet jotka olen jakanut.sitä farmakologiaa sen verran joutunut lukemaan, että ne selkeät väärät määräykset sieltä bongaa aika helposti, usko tai älä niin niille lääkäreillekin sattuu virheitä. Tietysti sitä kysytään myös lääkäriltä, jos joku määräys epäilyttää.
Hoitaja ei saisi jättää antamatta, mutta potilaallapa on oikeus olla ottamatta lääkkeitään.
9, siitä juuri onkin kyse, että hoitaja ottaa yhteyttä lääkäriin ja ei anna lääkettä ennen varmistusta.
Vastuu on kuitenkin hoitajalla, jos antaa väärää lääkettä vaikka lääkäri olisi määrännyt. Kuten myös farmaseutti.
Näistä on kai jotain oikeustapauksia.
Ei.