Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttaako melatoniini unettomuuteen?

Vierailija
24.02.2014 |

Tai siis lähinnä nukahtamisvaikeuksiin. Jos on käyttänyt varsinaisia nukahtamislääkkeitä (Stillnoch) niin auttavatko pelkät melatoniinit enää?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tabletit eivät oikein tomineet minulla, ehkä käytin liian pientä annosta (2 mg). Olen myös kokeillut melatoniinia suihkeena (SleepGuide). Tuote suihkutetaan kielen alle ja siksi se vaikutus on voimakkaampi kuin tabletin, koska ilmeisesti ruuansulatuskanavan kautta otettuna suuri osa melatoniinista tuhoutuu. Suihkeen pitäisi olla myös nopeampi samasta syystä. Minulla suihke tosiaan toimi tabletteja paremmin, mutta nostin myös annostusta hieman. Yksi suihkaus on muuten tässä tuotteessa 1 mg melatoniinia. Älyttömän riittoisa, kun pullossa 150 suihkausta.

Vierailija
2/19 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oo käyttänyt ennen mitään unilääkkeitä pitkäjaksoisesti, mutta puolisen vuotta sitten aloin ottamaan melatoniinia tosi pitkän unettomuusjakson jalkeen. Siihen loppui ongelmat, unet oli hyvät ja luonnolliset, eikä aamulla enää ollut sellaista sekavaa oloa kuin unilääkkeiden jälkeen on. Tosin en ole kuin pari kertaa oikeaa unilääkettä ottanut ja olo oli aamulla kamala melatoniiniin verrattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttaa, mutta tiedän ihmisiä, joille melatoniinista ei ole apua.

Vierailija
4/19 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla erinomaisesti, osalla ei olleenkaan. Minulla hieman, mutta olenkin jo neljättä vuotta stella-koukussa. En tiedä, muuten miten pääsisisin irti, vuorotyö ja stressi.

Vierailija
5/19 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilipaliainetta.  Useampaa kymmentä oikeaa unilääkettä,  nukahtamislääkettä ja nukahtamislääkkeenä käytettävää mielialalääkettä olen syönyt elämäni aikana, ja jokainen niistä on toiminut kuukauden - kahden ajan, ennen toleranssin syntyä. Parhaita olivat vanhat kunnon barbituraatit 1970-luvulla, mutta niitä ei enää saa. Ainoa, joka ei ole toiminut ollenkaan, on melatoniini.

Vierailija
6/19 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä voi kokeilla, saa nykyisin apteekista ilman reseptiä. Melatoniini on sitä samaa ainetta, jota kehokin valmistaa. Eli käpyrauhanen (siinä otsan etuosassa) sitä valmistaa. Säätelee vireystilaa.

Kokeile niin että otat yhden 1 mg tabletin 1 h ennen kuin haluat nukahtaa. Nukkumatti alkaa tulla aika pian.

Jos saat nukahdettua hyvin , mutta koet olevasi väsynyt iltapäivällä, vähenna annos puoleen.

Melatoniini auttaa yleensä 15% prosentilla unettomuudesta kärsivillä. Ja tärkeää on että lopetat nuo Stilnoctit ensin - eli keskustele lääkärisi kanssa. Samoin kuin Stilnoctit, melatoniinia ei saisi käyttää jatkuvasti, silloin sen teho heikkenee.

Jos et kärsi nukahtamaisvaikeuksista vaan siitä että heräilet aamuyöstä, silloin Melatoniini ei ole kovin tehokas.

Kannattaa siis kokeilla ja käyttää kuuriluontoisesti. Nukahtamiseen on paljon muitakin apuja kuten rentoutumistekniikat, jotka kannattaa opetella, yms.

Vierailija
7/19 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 00:18"]

Pilipaliainetta.  Useampaa kymmentä oikeaa unilääkettä,  nukahtamislääkettä ja nukahtamislääkkeenä käytettävää mielialalääkettä olen syönyt elämäni aikana, ja jokainen niistä on toiminut kuukauden - kahden ajan, ennen toleranssin syntyä. Parhaita olivat vanhat kunnon barbituraatit 1970-luvulla, mutta niitä ei enää saa. Ainoa, joka ei ole toiminut ollenkaan, on melatoniini.

[/quote]

No en sanoisi niinkään. Minä tulen paskojen nukkujien suvusta. Minä myös olen kokeillut yhteensä ehkä reilua tusinaa nukahtamis-uni-ja myös nukahtamiseen käytettävää mielialalääkettä. Tutuksi ovat tulleet myös erilaiset melko vahvat (ei siis mitään panacodeja) unettavat kipulääkkeet/lihasrelaksantit selkävamman ja leikkauksen jäljiltä. Kaikkiin muihin tulee toleranssi alle viikossa (!) paitsi melatoniiniin. Onneksi löytyi melatoniini, sillä ennen sitä jouduin mm. vaihtelemaan merkkejä muutaman yön välein.

