Kannattaako irtisanouta sairaslomalla
Olen ollut masennuksen vuoksi reilut 3 kuukautta sairaslomalla ja nyt sekä työnantaja että lääkäri ovat suositelleet irtisanoutumista. Olen niin väsynyt, etten oikein itse jaksa ajatella asiaa tai selvittää mitä muuta huonoa tässä on sen lisäksi, että saan karenssia. Onko minun jossain kohtaa kuitenkn pakko irtisanoutua ja onko siitä hyötyä? Onko muilla kokemusta vastaavasta tilanteesta?
Omat voimavarat about nolla ja olen ihan lamaantunut ja kyvytön töihin vielä kuukausiin.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan kuuluu sanoa irti. Jos itse irtisanoudut, jouduta talousvaikeuksiin. Sinua yritetään huijata.
Työnanajan ei myöskään kannata irtisanoa, joten aika patti tilanteessa ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan kuuluu sanoa irti. Jos itse irtisanoudut, jouduta talousvaikeuksiin. Sinua yritetään huijata.
Irtisanominen voi tulla sen verran kalliiksi työnantajalle, että useamman työ voi olla vaarassa, joten...
Huijareita sekä työnantaja että lääkäri.
Mikään pakko ei ole irtisanoutua jos et kykene nyt järjestelemään asioitasi. Entä millätavoin tämä työnantajan irtisanoutumiskehoitus sitten tapahtui?
Ei missään nimessä kannata irtisanoutua. Voin kuvitella harteillasi olevan stressin asiaan liittyen ja tunteen, että irtisanoutumalla pääset siitäkin riesasta eroon, mutta se ei ole sinun etusi mukaista karenssinkin huomioiden. Jos työpaikka on suuri tekijä masennukseesi, kerää sairauslomalla voimia ja hae uutta työpaikkaa voinnin ollessa parempi.
Työterveyden kautta Kelan kuntoutuspsykoterapiaan pääseminenkin onnistuu jouheammin, mikäli tällaiset palvelut työterveyssopimukseen kuuluu.
Se lääkäri on työnantajan palveluksessa. Älä kuuntele heitä, saat karenssit yms. joudut talousvaikeuksiin.
Älä missään tapauksessa irtisanoudu. Työnantaja ei voi irtisanoa muuten kuin tuotannollisten ja taloudellisten syiden vuoksi. Sairaus ei ole irtisanomisen laillinen peruste.
Irtisanoutumisessa saat heti 3kk karenssia työkkäristä. Jos sinut irtisanotaan, karenssia ei tule. Työpaikka varmaan pelkää että haastat ne raastupaan laittomasta irtisanomisesta kun on sairas irtisanottu. Liiton lakimiehen kanssa saisit tällöin tuomion esimiehelle ja tapauskesta riippuen n. puolen vuoden palkat puhtaana käteen.
Siksi haluavat että irtisanoudut.
ps. Koskaan ei ole pakko irtisanoutua. Kuka käskisi? Poliisiko? Mutta hyvinvointisi takia voisi olla hyvä koettaa hakeutua vaikka Terapiaan ja etsiä samalla uutta työpaikkaa. Tietysti tämä vaatii voimia, jota ei välttämättä ole. Voisiko joku perheenjäsen auttaa sinua tässä?
Vierailija kirjoitti:
Älä missään tapauksessa irtisanoudu. Työnantaja ei voi irtisanoa muuten kuin tuotannollisten ja taloudellisten syiden vuoksi. Sairaus ei ole irtisanomisen laillinen peruste.
On toki laillista irtisanoa sairastamisen vuoksi mutta käytännössä vasta sitten kun sairaslomaa on jatkunut yhtäjaksoisesti vuoden verran.
Olethan liiton jäsen? Kysy luottamusmieheltä, he ovat sitä varten.
Liiton heiniä, lakimies auttaa kyllä, älä huoli.
Et missään nimessä irtosanoudu itse. Kun olet olet sairauslomalla yli vuoden, työnantaja voi irtisanoa sinut ihan laillisesti. Minusta lääkäri toiminta on asiatonta.
Jos lääkäri tuollaista ehdottaa niin kantelu asiasta. Ei kuulu lääkärin työnkuvaan tuollaista ehdottaa.