Tuttavapiirissäni on kolme äidinkieleltään saamenkielistä.
Tiesin, että ovat aika pohjoisesta. Mutta tuo tieto yllätti täysin. Heidän lapset eivät puhu saamea kuin vähän, itse puhuvat suomea niin täydellisesti, ettei tajua äidinkielen olevan joku muu.
Sen sijaan ruotsinkieliset ovat ylimielisiä jos puhuu ruotsia vähänkän vajavaisesti. Sitä, etteivät he osaa täydellistä suomea, eivät myönnä. Olen monta kertaa korjannut aika selkeitä kielioppivirheitä töissä, niin että merkitys muuttuu ja pakko korjata. He yleensä loukkaantuvat siitä. "En nyt ollut oikein keskittynyt". Tai kun näkyy etteivät tajua jotain sanaa, niin eivät myönnä sitä vaan väittävät tienneensä kun selitän.
Kommentit (8)
Miksi sä korjaat niitä virheitä? Jos ovat pyytäneet apua siihen, se on ok, mutta muuten ei. Mulla on myös saamenkielisiä tuttavia, puhuvat hyvin suomea ja saamea, ruotsista en tiedä.
Ok. Mun työkavereista puolet on ruotsinkielisiä, eikä kukaan suhtaudu mun tönkköruotsiin negatiivisesti, päin vastoin. Virheitä korjaillaan puolin ja toisin.
öö, olen opiskellut ruotsin kielellä ja kukaan ei koskaan korjannut minua pyytämättäni. Ja ainakin puolet luokasta puhuivat opiskulujen jälkeenikin parempaa suomea mitä minä puhuin ruotsia. Aina pyrkivät ymmärtämään sen, mitä minä opintojen alussa sönkkäsin, sitten hitaasti puhuin ja lopuksi puhua pölpötin. Koskaan en törmännyt siihen, että olisivat ylimielisiä, kun minä en osaa.
Miksi korjaat toisten puheita?
Korjaan töissä teksteistä sellaisia virheitä, mitkä selvästi muuttavat asiaa, jos ne sanoo väärin. Esim. ihan asiakkaille meneviä tekstejä oikoluen, eikä tykätä, kun löytyy korjattavaa. Joskus niissä on sellaista soopaa, etten tajua ollenkaan mitä tarkoitetaan. Aika yleistä on sellainen, että "ikkunoita uusitaan", vaikka tarkoitetaan, että ikkunat uusitaan - aika lailla eri asia. Pakkohan nuo on korjata, mutta silti loukkaantuvat.
Olisi kyllä tosi ärsyttävää, jos puhuisin jotain vierasta kieltä ja kuulija koko ajan tietäväisesti korjailisi kielioppia. Palaisi siinä päreet varmaan, jos tilanne vaan jatkuisi. Älä korjaile toisten puheita, ellei sitä pyydetä.
5: Työkaverin tyttö, joka opiskelee suomenkielisessä yliopistossa, oli käynyt jonkun pakollisen infon. Haukkui ruotsinopen ihan pataluhaksi. Luuletko, että itselleen sanoo? Ei sano.
Varmaan sitten haastavaa, jos sun kielioppi on tuota tasoa, kuten mulla :D
Kielioppivirheiden korjaaminen on varma keino ärsyttää ja päteä. Olet ilmeisesti kuitenkin ymmärtänyt mitä he tarkoittivat, koska osasit korjata? Mielestäni on jotenkin noloakin se, jos keskustelu ei pääse etenemään siksi, että joku saivartelee toisen puhetta etsien siitä vikoja.