Siskoni koitti ensin circadin tms myyntinimellä olevaa melatoniinia, joka ei auttanut alkuunkaan. Mutta sitten taas yliopiston apteekin oma melatoniini-myyntinimellä menevä taas toimi. Käsittääkseni toinen on pitkä- ja toinen lyhytvaikutteinen.

Eli suosittelisin lämpimästi kokeilemaan ja pitämään mielessä, että melatoniini tuntuu ihan erilaiselle kuin nukahtamislääke, melatoniini saa itselläni aikaan kovan väsymyksen, johon sitten ihme ja kumma nukahdan. Kaikilla melatoniini ei kuitenkaan ikävä kyllä toimi.

Vierailija
8/19 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 00:28"]

[/quote]

No en sanoisi niinkään. Minä tulen paskojen nukkujien suvusta. Minä myös olen kokeillut yhteensä ehkä reilua tusinaa nukahtamis-uni-ja myös nukahtamiseen käytettävää mielialalääkettä. Tutuksi ovat tulleet myös erilaiset melko vahvat (ei siis mitään panacodeja) unettavat kipulääkkeet/lihasrelaksantit selkävamman ja leikkauksen jäljiltä. Kaikkiin muihin tulee toleranssi alle viikossa (!) paitsi melatoniiniin. Onneksi löytyi melatoniini, sillä ennen sitä jouduin mm. vaihtelemaan merkkejä muutaman yön välein.

Siskoni koitti ensin circadin tms myyntinimellä olevaa melatoniinia, joka ei auttanut alkuunkaan. Mutta sitten taas yliopiston apteekin oma melatoniini-myyntinimellä menevä taas toimi. Käsittääkseni toinen on pitkä- ja toinen lyhytvaikutteinen.

Eli suosittelisin lämpimästi kokeilemaan ja pitämään mielessä, että melatoniini tuntuu ihan erilaiselle kuin nukahtamislääke, melatoniini saa itselläni aikaan kovan väsymyksen, johon sitten ihme ja kumma nukahdan. Kaikilla melatoniini ei kuitenkaan ikävä kyllä toimi.

[/quote]

Ei sinun tarvitse suositella, kun olen jo kokeillut, niin kuin sanoin, ja se ei auta, ei pitkä- eikä lyhytvaikutteinen. Jopa L-tryptofaani (joka elimistössä muuttuu melatoniiniksi) yhdistettynä valeriaanaan (tuotenimi Tryptoval) auttaa paremmin kuin pelkkä melatoniini, varmaankin valeriaanan ansiosta, muttei sekään parhaiden oikeiden unilääkkeiden tasolle yllä.

Vierailija
9/19 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kärsin sellaisista univaikeuksista, että saan kyllä unen, mutta herään parin tunnin unen jälkeen valvomaan. Nukun ikäänkuin sen pahimman väsymyksen pois ja sitten en saa unta kuin vasta aamuyöllä. Joskus auttaa kun otan pienen torkut myöhään iltapäivällä, niin virkistyn ja jaksan valvoa pikkutunneille ja sitten uni on kestävämpää, toki jää lyhyeksi. Mutta ajattelin, että nappaisi sen melatoniinin silloin kun käy nukkumaan, auttasiko se siihen, että ei alkuyöstä heräisi?

Vierailija
10/19 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että jollekin jokin lääke ei auta, ei tarkoita että kyseessä on "pilipaliaine". Kuten sanottu se on se aine jota keho itse valmistaa vireystilan säätelyyn, joten miten se voisi olla pilipalia?

Ei kaikki unihäiriötkään johdu samasta syystä, siksi ei samat lääkkeet auta. Melatoniini auttaa toisille, toisille ei.

Kannattaa tukituttaa sen unihäiriön laatu ja syyt, jollei jo ole. Kaikki unilääkkeet ovat silti vain kainalokeppejä, eli voidaan käyttää vain kuuriluontoisesti apuna.

Vierailija
11/19 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kolmanneksella ihmisistä on melatoniiniaineenvaihdunnassa häiriötä stressistä tai jostakin muusta johtuen, suurin syy taitaa olla perinnöllinen kun katsoo missä ryhmissä sitä vajausta eniten esiintyy ja kun tietää syyt mitkä niitä diagnoseja taas aiheuttaa.

