Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pidätkö chilistä? Mihin lisäät sitä? Ja minkä merkkistä chiliä ostat ja mistä?

Vierailija
17.11.2020 |

?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä siitä, että chili pilataan sillä, että siitä tehdään chilisekoitus, jossa on lisänä suolaa ja muuta. Täytyy olla puhdasta chiliä, ja sitä ei saa joka paikasta. Meillä oli cm:ssa, mutta ei ole enää.

Vierailija
2/11 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän. Sitä voi lisätä monenlaiseen ruokaan. Käytän ruoanlaitossa mieluiten ihan vaan tuoreita chilejä, joita saa marketeista sekä itse kasvattamalla. Supertulisia olen tilannut kuivattuna netistä. Lisäksi käytän tulisia maustekastikkeita, kuten Poppamiehen tuotteet. Niitä on kätevä ripotella pizzoille tai muiden ruokien päälle pöytämausteena, jos ja kun muu perhe ei tykkää yhtä tulisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän joihinkin ruokiin ihan tuoretta punaista chiliä. (Esimerkiksi kana-kookos-keitto vihreällä currytahnalla, siinä tulee tietysti chilisyyttä myös). Se ei ole omaan makuuni liian vahvaa.

Linssikeittoon olen laittanut harissa-tahnaa (maustetahna, jossa on mukana chiliä) ja sekin on sopivan mieto omaan makuuni.

Minulla on myös kuivattua chiliä, jota voi keitellä mukana tomaattikastikkeessa, jos haluaa vähän tulisuutta. Niitä voi tietysti laittaa enemmän kastikkeeseen sen mukaan, kuinka tulista haluaa.

Minulla on punaista chilitahnaa ja se on jäänyt aika lailla käyttämättä. Tulee liian tulista omaan makuuni.

Vierailija
4/11 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chili on aivan järkyttävää☹☹

5/11 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän tuoretta chiliä pataruuissa, keitoissa ja spagetin kanssa papukastikkeessa. Chili raakana vasta valmiiseen ruokaan. Chili on hyvää myös juustovoileivän päällä.

Vierailija
6/11 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 jatkaa. Joihinkin ruokiin käytän valmista chilitomaattimurskaa. Chilin maku tulee siinä eri tavoin kuin että esimerkiksi keittäisin tavallisessa tomaattimurskassa noita kuivattuja chilejä.

Ylipäänsä tulisuuden vaikutelma tulee eri tavoin riippuen siitä, onko käytetty maustetahnaa, oikeaa chiliä, kuivattua chiliä vai vain ripoteltu purkista päälle. Vai lisätty lopussa vaikka sriracha-kastiketta. Ripottelen hyvin harvoin sitä purkkichiliä ruokiin.

Vierailija
7/11 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuore jalapeno on suosikkini. Sen paksu malto antaa paljon makua ja rakennetta. Harmittavasti markettien tarjoomassa tulisuus vaihtelee näissä paljon, jotkut ovat aivan mauttomia. Habaneron mausta pidän. Tavalliset tylsät punaiset suikulat ovat sellainen peruschili josta saa pienen kivan aromin ja sopivasti tulisuutta mihin tahansa ruokaan. Niitä on myös kaikkialla helposti saatavilla. Puuroihin en käytä. 

Vierailija
8/11 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän, mutta ei sitäkään voi kaikkiin ruokiin lisätä, osaan sopii, osaan ei. Ja chilejä on varsin mietojakin, tämä tiedoksi nrolle 4.

Mielestäni chilit sopivat esim. rasvaisen kalan (lohi) tai katkarapujen kanssa, samoin toki itämaisten ruokien kanssa. Ja burritojen yms. 

Pääosin kasvatamme itse, tai itse asiassa poikani kasvattaa:)   Joskus ostamme kuivattuja chilejä, joista voi itse tehdä chiliöljyä tms. 

Vierailija
9/11 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän. Chiracha kastiketta laitan moneen ruokaan. Käytän myös ketsupin korvikkeena. En muista merkkiä, mutta hanhi on etiketissä.

Vierailija
10/11 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Habaneroja ostan. Silppua mm. pizzaan, pataruokiin tai teen itse habanerotahnaa, mitä voi laittaa liki kaikkiin kuumiin ruokiin.

Vierailija
11/11 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatan itse Pretty purple chiliä. 

Käytän kasvissosekeitoissa, linssikeitossa, curryissa, pataruuissa, kastikkeissa,