Naurettavin tietämäsi lisäainehysteerikko?
Tiedät varmasti tyypin: nainen, joka pelkää kaikenlaisia lisäaineita, vaikka ei tiedä niistä mitään eikä osaa hakea asiasta luotettavaa tietoa. Mikä on hulluin lisäainehysteriatapaus, josta olet kuullut tai jonka olet nähnyt?
Kahvihuoneessa eräs täti oli suunniltaan, kun oli kuullut vesilaitoksen lisäävän juomaveteen divetymonoksidia kertomatta kenellekään. Että onpa hävytöntä toimintaa. Olin hiljaa ja koetin olla pärskimättä kahviani.
Kommentit (15)
Minun mielestäni elintarvikkeissa pitäisi olla maininta jos ne sisältävät divetymonoksidia. Tällä hetkellä ei sellaista velvoitetta ole.
Natriumglutamaatista vouhkaaminen noin yleisesti. Ei aiheuta mitään vaaraa muille kuin allergisille. Kun laitoskeittiöruoasta poistettiin armomivahventeet, suolan käyttö lisääntyi, ja suola on ihan tunnetusti terveydelle haitallista.
..nyt kaikki kyseisen vesilaitoksen alueella olevat kai kuolee syöpään, tai ehkä jopa myrkytykseen. eh...
vältän yleensä vastaavanlaisia tätejä koska menee hermo.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 16:19"]
Natriumglutamaatista vouhkaaminen noin yleisesti. Ei aiheuta mitään vaaraa muille kuin allergisille. Kun laitoskeittiöruoasta poistettiin armomivahventeet, suolan käyttö lisääntyi, ja suola on ihan tunnetusti terveydelle haitallista.
[/quote]
Suolaa kylläkin elimistö tarvitsee.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 16:22"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 16:19"]
[/quote]
[/quote]
Eilähellekään sellaisia määriä kuin suomalaiset syövät. Jos natriumglutamaatilla voidaan kohtuullistaa suolan käyttöä, sillä on huomattava myönteinen terveysvaikutus.
Äärimmäinen keinotekoisten makeutusaineiden pelko menee mielestäni överiksi. Jos esim ei uskalla syödä lääkkeitä, koska niissä on pieni määrä makeutusainetta.
Ex-mieheni... Selittää lapsillemme, että ostan niille paskaa ruokaa, koska kaikki ei ole luomua... Samainen jätkä on sanonut pojallemme, että heiluvaa hammasta ei saa heiluttaa sormella, koska sormen kautta tulee bakteereja, jotka aiheuttavat verenmyrkytyksen. :D
Henkilö, joka ei käytä fluorihammastahnaa, koska fluori on myrkkyä.
Eräs tuntemani henkilö luulee, että luontaiset aromit ja aromit ja väriaineet yms luonnosta otetut aineet ovat suorastaan terveellisiä. Ei siis ymmärrä esim. miten ne on alkuperäisestä lähteestään irrotettu ja saatu käytettävään muotoon.
Samainen henkilö ei tiedä, että yksi lisäaine voi sisältää 10-20 eri kemikaalia.
Lisäksi hän luulee, että esim. tavanomainen rypsiöljy on ihan vaan rypsistä puristettu ja pullotettu ja...no paljon muuta.
Natriumkloridia ei elimistö tarvitse yhtään. Tarvitsemansa natriumin elimistö saa muiden hivenaineiden tavoin tavallisista ruoka-aineista, ihan ilman lisättyä suolaa.
Yks nuuskaaja. Välttelee pelottavan kuuloisia lisäaineita kuten askorbiinihappoa.
Työkaveri ei voi käyttää suojakaasuun pakattuja elintarvikkeita, koska niissä "voi olla suojakaasun jäämiä". Mitenhän uskaltaa hengittää...
Minä vältelen lisäaineita, atsovärejä ja mm. natriumglutamaattia. Esikoinen oli todella allerginen pienenä, niin meillä syötiin todella "puhdasta" ruokaa. Natriumglutamaatti aiheuttaa esikoiselle yhä oireita, mutta kestää jo sen verran että koulussa voi syödä normaalisti, ellei sitten ruuassa ole joku muu allergisoiva aine.
Mutta:
Kun juhlitaan, niin olen pojan kakkua värjännyt vähän sinisellä ja sehän on atsoväri. Hysteerikko kaverini ei antanut lapsen syödä kakkua ollenkaan. Muutenkin hän on poistanut pahat viljat yms. perheen ruokavaliosta. Ajattelin, että heillä syödään sitten TOSI terveellisesti. Ystävättäreni ilmoitti että heillä syödään vain proteiineja, hedelmiä ja kasviksia. Pari porkkanaa olen nähnyt ja hedelmiä, mutta muuten tämä lisäainehysteerikko syöttää lapsilleen makkaraa, kalapuikkoja ja kananugetteja. Siis päivittäin. Joskus toki paistetaan kananmunia.
Mulle sitten kehtaa natkuttaa, kun lapset syövät leipää ja jopa perunaa.
Vedenpuhdistamolla tehtiin korjauksia ja uudistuksia. Naapurin mielestä me juomme nyt kuollutta vettä.
Samainen naapuri väitti myös, että esikypsennetyissä kaurahiutaleissa on syöp'ä aiheuttavia lisäaineita.
Av-mamma, joka väitti, että vauvan peppuvoide sisältää myrkkyjä.
Divetymonoksidi nestemäisenä on erittäin vaarallista sisäänhengitettynä.