Matalat verenpaineet, matala ja epätasainen syke.
Olen 26 vuotias nainen ja minulla on ollut viimeaikoina matalahkot verenpaineet mm. 90/60 ja pulssi 50 sekä epätasainen. Usein noilla lukemilla tunnen puristusta rintojen välissä sekä hengitysvaikeutta ja raskasta painavaa oloa. Myös epäsäännöllinen hidas pulssi tuntuu välillä niinkin hitaalta että hätäännyn kun "sydän ei lyö kunnolla" tunne iskee päälle. Mitä tämä voisi olla?
Kommentit (22)
Oletko muutoin perusterve? Onko sukurasitteita?
Vierailija kirjoitti:
Oletko muutoin perusterve? Onko sukurasitteita?
Olen perusterve. Sukurasitteina verenpainetautia (korkeata verenpainetta) . Ap
Ap, mene lääkäriin ja esitä nämä kysymykset hänelle.
Appista uppista zuppista puppista kuppista luppista UP uuuuuuup!
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoa? liikunta?
Liikun päivittäin vähintään 30min ja BMI 20
Juotko tarpeeksi? 2 litraa päivässä vähintään ja enemmän jos urheilee tai saunoo? Nestehukka laskee verenpainetta, esim. mulla joskus ollut 75/42 kun juonut huonommin. Silloin kyllä pulssi on yleensä koholla kompensoimassa tilannetta.
Onko syömishäiriötä, esim. aroreksiassa nuo oireet ovat tavallisia.
Paniikkihäiriöönkin sopisi tuo pulssihomma ja ahdistus.
Onko luotettavalla mittarilla mitattu? Kotikäyttöön myydä ties minkälaisia räpöstyksiä.
Joka tapauksessa lääkärikäynti ois aiheellista.
T. sh
Miten mittaat paineen? Missä asennossa olet?
Mihin aikaan päivästä? Niilläkin on merkitystä.
Kun olet seurannut verenpainettasi tietyn aikaa ja jos aiheuttaa todella
hankalaa oireilua, niin tottahan käyt lääkärissä.
Saatat vaikka pyörtyä jossain tms.
Hankalahan täällä on sanoa, mikä sinulla on, vain lääkäri osaa auttaa sinua.
Vierailija kirjoitti:
Anemia?
Hb 122 viime mittauksella
MIllasta liikuntaa tuo 30min=? puudeli talon nurkalle ja röökiä, vai juokset sen seittemän kilsaa tms?
Vierailija kirjoitti:
MIllasta liikuntaa tuo 30min=? puudeli talon nurkalle ja röökiä, vai juokset sen seittemän kilsaa tms?
Tuo 30 minuuttia on yleinen suositus, jota liikuntaa pitäisi vähintään harrastaa päivässä.
Se merkitsee monille sitä, että kävellään ulkona raikkaassa ilmassa tuo puolituntinen.
Ja pikkuhiljaa nostetaan sitä kävelyvauhtia jaksamisen mukaan, niin se alkaa rasittaa enemmän sydäntä ja elimistöä ja kuntokin alkaa vähitellen ihan pikkasen kohota.
Tuo 30 min. liikuntaa on myös kuntopyörällä ajaminen, puutarhatyöt tai mikä tahansa homma, jossa lihakset saa liikettä kehossa.
No eiköhän kaikilla tule sitten tuo hurja 30min liikunta täyteen.
Muistaakseni oli vähä eri suositukset kuitenkin..
Sydänfilmissä voisit nyt käydä ensi alkuun.
Onko mitään lääkitystä, joka tekisi tuon? Beetasalpaajia esimerkiksi?
Bradykardia mene lääkäriin