Aikuiset nepsyt, minkälainen lapsuutesi oli?
Kasvoin 90- ja 00-luvuilla. Neuropsykiatrisista ongelmista ei tiedetty mitään, itse sain diagnoosin määrittelemättömästä lapsuusiässä alkaneesta kehityshäiriöstä ja asperger-piirteistä vasta 32-vuotiaana tänä vuonna. Lapsuudessani suosittiin ruumiillista kurittamista, olen miettinyt että jos olisin ns. normaali niin en olisi ikinä saanut piiskaa ja tukkapöllyä. Muistan kuinka äiti oli aina pahalla tuulella ja hoki ettei jaksa minua. Olin sellainen että itkin ja huusin melkein koko ajan ja ruokapöydässä nirso. Koulussa olin kuin enkeli. Apua ei saatu mistään, olin kuulemma tutkimusten mukaan normaali mutta "haastava". Onneksi nykyään lasten erityisyyteen ja perheiden ongelmiin tartutaan hanakasti. Työstän omaa lapsuuttani nyt terapiassa.
Kommentit (19)
Mikset sinä yritä edes,jussillakin oli paljon paremepi todistus ja juhalla ja teijalla , miksi sinä et saa mitään aikaan. Sinusta ei tule koskaan mitään.Ota itseäsi niskasta kii ja näytä että osaat .
Tuommoista sai kuunnella koko sen ajan mitä asuin kotona . Joka ikinen ilta, huutamalla nuo asiat kerrottiin ja paljon muuta.
Adhd-dg tuli vasta 32v , ja äitiä en ole nähnyt varmaan kymmeneen vuoteen, eikä vois vähempää kiinnostaa, isä jo kuollut eikä sekään kiinnosta.
lisäyksenä,äitini on urastaan palkittu opettaja.
Isälläni on myös nepsy-diagnoosi. Asia ei liity ajalle tyypilliseen kasvatustapaan, vaan aivojen rakenteelliseen erilaisuuteen.
Lapsuudenkotini oli erittäin turvallinen ja hyvä. Minulla oli äiti, joka on edelleen minulle todella rakas ja läheinen ja isovanhemmat jotka valitettavasti eivät enää ole elossa. Minusta huolehdittiin todella hyvin ja minulla oli sekä rakkautta että rajat. Tuohon aikaan tytöt olivat äärimmäisen alidiagnosoituja neuropsykiatrisissa häiriöissä, äiti jollain lailla epäili, että voisiko jotain tuollaista olla, mutta ei hänellekään ollut tuolloin paljon tietoa saatavilla. Se yleinen mielikuva ADHD-ihmisistä oli riehuva poika, ja tämä kuva oli ammattilaisillakin. Aspergerista ei tavallinen ihminen ollut tuolloin kuullutkaan eikä ollut nettiä josta tietoa siitä olisi voinut tulla vastaan.
Kotoa en saanut mitään sellaista vaikutelmaa, että olisin jotenkin huono ja viallinen vaikka tietyistä asioista äitini olikin huolissaan, koulusta sen sijaan sain sellaista suhtautumista, että miksi en vain voi olla normaali. Ei sitä suoraan minulle sanottu, mutta kyllä lapsi vaistoaa sen asenteen. Kun minua kiusattiin, niin opettaja soitti kotiini koska halusi keskustella siitä, mikä minussa on vikana kun minua kiusataan niin paljon. Se tuntui kamalalta.
Olin sosiaalisesti kömpelö varsinkin ekoilla luokilla, en esimerkiksi ymmärtänyt, etten voi tuosta vain mennä tuppautumaan valmiisiin kaveriporukoihin. Tämä ymmärrettävästi ärsytti muita. Olin usein myös aikuisten seurassa sellainen, että aloin vain koilottaa omia juttujani riippumatta siitä, oliko se siinä tilanteessa sopivaa. Äitini kyllä yritti opettaa, että tämä ei ole hyvää käytöstä, ja tein aina lupauksen mielessäni, että en enää tee niin, mutta silti se tämän tästä unohtui.
