Onko muita shoppailu riippuvaisia? Miten pääsen eroon tästä?
Joka ikinen päivä päätän että nyt tää turhan paskan haaliminen loppuu, mutta koskaan se päätös ei pidä viikkoa kauempaa. Vaatteita, sisustusta, meikkejä, lasten vaatteita, astioita jnejne. Alan olla pahasti velkaantunut tämän takia. Millä ihmeellä pääsen eroon tästä, toki sitten varmasti viimeistään jos luottotiedot menee, mutta sitä yritän välttää viimeiseen asti.
Kommentit (16)
Mulla ei ole luottotiedot ja talous kaatumassa, mutta tunnistan itseni kuvailustasi.
Shoippailuriippuvuuteen pätee sama sääntö kuin muihin riippuvuuksiin: täytyy päättää olla tekemättä sitä, mikä on haitallista.
Voi tarvita terapiaa, jos ei kykene itse lopettamaan.
Jollain on selkärankaa, toisella ei.
Itse pidän kaksi kertaa viikossa enostamitään -päivän ja varsinkin palkkapäivän jälkeen pyrin 10 € -päiviin, jolloin en takuulla osta mitään muuta kuin esim. maidon ja muut täysin pakolliset ruokakaupan ostokset.
Mä lopetin. Jäin koukkuun säästämiseen. Mulla on nyt Osuuspankissa käyytötilin lisäksi tavoitetili ja säästölipas, Danske Bankissa 2 eri säästötili käyytötilin lisäksi. On ihana nähdä miten tilit kasvavat joka kuukausi.
Palkkani 2600 e josta käteen jää 1980 e. Säästöön laitan 200-700 euroa. Aluksi säästin 270 e,
Laitan ylös kaikki menot. Ihan vaan vihkoon.
Luottokorteista on yhdestä vielä maksamatta n 300 e mutta tavoitteena on saada kaikki velat kuitattua helmikuuhun mennessä.
Olen siis entinen himoshoppaaja (merkkilaukut ja vaatteet pahe), nyt ostan lähes kaiken käytettynä.
Säästäminen voi olla yhtä hauskaa kuin shoppailu. Itse olin vaikeuksissa kun matkustin kuin hullu. Koko ajan kolme luottokorttia. Nyt koronan aikana olen päässyt eroon veloista, kiva tunne, kun luottokorttivelkoihin ei enää mene puolet palkasta.
Älä avaa nettikauppoja. Älä mene kauppoihin. Helppoa. Niin se on yksinkertaista
Mulla todettiin kaksisuuntainen mielialahäiriö. Sain siihen lääkityksen. Loppui shoppailu.
En väitä, että sulla olis joku sairaus. Kerroin vain oman kokemukseni.
Olen myös vähentänyt somevaikuttajien seuraamista ja perunut kaikki nettikauppojen uutiskirjeet.
Mulla samaa vaivaa. Lisäks kämppä pursuaa tavaroita, en osaa luopua.
Adblocker ja siteblocker helpottavat huomattavasti. Poista luottokortti käytöstäsi ja siirrä palkkapäivänä aina irtorahaa säästöpossutilille, josta nostaminen maksaa.
Onneks oon laiska ja en kaupoissa kehtaa pyöriä. Netistä en muuten vaan osta koska mitä oon tilannu niin aina epäsopivia jostain syystä ja se takasin laittaminen on ärsyttävää. Lisäks kysyn iteltäni tarviinko tuota ja tuota
Mä olen myös shopaholic ja varsinkin nyt joulun alla on taas hirveä ostomania päällä. Just hain ärrältä kaksi Kärkkäisen pakettia, kun piti taas saada uutta joulukrääsää. Pari tilausta hain viime viikolla ja yksi on vielä tulematta. Joululahjoja ja astioita 🙄
Onko elämässäsi kaikki kunnossa? Onko sinulla tarpeeksi sosiaalisia kontakteja? Mielekästä tekemistä? Jotain tarvetta ostelunhimo varmaan yrittää paikata.
