Finnairin konkurssi
Kuinka pian Finnair mahtaa pyllähtää? Firma on tehnyt lähinnä tappiota vuosikaudet ja voitollisiakin jaksoja selittää esim. yrityskaupat. Nykyinen P. Vauramo tj taitaa olla yhtiön historian viimeinen, ellei sitten eroa ajoissa ja pakene uppoavasta laivasta. Me matkustajat kun emme ole Cargotecin kontteja, joita lastailla miten huvittaa ilmalaivaan. Myöskään henkilökunta ei koostu teollisuusroboteista. T. uusi Star Alliancen asiakas.
Kommentit (16)
Huono johto on Finnairin tuho. Valtiolle käy kalliiksi pelastaa Finski, jos viitsivät sitä edes tehdä. Muuten Lufthansalla saa lämpimät ateriat Euroopan lennoilla ja bonusohjelmakin oikeasti palkitsee uskollisen asiakkaan.
Ilmeisesti Finnairin työntekijät oikeasti haluavat olla mieluummin työttömiä kuin Finnairilla töissä. Kansallisessa lentoyhtiössä on hyvät puolensa meille matkustavaisille. Jatkossa ei päästä illaksi enää kotiin, kun pitää ottaa vauhtia keski-Euroopan kentiltä.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:04"]
Työntekijät on kiristänyt Finnairia vuosia. Kohta varmasti saavat kaikkia ansionsa mukaan jos lakkoilu ei lopu. Tai loppuuhan se sit konkurssiin. AY-liikkeillä on Suomesssa sellainen valta, että se voi halutessaan kaataa yrityksiä. Lakko-oikeus pitäisi ottaa laista pois, kyllä aina halukkaita työntekijöitä löytyy.
[/quote]
Tosiasiassa Finnairin työvoimakustannukset ovat muihin Eurooppalaisiin kansallisiin lentoyhtiöihin verrattuna suorastaan halvat. Vika on yhtiön huonossa palvelussa ja huonossa hintalaatusuhteessa. Finnairin ainoa merkittävä hyvä puoli ja ainoa syy matkustaa sillä on sen maantieteellinen sijainti.
Yhtiön jatkuva kurjistuminen on ongelma. Palvelutaso heikkenee koko ajan, mutta hinnat eivät laske. Designed for you yhtiöllä ei ole edes kaukolennoilla wifiä. Aataminaikuista touhua. ilmeisesti johdon neuvottelutaidot yli-innokkaan ay-väen kanssa eivät ole olleet riittävät.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:04"]
Työntekijät on kiristänyt Finnairia vuosia. Kohta varmasti saavat kaikkia ansionsa mukaan jos lakkoilu ei lopu. Tai loppuuhan se sit konkurssiin. AY-liikkeillä on Suomesssa sellainen valta, että se voi halutessaan kaataa yrityksiä. Lakko-oikeus pitäisi ottaa laista pois, kyllä aina halukkaita työntekijöitä löytyy.
[/quote]
No finnairin paska johto teki sen päätöksen että teki viime lentoemäntien lakon UHAN takia peuttiin yli 200 lentoa. Tuli tappiota, vaikka mitään lakkoa ei edes tullut. Se oli sitäpaitsi laitontakin, ennen lakkoa ei saa tehdä tuollaisia toimenpiteitä. Ylipäätään typerää työnantajilta yrittää kusettaa työntekijöitään niin paljon, että lakkovaroitukseen päädytään.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:04"]
Työntekijät on kiristänyt Finnairia vuosia. Kohta varmasti saavat kaikkia ansionsa mukaan jos lakkoilu ei lopu. Tai loppuuhan se sit konkurssiin. AY-liikkeillä on Suomesssa sellainen valta, että se voi halutessaan kaataa yrityksiä. Lakko-oikeus pitäisi ottaa laista pois, kyllä aina halukkaita työntekijöitä löytyy.
[/quote]
Tosiasiassa Finnairin työvoimakustannukset ovat muihin Eurooppalaisiin kansallisiin lentoyhtiöihin verrattuna suorastaan halvat. Vika on yhtiön huonossa palvelussa ja huonossa hintalaatusuhteessa. Finnairin ainoa merkittävä hyvä puoli ja ainoa syy matkustaa sillä on sen maantieteellinen sijainti.
