Miten hankalaa voi olla, kun lapsen luokasta iso osa lestadiolaisia!
Aina täällä palstalla ihmetellään naisten asemaa, ja onhan sitä syytäkin ihmetellä. Mutta en muista yhtään aloitusta miten hankalaa voi olla "normi"lapselle, kun luokasta iso osa on lestadioalisia.
Lestadiolaisethan eivät nimittäin ole kavereita muiden kuin lestadiolaisten kanssa... Ei ehkä sanota sitä päin naamaa, mutta vaihdetaan paikkaa ja pysytään omassa piirissä, jotta ei muiden kanssa tarvitsisi edes puhua. Jos "normi"lapsi yrittää lestadiolaisten kanssa samaan seuraan, tulee syvä hiljaisuus, ja porukka hajaantuu, ja kokoontuu toisaalle jättäen taas tämän "normi"lapsen ulkopuolelle.
Lestadiolaisperheen lapset ovat myös hyvin kärkkäästi tuomitsemassa kaikki elämän mukavuudet joihin heillä ei ole suuren perhekoon takia mahdollisuutta: matkustelu, kalliimpi elektroniikka, merkkivaatteet jne. Surutta haukutaan niitä, jotka jotain tällaista voivat saada.
On turha odottaa mitään yhteistä luokkahenkeä, kun kahtiajako on jo kotona toiselle puolelle taottu mieleen. Olisi kiva olla kärpäsenä katossa kuuntelemassa miten lestadiolaisperheen vanhemmat opettavat kouluikäisiä lapsiansa välttämään vääräuskoisten lasten seuraa... Huoh.
Kommentit (25)
Varmaan tulee alemmuudentunnetta kun lestadiolaiset on älykkäitä ja huippuahkeria. Heidän lapsensa usein menestyy elämässä kuten nyt vaikka Mikke Granlund.
Olen haistavinani pienen kateuden siemenen muutamien viestien rivien välistä.
Minun ystäväperheeni on lestadiolaisia. Heidän lapsillaan (nyt jo aikuisia) oli kavereita kaikenlaisista taustoista eikä minkäänlaisia ongelmia esiintynyt.
Eiköhän vaan ole niin, että uskonnolla on harvemmin kovin suuri vaikutus ystävyssuhteiden syntymiseen. Tärkeämpää on, millainen ihminen on kaiken kaikkiaan. Samanlaiset vetävät herkästi toisiaan puoleensa, oli sitten kyse yhteisistä harrastuksista, yhteiskunnallisesta katsomuksesta, ammattikunnasta ja ties mistä. Tällä palstalla vaan on otettu erityisesti vl-väki hampaisiin ja nähdään piruja sielläkin, missä niitä ei ole.
Ap jatkaa.
Nämä kokemukset ovatkin yläasteelta, uusi alue ja koulu lapsella.
Voin hyvin kuvitella, että lapset ovat vielä leikki-ikäisinä vähän suvaitsevaisempia. Teini-ikäsienä on jo sitten leikit leikitty ja näköjään sisäistetty tuo "meidän porukka taivaaseen ja muut menee helvettiin" ajattelu.
TIetysti jos luokalla on yksi lestadiolainen, tilanne on toinen, on pakko sopeutua joukkoon. Ja poikkeuksiakin on, joku lestadiolaisista saattaa olla vähän tuttavallisempi ja ystävällisempi ei-uskoville. Mutta valtaosin siis yrittävät pitää omat porukkansa, eikä kyllä varmasti olla koulun jälkeen valmiita viettämään aikaa ei-uskovan kanssa. Mutta sehän on ymmärrettävää, että sitä ei pidetä oman joukon puolelta suotavana: ehkä meidän arki ei näyttäisikään niin kauhean pelottavalta ja syntiseltä, kuin mitä on annettu ymmärtää!
Näinköhän Granlundit ovat lestadiolaisia? Kilpaurheilu ei näet ole niissä piireissä sallittua.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 17:27"]
Varmaan tulee alemmuudentunnetta kun lestadiolaiset on älykkäitä ja huippuahkeria. Heidän lapsensa usein menestyy elämässä kuten nyt vaikka Mikke Granlund.
