Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulosmittaavatko hoivakodit vanhusten omaisuutta?

Vierailija
18.11.2020 |

Mummoni on 90v ja päätti myydä asuntonsa ja muuttaa vuokralle. Jos hän nyt joutuisi hoivakotiin, niin onko heillä oikeus alkaa tyhjentämään hoitomaksuihin tilillä olevaa 100 tuhatta euroa. Vai meneekö puhtaasti tulojen mukaan?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon ei kannata myydä omaisuutta, jos on olemassa riski että hän joutuu hoivakotiin. Asunto on sellainen asia jota ne eivät missään tapauksessa vie. Rahat tililtä voi mennä jos kunta ei maksa tarpeeksi.

Vierailija
2/12 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hämeenlinnassa wc paperi rulla 9,e saippua 5,e  siinä on jo kuppauksen makua.  muka hoidot tuhansia otimme äidin kotiimme  hänenkin tahtonsa. kukaan ei valvo ryöstö hinnoittelua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa lisää

Vierailija
4/12 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottiko mummo nyt riskin että kaikki voidaan viedä? Ap

Vierailija
5/12 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitomaksua määriteltäessä otetaan huomioon säästöt ja muut talletukset. Et kertonut, onko kyseessä julkisen puolen hoivakoti vai yksityinen. Niiden maksuissa on eroja. Kun mummosi on jo muuttanut, niin hänen kannattaa vaikka jakaa ennakkoperintöä tai lahjoittaa osa rahoista lapsille.

Vierailija
6/12 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat pois mummon tililtä ja äkkiä

Vierailija
7/12 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun palvelumaksut menee eläkkeestä joka kk maksaa kk maksun ja siitä osakkeesta on myös kk maksut jos luulette että ilmaista olisi asua ja perintövero menee myös ennakoista . Ei ja nekin hoidetaan laillisesti myös maksut sähköt vesi verot hoidot lääkkeet . Jos ei pysty asumaan enää omassa kodissa niin voi myydä tai vuokrata ja siitä taas menee myyntivero ja välityspalkkiot laiilistamiskulut ja vuokrasta verot . Vasta kun ihminen kuolee voi laillisesti jakaa omaisuuden laillisesti laillisten perijöiden kesken ja siitäkin menee sitten verot .

Vierailija
8/12 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahat pois mummon tililtä ja äkkiä

Varastaminen on syntiä Mooses . Laillisesti ei toisen tililtä saa nostaa kukaan . Lain mukaan maksuväline petos on rikos .

Vierailija
9/12 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä käytännöissä on paikallisia vaihteluita, kerron kokemuksia eteläsuomalaisesta kaupungista. Voi kuulostaa monimutkaiselta, siksi että sitä se todella on.

Oletetaan, että puhut nyt tehostetusta palveluasumisesta hoivakodissa, jonne kunta myöntää paikan (jos ei myönnä, itse maksettuna kustannus on kai jotain 4000 euroa kuussa). Silloin maksetaan asumisesta vuokraa hoivakodille luokkaa 600-700 euroa kuussa, hoivasta kunnalle maksimi kotihoitotaksan mukaan, muutama satanen ja ruuasta kunnalle päiväkohtainen maksu noin 400 euroa, eli yhteensä maksut luokassa 1500 euroa. Lisäksi hoivakodissa maksetaan itse esim. lääkejakelusta, käsikauppalääkkeistä, jalkahoidosta, taksin omavastuu jos tulee asiaa lääkäriin, vaatteet jne.

Hoivamaksuihin voi saada Kelalta tukea ja vuokraan asumistukea, mutta asumistukeen vaikuttavat omaisuus ja tulot. Todennäköisesti siis jos isoäitisi eläke ja Kelan hoitotuki eivät riitä kaikkiin menoihin, tuota omaisuutta pitää syödä.

Vierailija
10/12 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki omaisuus otetaan ensin kalleimman mukaan. Siinä ei kauan mene kuin isokin omaisuus on otettu pois kun siitä on maksatettu vaikka mitä hoitomaksuja. Mitään eroa ei hoidossa juurikaan huomaa itse vanhus. Näitä vanhuksia hoitokodit juuri yrittää saada joilla on jonkin verran omaisuutta jonka voi nopeasti kupata pois. Kannattaa tuhlata omaisuus ennen kuin joutuu hoivakotiin jos ei perillisiä. Jos jotain haluaa antaa perillisille niin se kannattaa tehdä jo ennen hoitokotiin joutumista.

Vierailija
11/12 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki omaisuus otetaan ensin kalleimman mukaan. Siinä ei kauan mene kuin isokin omaisuus on otettu pois kun siitä on maksatettu vaikka mitä hoitomaksuja. Mitään eroa ei hoidossa juurikaan huomaa itse vanhus. Näitä vanhuksia hoitokodit juuri yrittää saada joilla on jonkin verran omaisuutta jonka voi nopeasti kupata pois. Kannattaa tuhlata omaisuus ennen kuin joutuu hoivakotiin jos ei perillisiä. Jos jotain haluaa antaa perillisille niin se kannattaa tehdä jo ennen hoitokotiin joutumista.

Isoisäni oli selvittänyt asiaa etukäteen ja teki juuri näin, jakoi suuren osan omaisuudestaan lapsilleen ennenkuin joutui hoivakotiin.

Vierailija
12/12 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä säästöt voivat mennä.  Äitini saa eläkettä n. 2000 netto, julkisen puolen tehostetun palvelulun hoivakotimaksu sis. ateriat n 1500 e /kk, huoneen vuokra 450e/kuussa, pakollinen jalkahoito+kynsien leikkaus 60 e 6 viikon välein, lääkkeet kuukaisittain 20-120 e, lääkärikäynit maksat itse, mahdolliset sairaalajaksot (tääläpäin 50 e pöivä) itse ja samaan aikaan maksat tietysti hoivakotimaksua. Eism viikon sairaalakeikka jonkun sairaskohtauksen yhteydessä tekee ylimääräistä kuussa 350 e.

Eli kyllä säästöjä menee jos niitä  on. Jos saat pääomatuloja, esim.myyt vanhan asuntosi, hoitomaksusi menee uusiksi pääomatulo huomioiden eli maksu saattaa nousta aika rankasti.

Lisäkisi kunnat ja kaupungit määrittelvät itse maksut tai siis sosiaalityöntekijät laskevat. Ainakin muutama vuosi sitten ei ollut mitään yhdenmukaista  lakia tai säännöksiä maksuhin.

He jotka eivät  ole duunia tehneet ja ovat mionimieläkkeen varassa maksavat hoidosta n 300 e kuussa ja verovaroista loput.

On todella paljon kuntakohtaisia Kauniaisissa saattaa hoitomaksu kunnan laitoksessa olla vain muutama sata euroa, vaikka henkilölläpänäkkää olisi.

Yksityiset sitten erikseen , n 5000 kuussa. Kunta voi ostaa sulle paikan  Mehikäisestä,itse maksat niin paljon kun sulla on varoja on ja kunta maksaa loput tuosta 5000sta. Tälläisessä tapauksessa se sun asunto kyllä myydään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme