Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kollegalle selvisi, että saan isompaa palkkaa -> jumalattomat kilarit

Vierailija
31.03.2014 |

Tehdään noin 30 hengen toimistossa töitä, ja meitä on suunnilleen samaa koodaushommaa tekemässä reilut 10 henkeä. Palkka määräytyy alkuun kokemuksen ja koulutuksen mukaan, myöhemmin taidot ja työhalut tietysti määrää, tuleeko palkankorotuksia vai ei, ja pitäähän niitä osata myös itse pyytää.

Nyt on ollut näitä ihania kehityskeskusteluja, ja jostain syystä tälle, sanotaan häntä vaikka Eevaksi, oli kerrottu, että osa koodaajista saa isompaa palkkaa kuin hän. Jostain hän sitten onki tietoonsa yksityiskohtia (mistä??) ja tuli huutamaan minulle pää punaisena, että olen edennyt reittä pitkin ja tilanne on täysin epäreilu ja hän ei jätä asiaa tähän, jne jne. Olin vähän että mitä vittua. :D

Pomo kävi Eevaa rauhoittelemassa ja pyysi hänen puolestaan anteeksi, mutta ihan sama minulle mitä Eeva suustaan päästää.

Ja miksi hän saa huonompaa palkkaa kuin minä?

1. Työteho.

2. Motivaatio.

3. Asenne.

Eeva kuuluisi johonkin julkiselle puolelle töihin, vaikka kaupungille ihan perus toimistotöihin. Mikään ei tule valmiiksi, mikään ei innosta, kaikki on aina päin peetä. Minä joustan projektitilanteen mukaan työajoissa ja saan sen takaisin vapaana, kun on löysempää - ja myös korkeampana palkkana kuten jo mainitsin. Palkkaan vaikuttaa myös se, että kehitän mielelläni itsekin työtäni ja firmaa, en odota että kaikki annetaan valmiina. Pidän työstäni ja se näkyy. Suhtaudun työhön positiivisesti. Tiedän myös oman arvoni ja olen pyytänyt ja saanut palkankorotuksia ja muita etuuksia. Eevalle kaikki olisi pitänyt tietysti tulla ihan vain siksi, kun kerran muillakin on. ;)

No, Eeva petasi itselleen fuduja, koska taloustilanne on purrut meihinkin, ja tuottamattomimpia työntekijöitä ei tulla talossa pitkään pitämään. Eipä tule Eevaa ikävä.

Asia, jota en tässä ymmärrä, on se järjetön vaatimus, että jokaisella pitäisi olla sentilleen sama palkka riippumatta työn laadusta. Miksi pitäisi? Miksi kukaan edes yrittäisi ylittää itseään, tai tehdä edes parhaansa, jos kaikki kuitenkin saisivat aina saman palkan, samat edut, eikä ketään palkittaisi mitenkään? Palkka ei ole minulle työn tärkein asia, mutta tärkeä totta kai. Joka haluaa ansaita, joutuu näkemään vaivaa sen eteen. Turha itkeä, jos ei kyvyt riitä ja muista näkyy enää perävalot.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan nuo kilarit perseestä, mutta niin vaikuttaa olevan sinun asenteesikin työkaveriasi kohtaan... 

Teen itsekin koodausta ja kyllä yleensä tällä alalla kaikki tietää ja hyväksyy sen, että vieressä istuvalla samaa työtä tekevällä voi olla vaikka tuplapalkka itseen nähden. Ei se riipu edes pääosin taidoista tai motivaatiosta, vaan esim. siitä millaisena aikana on tullut taloon, että onko tullut aikana jona on kova pula koodareista ja heistä ollaan valmiita maksamaan vai lama-aikana kilpaillen kymmenien kanssa... Esim. olen saanut itselleni erittäin suotuisan palkkakehityksen kun tulin alalle 2000 buumissa ja sitten vaihtelin työpaikkoja tarkoituksena nostaa merkittävästi palkkaani kunhan kokemusta kertyy. Ja varmaan kuuluisin myös niihin sinun "perus toimistotöihin kaupungille" tuomitsemiin, koska en tee ylitöitä jne, vaan teen sen 8 tuntia päivä niin hyvin kuin osaan vaan.

Vierailija
2/4 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea sulle. Mitä haluaisit kuulla? Minulle ei tulisi mieleenkään käyttäytyä kuin Eeva, joten ymmärrän sinua siinä mielessä. Pääsettepähn tehottomasta työntekijästä mahdollisesti eroon. Ei kaiken kuulukkaan tulla kuin manulle illallinen, mutta kyllä mua sieppaa esim. siivoojien puolesta, jotka rikkovat paikkojaan pienen palkan takia ja kiitokseksi saavat vain lisää paskaa niskaansa. Tai hoitajat tai lastentarhatädit ja monet muut palkkakuopassa olevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, en näiden kilareiden jälkeen enää todellakaan pidä Eevaa oikein missään arvossa. Ihminen joka käyttäytyy noin, ei ansaitse hirveästi arvostusta. Olen aina ollut hänelle ystävällinen, en suhtaudu ihmisiin alentuvasti, vaikka kirjoituksestani saattaa sellaisen kuvan saadakin. Tällä hetkellä vaan jurppii tuo huutokohtaus aika tavalla. En tajua, miten kukaan voi käyttäytyä noin.

Me ollaan Eevan kanssa tultu samaan aikaan taloon, ehkä sen takia valitsi minut kohteekseen. Itse en tiedä muiden palkkoja, enkä esim. sitä, saako joku minua isompaa palkkaa. Luultavasti saa, mutta eihän se minulle kuulu. Uskon, että pomo tekee palkkapäätökset kuitenkin suht oikeudenmukaisesti ja niistä on usein avoimesti keskusteltu.

En myöskään vaadi muita joustamaan työajoista, kaikille se ei ole mahdollistakaan. Jokaisen pitäisi kuitenkin yrittää parhaansa edes sen normaalin työajan puitteissa.

ap

Vierailija
4/4 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 20:00"]

Onnea sulle. Mitä haluaisit kuulla? Minulle ei tulisi mieleenkään käyttäytyä kuin Eeva, joten ymmärrän sinua siinä mielessä. Pääsettepähn tehottomasta työntekijästä mahdollisesti eroon. Ei kaiken kuulukkaan tulla kuin manulle illallinen, mutta kyllä mua sieppaa esim. siivoojien puolesta, jotka rikkovat paikkojaan pienen palkan takia ja kiitokseksi saavat vain lisää paskaa niskaansa. Tai hoitajat tai lastentarhatädit ja monet muut palkkakuopassa olevat.

[/quote]

Olen samaa mieltä. Naisvaltaisten alojen ja esim. poliisien palkat on todella surkeita ja niitä pitäisi ehdottomasti nostaa ja reippaasti. Kunhan nyt avauduin tästä oman toimiston tilanteesta. :)

ap