[/quote]
joo ja sitten ne on usein paljon parempia kaikessa, urheilussa, koulussa jne. Oma lapsi jää helposti ns luuseriporukoihin kun on tyhmmepi. Mamujen kanssa on se kiva, että vähän tyhmempikin lapsi saa tuntea onnistumista ja olevansa eriokoinen ja älykäs.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 17:55"]Ap jatkaa.
Nämä kokemukset ovatkin yläasteelta, uusi alue ja koulu lapsella.
Voin hyvin kuvitella, että lapset ovat vielä leikki-ikäisinä vähän suvaitsevaisempia. Teini-ikäsienä on jo sitten leikit leikitty ja näköjään sisäistetty tuo "meidän porukka taivaaseen ja muut menee helvettiin" ajattelu.
TIetysti jos luokalla on yksi lestadiolainen, tilanne on toinen, on pakko sopeutua joukkoon. Ja poikkeuksiakin on, joku lestadiolaisista saattaa olla vähän tuttavallisempi ja ystävällisempi ei-uskoville. Mutta valtaosin siis yrittävät pitää omat porukkansa, eikä kyllä varmasti olla koulun jälkeen valmiita viettämään aikaa ei-uskovan kanssa. Mutta sehän on ymmärrettävää, että sitä ei pidetä oman joukon puolelta suotavana: ehkä meidän arki ei näyttäisikään niin kauhean pelottavalta ja syntiseltä, kuin mitä on annettu ymmärtää!
[/quote]
oletko ajatellut, että ongelma on sinun lapsesi joka tulee vanhaan luokkaan uutena ja nimenomaan teini-ikäisenä. Lapsesi voi olla koulussa aikamoinen, etenkin jos on omaksunut äitinsä ajattelutavat lestadiolaisista.
Yleisesti todella monet kakarat käyttäytyy huonosti, usein lestat on äärimmäisen hyväkäytöksisiä. Nykyaikana ongelma on ettei juuri kukaan osaa kasvattaa lapsia, kun ei saa kieltää eikä huutaa vaan lapsi saa toteuttaa omaa (aivotonta) menoaan. Sen huomaa eritoten näistä teidän keskusteluistanne.
No kyllä ne on muidenkin kanssa kavereita. Mulla on monta hyvää ystävää niistä vaikka itse en lestadiolainen olekkaan.
Lestadiolaisillahan ne merkkivaatteet just on.
Onnea teille 100 000 lestadiolaiselle! Te pääsette taivaaseen ja me kaikki loput 6 miljardia maapallon asukasta joudumme helvettiin. Tai ainakaan emme siis pääse sinne taivaaseen.
Joo huomattu sama asia. Onneks tyttö vaihtaa koulua, ni on myös suurinosa taviksia.
Ei ollenkaan hankalaa. Me ei edes kuuluta kirkkoon ja lapset leikkii koulussa kaikkien lasten kanssa, oli lestoja tai ei. Onneksi on sopivan kokoinen koulu jossa ei hyäksytä kiusaamista ja siihen oikeasti puututaan jos sellaista meinaa ilmetä. Lestoja on kaikkien kolmen lapsen luokalla eikä mitään puhumattomuutta, kyräilyä tai ulkopuolelle sulkemista ole.
Eikätästä nyt ole kovin montaa viikkoa kun yksi lapsista oli yötä lestadiolaiskaverinsa luona. Mukava perhe.
Myös lestalapset ihan normaaleja lapsia. Jos teillä suhtautudaan niin, että teidän lapset ovat normilapsia ja ne kaikki muut jotenkin epänormaaleja, en ihmettele, että lapsellanne ei ole kavereita.
Opettaja määrää paikat, eivät oppilaat. Eikö sitä paitsi oma lapsesikin istuisi mieluiten hyvän kaverin vieressä?
Meidän lapsella on opettajakin lestadiolainen samoin kuin moni luokkakavereista eikä tuollaisia ongelmia.
