Miksi mulle tulee aina banaanista vatsa tosi kipeäksi?
Täytyy lopettaa sen syöminen vaikka onkin hyvää.
Kommentit (36)
Mulle myös, ei vaan sovi, nii en käytä ollenkaan.
Banaanissa on kaliumia , voi olla sille allerginen ei ole harvinaistakaan.
Vierailija kirjoitti:
No mut aika monessa ruuassa on kaliumia, eikä niistä tule vatsaongelmia.
Voi että! Täällä kohtalotoveri. Söin nuorempana jäätelöannoksen jossa oli banaania. Banana split se taisi olla nimeltään silloin 80-luvulla. Sain kauheat vatsavaivat enkä tiennyt, johtuiko se banaanista, jäätelöstä vai niiden yhdistelmästä. Testailin sitten ja pelkkä jäätelö oli ok, banaani ei.
Lohdutukseksi voin sanoa, että nyttemin, vuosikymmenten jälkeen voin taas syödä banaania. Ei mitään väliä onko luomua vai ei, ei myöskään kypsyysasteella. Banaani käy! En tosin ole kokeillut sitä yhdessä jäätelön kanssa, olisi mielenkiintoinen kokeilu se. Saisikohan mistään enää banana splitiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Banaanissa kaliumia on runsaasti.
Ärtyneen vatsan oireyhtymässä auttaa FODMAP-ruokavalio, johon eivät juuri hedelmät kuulu.
En osaa syytä sanoa, mutta vatsanväänteitä tulee mullekin banaanista. Joskus myös on alkanut närästämään. Helppo eväs kuljettaa mukana, mutta olen lopettanut niiden syömisen.
Oletko kokeillut eri kypsyysasteella? Vähänkin raaka banaani aiheuttaa minullakin tuota, kypsät harvemmin. En tiedä mikä muu vaikuttaa, joskus tulee ihan sairas vatsakipu joka säteilee selkäänkin, joskus ei yhtään mitään. Joten tuskin allergiaa.
Mun kaveri arvelee olevansa allerginen pinnan käsittely aineelle.
Hän pystyy syömään vain juuri ja juuri kypsiä, mutta ei enää sellaisia enemmän kypsiä, joissa kuori alkaa ohentua ja päästää läpi pinnan aineita.
Minullakin auttaa se, että syön vain jo tummuneita banaaneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Banaanissa kaliumia on runsaasti.
Kaakaojauheessa on 10 kertaa enemmäm kaliumia eikä siitä tule vatsaongelmia.
Minäkään en pysty syömään banaania. Pelkkä hajukin on kamala.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut eri kypsyysasteella? Vähänkin raaka banaani aiheuttaa minullakin tuota, kypsät harvemmin. En tiedä mikä muu vaikuttaa, joskus tulee ihan sairas vatsakipu joka säteilee selkäänkin, joskus ei yhtään mitään. Joten tuskin allergiaa.
Olen kokeillut, ei eroa mitenkään. Tosin jos laitan banaania smoothien sekaan jossa on psylliumia, kauraa ja pellavansiemeniä, niin ei tule silloin vatsanväänteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeta käyttää todella runsaasti kokonaisia tai rouhepippuria ruuan kanssa etkä pure ne rikki. Mustapippuri on ihan sairaan kaliumrikasta. Jos kalium aiheuttaa ongelmia oksennat ruuan.
Niin että jos ois hienoksi jauhettua ois aivan liian pippurista että pystyisit syömään.
Banaanille voi olla allerginen ja silloin on yleensä myös perunalle allerginen ja luonnonkumille.
Mun mummo sanoi, että pehmeät banaanit pehmentää ja kovat kovettaa. :)
Jos syö banaania vihervassareiden tapaan aaanuksen kautta niin sattuuhan se.
Luomubanaanista ei tule, mutta tavakkisesta tulee. Jokin vierasaine siinä kasvatuksessa tai homeenestoaine kuljetusta ennen laitettu. Tomaateissa sama juttu. Mycostop on ollut joskus, kauheat opireet. En tiedä onko banaanikäytössä.