Tuleeeko karjalasta jotenkin pidempiä ihmisiä tai jotain kun kattoo esim stigiä jonka geenit on karjalasta. Mun veli on jotaiin about 190 cm pitkä ja mun äidin siskon poika on kaksi metriinen.
Kommentit (9)
Ei vaan Länsi-Suomessa on pitempiä ihmisiä. Perua Ruotsista
Itä-Suomessa ainakin olin luokkani pisin koulussa 180-senttisenä. Lännessä en ollut edes top-10 joukossa.
Jep, Lounais-Suomessa tilastollisesti Suomen pisimmät ihmiset.
"Ei vaan Länsi-Suomessa on pitempiä ihmisiä. Perua Ruotsista"
Olen käynyt Turussa, ei pidä paikkaansa.
Ehkä jossakin päin Karjalaa. Miehen äidin perhe tuli Terijoelta, kahdeksan lasta, neljä tyttöä ja neljä poikaa. Tytöt 173-175 cm ja pojat 187-190. Ja sen ajan ihmisiksi ovat poikkeuksellisen pitkiä.
Katso vaikka sohvaperunat kirjoitti:
"Ei vaan Länsi-Suomessa on pitempiä ihmisiä. Perua Ruotsista"
Olen käynyt Turussa, ei pidä paikkaansa.
höpön löpön:
"Suomen pisimmät ihmiset ovat Lounais-Suomessa (Turku ja Loimaa), jossa 25–34-vuotiaiden miesten keskipituus oli 180 senttimetriä ja naisten 167 senttimetriä."
Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisen_pituus#:~:text=Suomen%20pisimm%C3….
Oikeilla karjalaisilla on vanhaa soturi slaavi verta sekä vanhojen germaani raidereiden verta. Ominaista on ruskeat tai lähes mustat hiukset, joillakin voi olla kiharat hiukset. Keho on luonnollisesti lihaksikas, mutta karjalaista ei ole tehty maanviljelyyn vaan kaupantekoon. Kun venäläiset raidasivat keski ja länsi ruotsia niin karjalan alueelta tuli usein vapaaehtoisia mukaan noihin ryöstöretkiin. Saalis kaupattiin Viipurin kupeessa.
Aseena käytettiin tapparoita joilla sai pään irti yhdellä lyönnillä.
Voi siellä joitain pitkiä sukuja olla. Esim. 1900-luvun alussa syntynyt mummini oli 173 cm ja 1930-luvulla syntynyt tätini oli 173 cm, eli sen ajan naisiksi hyvinkin pitkiä. Olen itsekin 173, samoin Porista kotoisin oleva isäni :)
Mun vaari oli Karjalasta. Sotilaspassin mukaan komeat 160 cm. Ja uskomaton lihaskimppu, ihan oikeasti.