Mä oon muuttanut muutama vuosi sitten paikkakunnalle, jossa asuu myös paljon lestadiolaisia, kuitenkin niin, että enemmistö on muita kuin yhdistykseläisiä. Mulla on itsellä vasta pienet lapset, enkä tunne täältä ihan hirveästi porukkaa, mutta kyllä olen kuullut monen puhuvan, miten lestadiolaiset vetäytyvät omiin porukoihinsa jo aika pienestä pitäen.
Yhtenä esimerkkinä tuttuni (useamman lapsen äiti, täältä kotoisin) sanoi, että kun vaikka lasten synttäreillä tanssitaan, pienemmät lapset vielä osallistuu, mutta kouluikäiset jättäytyy jo pois. Se ei sinällään ole iso juttu, mutta kyllä se luo lapsille sitä me vs. muut -ajatusmaailmaa. Koska totta kai kotona on puhuttu siitä, että maailmalliset tanssii (ja ehkä jopa sanottu, että joutuu helvettiin), mutta uskomassa olevat ihmiset ei tanssi.
Sama näkyy myös esim. äititoiminnassa. Käyn itse mammapiirissä, jota vetämään on varta vasten valittu lestadiolainen nainen (ja hän on aivan supertyyppi siihen hommaan, kerta kaikkiaan aivan ihana ihminen), jotta myös yhdistykseläiset kävisivät toiminnassa mukana. Kyllä se kertoo jotain siitä, että ei-VL-piirit koetaan, no, en tiedä sen tarkemmin, mutta vääränlaisiksi.
Joten ymmärrän kyllä, että ap:n kuvaamaa ongelmaa voi syntyä sellaisessa luokassa, jossa lestadiolaislapsia on paljon. Ei sitä varmasti joka paikassa tapahdu, eikä se ole mitään ilkeyttä kenenkään taholta, mutta jos siihen kulttuuriin implisiittisesti (tai ihan avoimesti, en tiedä) sisältyy se, että toisten tavat koetaan vääriksi, totta kai myös lapset omaksuvat sen ihan tiedostamattaan.
Voi olla toki tapauskohtaista, mutta itsellä yksi ala-asteen parhaimmista ystävistä oli lesta. En koskaan huomannut että kaverin uskontokunta olisi vaikuttanut hänen käytökseensä...
Lapsen luokalla on yksi vl-perheen lapsi. Kenelläkään en ikinä ole nähnyt yhtä viimeisen päälle upeita ja viimeisen muodin mukaisia merkkivaatteita kun tällä tytöllä, äidillään ja sisaruksillaan. Muuten meikkaamaton ja laittamaton äiti on supertyylikäs aina.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 16:22"]Voi olla toki tapauskohtaista, mutta itsellä yksi ala-asteen parhaimmista ystävistä oli lesta. En koskaan huomannut että kaverin uskontokunta olisi vaikuttanut hänen käytökseensä...
[/quote]
Oletkohan mun ala-asteaikainen paras kaverini? :D Hän nimittäin ei ollut lestadiolainen ja itse olin, eikä ollut mitään ongelmaa. Vanhemmat ja muut kaverit siitä joskus koitti ongelmaa saada aikaiseksi.
Meilläpäin ongelma on lähinnä se, että vl-perheiden lapset on todella kurittomia. Ja ymmärtäähän sen, että jos perheessä on10 lasta ja vanhin 12v niin ei siinä varmasti ehdi paljon valvoa, että mitä kukin tekee.
Miltei poikkeuksetta kun koulussa tapahtuu joku kiusaamisjuttu, tappelu tms niin vl-perheiden lapset ovat osallisina. Samoin koulupihan kalusteita on rikottu näiden lasten toimesta.
Huolta herättää myös näiden lasten riekkuminen pitkin kyliä iltamyöhään. Siinä 6v vahtii pienempiään ja pyöräillään pitkin pimeitä kyläteitä samaan aikaan kun muiden perheiden lapset ovat jo nukkumassa...