Mitään diagnoosia en tosiaan lapsena saanut, ja oikeastaan pidän tätä ihan hyvänä asiana, koska tuolloin pienellä paikkakunnalla kaikki jollain lailla erilaiset, oli kyse sitten kehitysvammasta, fyysisestä vammasta, neuropsykiatrisesta diagnoosista tai häiriökäytöksestä, tungettiin apukouluun (sillä nimellä erityisluokkaa silloin kutsuttiin) joka oli lähinnä säilytyspaikka, mitään sellaista opetusta siellä ei annettu että sillä tulevaisuudessa olisi elämässään pärjännyt. Se olisi ollut jokseenkin varma reitti syrjäytymiseen.
Olin varmasti aivan järkyttävän rasittava pentu. Olen tajunnut tämän vasta kun olen itse saanut aivan järkyttävän rasittavia lapsia.
Oikeasti, ei ollut äiteellä helppoa kanssani. Kait se karma nyt niittää omaansa.
Nepsyt ja autistit voivat olla paljon vaikeampia mitä vaikkapa liikunta- ja kehitysvammaiset. Hirveän monien nepsyjen vanhemmat eroavat ja yleensä isät hylkäävät nämä lapset kokonaan. Näin sanoi mulle nepsyjen parissa työskentelevä hoitaja. Ennen vanhaan liitot pysyivät kasassa mutta se kiukku purettiin lapsiin, koska lapsista ei sillä tavalla välitetty eikä heitä nähty yhteiskunnassa tasavertaisina aikuisten kanssa. Yhteiskunta oli kylmempi ja mitään erilaisuutta ei hyväksytty.
Minua hämmästyttää suuresti, että ketjuun kirjoittavat nepsyt kirjoittavat huomattavasti paremmin kuin keskiverto av:lainen. Täysin moitteettomasti. Luulin, että nepsyyn kuuluvat oppimisvaikeudet yms.
Vierailija kirjoitti:
Minua hämmästyttää suuresti, että ketjuun kirjoittavat nepsyt kirjoittavat huomattavasti paremmin kuin keskiverto av:lainen. Täysin moitteettomasti. Luulin, että nepsyyn kuuluvat oppimisvaikeudet yms.
Ei kaikilla ole oppimisvaikeuksia ja on todella korkea ÄO. Ei minunkaan lapsella ole oppimisongelmia, on huippuälykäs, mutta ei tippaakaan motivoitunut. Itselläni on keskimääräistä korkeampi ÄO ja kirjoittelen miten sattuu koska minulla on hahmotus, ym ongelmia ja minuakaan ei kiinnosta. Enemmänkin tavikset vaikuttaa kehitysvammaisille, koska on niin hitaita ja typeriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole oppimisvaikeuksia ja on todella korkea ÄO. Ei minunkaan lapsella ole oppimisongelmia, on huippuälykäs, mutta ei tippaakaan motivoitunut. Itselläni on keskimääräistä korkeampi ÄO ja kirjoittelen miten sattuu koska minulla on hahmotus, ym ongelmia ja minuakaan ei kiinnosta. Enemmänkin tavikset vaikuttaa kehitysvammaisille, koska on niin hitaita ja typeriä.
Niin, siis onko lapsesi nepsy?
Vierailija kirjoitti:
Meillä autisti on superälykäs, paitsi sosiaalisesti. Itse olen melko keskiverto älyltäni, valitettavasti. Mutta muisti pelaa meillä kaikilla perheen nepsyillä ja siitä on apua monessa!