[/quote]
Joo mut pitää verrata työvoimakustannuksia sinne missä kilpaillaan eli Aasiassa.
Lisäksi vihreiden Eurooppaan ajama luonnonvaratalous syö finnairin kilpailumahdollisuuksia kun aasialaisten ei tarvitse maksaa viherhörhöpäästömaksuja.
Globaalissa maailmassa järjestäytymättömät alat Euroopassa tulevat olemaan voittajia ja järjestäytyneet häviäjiä. AY-liike ajaa VAIN liitonjäsenten etuja, EI kansallista etua tai työttömien etua.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:18"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:04"]
Työntekijät on kiristänyt Finnairia vuosia. Kohta varmasti saavat kaikkia ansionsa mukaan jos lakkoilu ei lopu. Tai loppuuhan se sit konkurssiin. AY-liikkeillä on Suomesssa sellainen valta, että se voi halutessaan kaataa yrityksiä. Lakko-oikeus pitäisi ottaa laista pois, kyllä aina halukkaita työntekijöitä löytyy.
[/quote]
Tosiasiassa Finnairin työvoimakustannukset ovat muihin Eurooppalaisiin kansallisiin lentoyhtiöihin verrattuna suorastaan halvat. Vika on yhtiön huonossa palvelussa ja huonossa hintalaatusuhteessa. Finnairin ainoa merkittävä hyvä puoli ja ainoa syy matkustaa sillä on sen maantieteellinen sijainti.
[/quote]
Joo mut pitää verrata työvoimakustannuksia sinne missä kilpaillaan eli Aasiassa.
Lisäksi vihreiden Eurooppaan ajama luonnonvaratalous syö finnairin kilpailumahdollisuuksia kun aasialaisten ei tarvitse maksaa viherhörhöpäästömaksuja.
[/quote]
Kummasti se Lufthansa porskuttaa... olisi myös aika vaikea kuvitella jonkun tekevän työtä tonnilla kuussa ja asuvan Suomessa. Ei toimi.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:24"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:18"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:04"]
Työntekijät on kiristänyt Finnairia vuosia. Kohta varmasti saavat kaikkia ansionsa mukaan jos lakkoilu ei lopu. Tai loppuuhan se sit konkurssiin. AY-liikkeillä on Suomesssa sellainen valta, että se voi halutessaan kaataa yrityksiä. Lakko-oikeus pitäisi ottaa laista pois, kyllä aina halukkaita työntekijöitä löytyy.
[/quote]
Tosiasiassa Finnairin työvoimakustannukset ovat muihin Eurooppalaisiin kansallisiin lentoyhtiöihin verrattuna suorastaan halvat. Vika on yhtiön huonossa palvelussa ja huonossa hintalaatusuhteessa. Finnairin ainoa merkittävä hyvä puoli ja ainoa syy matkustaa sillä on sen maantieteellinen sijainti.
[/quote]
Joo mut pitää verrata työvoimakustannuksia sinne missä kilpaillaan eli Aasiassa.
Lisäksi vihreiden Eurooppaan ajama luonnonvaratalous syö finnairin kilpailumahdollisuuksia kun aasialaisten ei tarvitse maksaa viherhörhöpäästömaksuja.
[/quote]
Kummasti se Lufthansa porskuttaa... olisi myös aika vaikea kuvitella jonkun tekevän työtä tonnilla kuussa ja asuvan Suomessa. Ei toimi.
[/quote]
No, Suomessa saa sen tonnin kuussa ja istuu himassa täyttelemässä sossunlappuja. Jollain Finnairin on kilpailtava tai kuoltava pois. Jos työntekijät ei anna periksi niin varmasti tuleekin konkurssi. Jostain on vain pakko leikata ja johtajat joutuvat pelaamaan niillä korteilla mitkä on jaettu. Erittäin kilpaillulla alalla rahaa ei synny tyhjästä vaikka olisi miten hyvä johtaja tahansa.