Älä selaa mainoslehtiä, nettikauppoja, houkutuksia herättäviä blogeja tai kiertele kaupoissa huvin vuoksi. Naistenlehdet on hankala. Niitä on kiva selailla, mutta samalla voi herätä ostotarpeita. Yritä keksiä muita keinoja rentoutua tai piristyä.
Tee lista asioista, joita tarvitset ja houkutuksen iskiessä tarkista listasta, onko se listalla. Jos ei, älä osta.
Säästä kuitit ja pidä kirjanpitoa. Kirjanpito on raatorehellinen ja kertoo, mihin ja miten paljon rahaa kuluu. Se auttaa havaitsemaan pahimmat ongelmakohteet (esim. vaatteet, sisustustuotteet). Aseta itsellesi max raja, kuinka paljon rahaa voit käyttää hömppään viikossa tai kuukaudessa ja pitäydy siinä.
Älä tartu houkutuksiin heti, vaan odota vähintään pari päivää, mutta viikko tai kuukausi on hyvä. Katso kuinka kauan voit viivyttää ostamista ja jossain kohtaa useimmiten huomaat, että et enää haluakkaan tuotetta.
Kun näet uuden ihanan asian, todennäköisesti alitajuisesti ajattelet sen parantavan elämääsi jollain tavalla. Esim. uudessa vaatteessa näyttäisit itsevarmalta/boheemilta/seksikkäältä/mitä sitten toivotkaan. Muistele niitä ostoksia, jotka ei ole täyttäneet näitä odotuksia ja on päätynyt kirppiskassiin tai kaapin perälle pölyttymään. Mieti myös kivoja tuotteita, jotka ovat ajan saatossa kuluneet tai joihin olet kyllästynyt. Miltä näyttää kiva vaate, kun sitä on pesty ja käytetty 3 vuotta. Yritä visioida mitä ajattelet esineestä vaikka 5 vuoden päästä. Onko se silloin yhtä ihana? Kun esineestä karistaa omassa mielessään uutuudenviehätyksen, ei sitä tee enää mieli ostaa.
Mieti jos tunnin päästä joutuisit lähtemään sotaa pakoon ja voit ottaa sen mitä pystyt itse kantamaan. Mitä ottaisit mukaan? Laittaa ajattelemaan kaiken tarpeellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mieti jos tunnin päästä joutuisit lähtemään sotaa pakoon ja voit ottaa sen mitä pystyt itse kantamaan. Mitä ottaisit mukaan? Laittaa ajattelemaan kaiken tarpeellisuutta.
Minä sain tällä ajattelulla shoppailumaniani lopulta kuriin kun tajusin että en saa kaikkia käsilaukkujani mukaan ja ne olisi kohta jonkun venakkohutsun kokoelmissa.
Ostomania häipyi kun huomasin vuosien kuluessa, mitä niille ostoksille tapahtui. Lojuivat nurkissa, vanhenivat, muuttuivat romuksi ja kirppiskamaksi. Nykyään nautin siitä, kun rahaa kuluu suunnitelmallisesti, ja voin säästää tuloista ison siivun tulevaisuuden mahdollisia isoja hankintoja varten. On ihana pärjätä vähällä ja jo olemassa olevalla mahdollisimman pitkään.
Kyllä siitä pääsee eroon kun ei ole rahaa millä mällätä.
Älä avaa nettikauppoja.
Älä kiertele kaupoissa.
Mieti mitä tarvitset ja suunnittele etukäteen mitä ostat
1. hanki adblocker. Sinulle ei koko ajan tule selaimeen mainoksia sinua kiinnostavista tuotteista
2. laske rahasi ja päätä, minkä summan siitä varaat shoppailuun. Päätä, että mietit aina jokaista ostosta esim. vuorokauden tai jonkun ajan, tuleeko tuote todella käyttöön.
3. ala kierrellä kirppiksiä. Siellä niitä jonkun haluamia tuotteita lojuu turhina. Tai käytettynä. Herättää ajattelemaan että kannattiko maksaa. Toisaalta, jos joku nyt houkuttaisi ostaa, niin se on kenties halvempi.