Vierailija kirjoitti:
No ei kuulu aina. Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa, Asperger ja ADD. Opiskelen kirjallisuutta ja kirjoittamista yliopistossa. Juuri tällaisten ”luulojen” vuoksi sitten kohtelu on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä hämmästyttää? Oppimisvaikeudet voivat olla vaikka sellaista, ettö kykenee keskittymään 15min kerrallaan, tai että häiriintyy suunnattomasti jos luokassa joku puhuu tai haisee tai liikkuu kun pitäisi keskittyä. Tai vaikka niin, että kadottaa tavaroita, unohtelee kirjat kotiin jne.
Näistä vaikeuksista huolimatta voi adhd olla tosi skarppi, älykäs ja jopa huippuälykäs.
Itse olin lapsena arka ja vakava, herkkä. Matikassa ja kielissä olin huono, en pystynyt keskittymään niihin ollenkaan. Mutta äidinkieli ja kuvis, uskonto, historia, ne kiinnostivat ja perehdyin niihin täysin.
Tunsin aina olevani erilainen kuin muut. Huomasin teininä että selviän noloista mokistani pelleilemällä, ja minusta tulikin koko luokan hölmöilijä-häirikkö. Samalla käytin vapaa-aikani perehtyen runousoppiin ja suomalaiseen perinnerunouteen, erityisesti kiinnosti kalevalainen runomitta. Koulussa koin pääseväni helpommalla lyömällä lähes kaiken leikiksi. Se häiritsi ilmeisesti muiden opiskelua, ja minut määrättiin usein pois luokasta. Kokeissa pärjäsin ihan hyvin. Mitään apua ”oireiluuni” ei tarjottu, minua pidettiin vain rasittavana huomionkipeänä lapsena.
Kotona sain olla oma itseni, mutta oireiluuni ei puututtu, omien joukossa se vaikutti ihan normaalilta. Kellään ei ollut diagnoosia.
Sain diagnoosin yli 30-vuotiaana.
Olen syntynyt 80-luvun alussa.
Ei noista ongelmista silloin tiedetty mitään. Asuin melko maalla ja koulu ns kyläkoulu. Hyvät opettajat oli ja me nepsytkin pysyttiin jotenkin kärryillä opetuksessa vaikkakin itse rimaa hipoen peruskoulun läpäisin.
Itsellä oli fiilis että olen muita huonompi. Luin kokeisiin mutta mitään ei jäänyt päähän eikä minua osattu opettaa niin että olisi mieleen jotain jäänyt.
Sain kolmekymppisenä add diagnoosin. Aloin jossain vaiheessa sitä epäillä kun lapseni kyseisen diagnoosin sai. Minulla myös jonkinasteinen lukihäiriö.
Tsemppaan ja kannustan lapsiani ihan hirveästi ja olen hankkinut heille kaiken saatavilla olevan avun. En halua että he kokevat samoin kun minä.
Osaan myös lukea heille kokeisiin sillä tavalla että oppivat. Myös itse opin siinä sivussa ja oppimisesta on tullut kivaa ja mielenkiintoista.
Haluaisin niin lähteä opiskelemaan psykologiaa mutta lapsuuden ja nuoruuden traumat on tiellä.
Sen vuoksi kannustan omia lapsiani ja joen että he pystyvät ihan mihin tahansa jos vaan näkevät vaivaa sen eteen.
Ennen vanhaan ei saanut sen paremmin tukea kuin nytkään, vaikka ennen lamaa oli olemassa kotiapusysteemi. Vanhemmat uupuivat, häpesivät, piilottelivat lapsiaan ja kantoivat lisäksi omia traumojaan, jotka sitten purkautuivat näihin "hankaliin" lapsiin. Ennen vanhaan ei ollut erityislapsia, oli vain huonosti kasvatettuja kakaroita, jollaisena myös minua pidettiin ja se oli vanhemmilleni ihan tolkuton taakka pikkukylässä. Olivat niin väsyneitä, sulkeutuneita, lamaantuneita ja estyneitä etteivät kyenneet vaihtamaan paikkakuntaa. Tekivät kaikkensa minun eteeni mutta en saanut mitään diagnoosia kuin vasta kolmikymppisenä, sekin varsin epämääräinen. Koulussa kiusattiin eikä sitä saatu mitenkään loppumaan, vasta lukiossa sain hengähtää kun kiusaajat meni amikseen.