Johto voisi aloittaa omista palkoistaa, esimerkkiä näyttääkseen. Vaikka se Vauramo yli 50000€:n kuukausipalkastaan.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:39"]
Johto voisi aloittaa omista palkoistaa, esimerkkiä näyttääkseen. Vaikka se Vauramo yli 50000€:n kuukausipalkastaan.
[/quote]
Niinkuin rikkaiden verotus niin se kuulostaa oikeudenmukaiselta mutta kun niitä on niin vähän, että vaikutus on mitätön.
Lisäksi jos kuulutetaan hyvää johtajaa niin niitä ei ole markkinoilla roskapalkalla. Ei mersua saa vaan ladan hinnalla.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:42"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:39"]
Johto voisi aloittaa omista palkoistaa, esimerkkiä näyttääkseen. Vaikka se Vauramo yli 50000€:n kuukausipalkastaan.
[/quote]
Niinkuin rikkaiden verotus niin se kuulostaa oikeudenmukaiselta mutta kun niitä on niin vähän, että vaikutus on mitätön.
Lisäksi jos kuulutetaan hyvää johtajaa niin niitä ei ole markkinoilla roskapalkalla. Ei mersua saa vaan ladan hinnalla.
[/quote]
Höpöhöpö. Kyllä Finnairin johtoon tulijoita riittäisi. Suomi on pullollaan typeriä ekonomeja, kyllä niistä joku osaisi lentoyhtiötä johtaa. On se jännä, että pari tonnia, ehkä jopa kolme, kuussa tienaavia lentoemäntiä syytetään ahneiksi. Onkohan tj:n työ oikeasti 20 kertaa vaativampaa. I doubt. Kokoomuslaisten haave on tehdä Suomesta banaanitasavalta. 90% mitättömillä tuloilla kituuttaen niukin naukin hengissä pysyen, 1% saaden 99% tuloista.
Finnair kaatuu johdon ylisuuriin bonuksiin.
Esim. oliko peräti samana päivänä kun työntekijöiden olisi pitänyt mennä ilmaiseksi töihin (neuvontatöihin lentokentälle) ja samaan aikaan johdolle luvattiin kolmen miljoonan bonarit. Hiljaiseksi vetää.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014021218032353_uu.shtml?ref=hakemisto
Finnairin henkilökuntaa pyydettiin talkoisiin ilman palkkaa, johtoon kuuluvan Johanna Byggen allekirjoittamalla viestillä.
Uutinen ja allaoleva linkki - IL. 12.2.2014.
Samaan aikaan Finnairin johtoportaalle kerätään isot bonukset riihikuivaa rahaa. Miksei kukaan ole pyytänyt johtoporrasta tulemaan hommiinsa talkoohengessä? Hoitaisivat edes hommansa, ettei Finnair menisi konkurssiin.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014021218032353_uu.shtml
Vuonna 2013 Finnairin toimitusjohtaja, Pekka Vauramo nautti kiinteää kuukausipalkkaa 51.500,- e/ kk.
"Finnairin vuoden 2012 taloudellisen katsauksen mukaan Vauramon edeltäjän Mika Vehviläisen vuosipalkka oli 576 227 euroa. 12 kuukaudelle jaettuna se tekee 48 019 euroa kuukaudessa."
http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288553553748.html
Mielestäni näiden tyyppien 'tarttis tehrä' jotain katastrofaalisen tilanteen korjaamiseksi. Ainakin rahallisesti heitä on siihen kannustettu.
Ansaitseeko Finnairin johto isot palkat ja bonukset, jos eivät osaa hoitaa asioita niin, että firma pärjäisi?
Finnairia on johdettu huonosti jo pitkään. Säälittävää velttoilua.
Työntekijät on kiristänyt Finnairia vuosia. Kohta varmasti saavat kaikkia ansionsa mukaan jos lakkoilu ei lopu. Tai loppuuhan se sit konkurssiin. AY-liikkeillä on Suomesssa sellainen valta, että se voi halutessaan kaataa yrityksiä. Lakko-oikeus pitäisi ottaa laista pois, kyllä aina halukkaita työntekijöitä löytyy.