Elämäntapamuutokseni.
Ihan huvikseni jaan oman tarinani elämäntapamuutoksestani:
* Lähtökohdat: Olen ollut aina normaalipainoinen (milloin skaalan ala-, milloin yläpäässä), mutta nuoruuden urheiluharrastuksia lukuunottamatta todella laiska liikkumaan. Ruokavaliokin on ollut vähän niin ja näin, ja jotenkin sitä on huijannut itseään ajattelemalla että niin kauan kuin on normaalipainoinen, kaikki on ok eikä epäterveellinen elämäntyyli haittaa. Kyllästyin kuitenkin olemaan ns. "laiha läski": olen ehkä hoikka, mutta lihaksia ei juuri löydy, ihraa senkin edestä. En mitenkään vihaa liikuntaa vaan olen siitä aina tykännyt kun on jotain tullut tehtyä. Ruoka-asioistakin olen perillä, joten terveellisesti syöminen ei ole tiedosta kiinni.
Mitä sitten tein?
* Ruoka: Ensiksi jätin herkut ja hötöt pois. Toki olin yrittänyt tätä monesti aiemminkin, mutta sortunut aina tiukan herkkulakon jälkeen/aikana. Suurin kompastuskiveni syömisissä on ollut epäsäännöllisyys. Aiemmin kokeilin paleodieettiä, eli söin vain pari kertaa päivässä ja paastosin lopun ajan. Sekin toimi, mutta halusin kuitenkin elää jotenkin tavanomaisemman ruokakulttuurin tapaan. Nykyisin syön aamupalan, lounaan, (kevyen välipalan), päivällisen ja iltapalan. Nälkä ei ole väleissä koskaan ja herkkuja sallin itselleni jälkiruoan muodossa, esim. palan suklaata. En napostele, siitä yritän olla tiukka. Jos jotain vaikka leffaa katsoessa menee, se on sitten samalla väli-/iltapala, yleensä hedelmiä ja/tai vihanneksia. Olen luonut itselleni ateriarytmin, joka rytmittyy muuhun elämään. Varaudun myös etukäteen: mietin mitä syön seuraavalla aterialla, seuraavan päivänä ja koko viikolla.
* Liikunta: olen tehnyt tietoisen päätöksen lisätä liikuntaa arkeen. Eka tavoite oli saada takamus ylös penkistä, koska istuin ennen suuren osan päivää. Istumatyö, kotona istumista tietokoneen ääressä. Alkoi tuntua ryhdissä, vatsan koossa ja niska-hartiaseudulla. Nykyisin nousen tuolista vähän väliä tekemään jotain, ja olen tehnyt liikunnasta yhden jokapäiväisistä tavoitteistani. Kiipeän portaita, käyn rauhallisilla kävelyillä, teen lihaskuntoa, teen jumppavideoita yms. Jonkinlaista aktiviteettia joka päivä, yhtenä lepopäivänä otetaan iisisti.
* Tulokset: Paino on tippunut laihduttamatta. Syön normaalisti kituuttamatta, mutta "ylimääräinen" on jäänyt pois. Veden juontia olen lisännyt ja kiinnitän huomiota siihen että syön joka aterialla kunnolla kasviksia. Opettelin syömään raejuustoa ja rahkaa. Ennen kuin paino edes tippui, lähti vyötäröltä ja mahasta useita senttejä ja liikunnan tulokset näkyy rapakuntoisessa ihmisessä nopeasti.
Kannustan ihan kaikkia tekemään pieniä päätöksiä terveytensä eteen! Ei ole väliä vaikka muutos olisi hidasta, koska aikaa on loppuelämä ja tavoitteena on pysyvyys. Minunkin matkani on ollut pitkä, mutta tässä sitä ollaan, terveempänä, paremminvoivana (ja ehkäpä parhaannäköisenä) koskaan. Tämä on itseään ruokkiva ja voimistava kierre: hyvää oloa ja energiaa haluaa lisää, kunhan on päässyt sen entisen mukavuusalueensa ulkopuolelle. (Nykyinen epämukavuusalueeni olisikin sitten huono ravinto ja liikkumattomuus...)
Kommentit (2)
Hieno juttu! Tämän olikin tarkoitus tsempata kaltaisiani ihmisiä, keille ei välttämättä ole niin helppoa. :)
mä olen elänyt noin ilman minkäänlaista elämäntapamuutosta. enkä todellakaan mieti mitä syön ja milloin joka päivä. elämä on helppoa.