Olen itsekin vasta nyt tajunnut kuinka kamala lapsuus vanhemmillani oli, varmasti pahempi kuin minulla. Pitkälle sotien jälkeenkään ei sylissä pidetty, lohdutettu ja kuunneltu. Kuria pidettiin nyrkeillä ja raamatun sanaan vannottiin. Minua tukistettiin joskus hellästi, mutta en koe että olisin traumatisoitunut siitä. Toki pidän sitä ehdottoman vääränä, mutta monilla 50-60-luvulla kasvaneilla ei ole kypsiä tunnetaitoja. Vanhempani eivät esim. itse suostuisi psykoterapiaan, kun kysyin asiasta. Se olisi heidän mielestään noloa ja "kyllä me vanhat ihmiset kestetään paremmin kuin te nuoret, teillä on ollut niin siloteltu tie kaikkeen".
DG määrittelemätön nepsy-häiriö ja depressiivinen persoonallisuus
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla nepsyillä ole oppimisvaikeuksia. Eivätkä oppimisvaikeudet muutenkaan tarkoita sitä, että olisi ongelmia kirjoittamisessa. Itselläni on lapsuusiän kehityshäiriö, oppimisvaikeuksia, mutta suomenkielisessä kirjoittamisessa ei ole mitään diagnosoitavia ongelmia. Englantia en osaa sanaakaan, vaikka olen opiskellut sitä kouluissa yli kymmenen vuotta.
Tyttöjen oireet ovat vieläkin huonosti tunnettuja, meillä molemmilla vanhemmilla diagnoosi, mutta koska tytär on kuin enkeli koulussa ei opettaja näe hänessä tätä piirrettä kun ei käyttäny levottomasti samoin tavoin kuin luokan adhd pojat, perinnöllisyys on kuten tällä meidän riskillä yli 80% ja kotona lapsi on mahdoton.
Omat oireet, lukihäiriö, aina myöhässä koulusta ja edelleen töistä, olen jäänyt luokalleen, vieraita kieliä en opi, sanat unohtuvat hetkessä, matematiikka erittäin haastavaa, kertotaulut on jo liikaa, kaikki arkiaskareet sujuu helposti ja nopeasti, siksi olenkin laitoshuoltaja, työelämä on huomattavasti helpompaa kuin opiskelu.
Vierailija kirjoitti:
Tyttöjen oireet ovat vieläkin huonosti tunnettuja, meillä molemmilla vanhemmilla diagnoosi, mutta koska tytär on kuin enkeli koulussa ei opettaja näe hänessä tätä piirrettä kun ei käyttäny levottomasti samoin tavoin kuin luokan adhd pojat, perinnöllisyys on kuten tällä meidän riskillä yli 80% ja kotona lapsi on mahdoton.
Samaistun! Koulussa haastavinta lapselle tuntuu olevan sosiaaliset tilanteet, ”omana itsenä oleminen”, sen sijaan suorittaa sosiaalisuuttakin kuin koulutehtävää, pinnistää ja ponnistaa, kotiin tultuaan hajoilee sitten. Koulu arvioi että tytöllä ei ole oireita, naamioIntitaidot menee siellä täydestä.
Uppaan
Lisäksi reipastettiin, niin paljon että vihaan kyseistä sanaa. Piti sietää ihan kaikenlaista ja voimakkaat negatiiviset tunteet piti kätkeä. En usko että vanhemmat pahuuttaan tuota tekivät, mutta kyllähän se vaikutti myös persoonallisuuteni muodostumiseen.
Lisäksi isäni perheessä sattui vuosikymmeniä sitten traumaattinen tapahtuma, jota ei käsitelty mitenkään. Isovanhempien mukaan paras lääke pahaan oloon oli työ, ei puhuminen.
- ap