Eli hyvin yleistä on että auttaa, ja jos auttaa niin sitten ei juuri muuta tarvita. Melatoniinissa muutama asia kannattaa huomata. Alkuun aika hillitty annostus, ajan myötä selviää onko aikuisella 2 mg hyvä vai esimerkiksi 3 mg. Maailmalla käytetään selvästi suurempiakin annoksia.

Jos vedetään mutkat suoriksi, niin keskimäärin melatoniinivajausta taitaa olla eniten luovien alojen ihmisillä. Muitakin ryhmiä löytyy joilla on melatoniinivajausta, eli ei tarvitse kokea olevansa erityisen luova henkilö, jotta voisi olla ongelmaa elimistön oman melatoniin tuotannossa. Mutta luovilla on usein - ei siis aina - tiettyjä piirteitä joihin tyypillisesti liittyy lisäksi melatoniinin vajaus.

Melatoniinin kokeilusta ei taida juuri olla suuria ongelmia, ja 3 mg annokseen asti jos annostusta nostaa niin pitäisi selvitä auttaako. Jos auttaa, uni tulee melatoniinilla hyvin helposti ja nopeasti, on syvempää ja pienempi määrä unta riittää yössä, jotta lepää kunnolla. Itse nukun melatoniinilla 1-1,5 tuntia vähemmän yössä eli unentarpeeni vähenee. Jos nukkuminen häiriintyy, vaikka lapsi tönii unissaan pyöriessään niin pienen melatoniiniannoksen kanssa sitä sietää paremmin. Ilman melatoniinia minä herään toistuvaan tönimiseen täysin, enkä saa moneen tuntiin unta.

Vierailija
12/19 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 00:38"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 00:28"]

[/quote]

[/quote]

Ei sinun tarvitse suositella, kun olen jo kokeillut, niin kuin sanoin, ja se ei auta, ei pitkä- eikä lyhytvaikutteinen. Jopa L-tryptofaani (joka elimistössä muuttuu melatoniiniksi) yhdistettynä valeriaanaan (tuotenimi Tryptoval) auttaa paremmin kuin pelkkä melatoniini, varmaankin valeriaanan ansiosta, muttei sekään parhaiden oikeiden unilääkkeiden tasolle yllä.

[/quote]

Itse asiassa suosittelin ap:ta kokeilemaan melatoniinia, ilmaisin itseni epäselvästi. Jos olisi mahdollista saada pitää edes nukahtamislääkkeiden teho ilman tuota prkln toleranssia, niin en vilkaisikaan melatoniiniin. Ei se ole sama asia, mutta minulle onneksi huomattavasti tyhjää parempi ;). 

Hassua sinänsä, eikä aavistustakaan onko niillä tekemistä keskenään, mutta nukutusaineiden teho loppuu itselläni usein kesken. Herään leikkauksista kuulemma liian nopeasti ja tehokkaasti, anestesiologin sanoja käyttääkseni. Olisi kiva tietää, onko muilla, joilla toleranssi tulee mm. nukahtamislääkkeisiin nopeasti, aamoja kokemuksia nukutuksesta. Ane ei osannut/ehtinyt vastata ollenkaan.

Vierailija
13/19 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 11 tarkoitti siis lapsen tahatonta unissaan tönimistä, ei yritystä herättää vanhemmat jos on joku hätä. Melatoniinia otettuani pystyn aivan hyvin tarvittaessa ajamaan vaikka autoa, jos tilanne sitä vaatisi. Stillnoctin jälkeen ei tulisi mieleenikään kokeilla. Pari tuntia Stillnoctin ottamisesta ja alkaa olla vaikeuksia päästä kompuroimatta vessaan pissalle ja takaisin. Jos on melatoniinin puutosta, niin sen syöminen iltaisin tablettina vain normalisoi tilanteen ja sitten nukkumaan meneminen ja nukkuminen sujuu taas lähinnä "normaalisti". Herätä voi kesken unien ja olla aivan skarppina, jos lapsella olisi vaikka hätä ja tarvetta lähteä yöllä päivytstykseen.

11

Vierailija
14/19 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:-) Luovalla melatoniinin puutetta? Mä olen lukenut että skitsofreniassa, Alzheimerissa, autismissa, ja tietyissä syöpäsairauksissa, diabeteksessä, sen semmoisissa sitä olisi. Myös murrosiässä ja ikääntyessä.

Vierailija
15/19 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ne virkistää... Kakkaa siis.

Vierailija
16/19 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän Mirtazapinia ja Stilnoctia. Melatoniinia kokeilin, mutta siitä tuli jonkin sortin hengityskatkoksia ja heräsin henkeä haukkomaan. Omituista, olisi luullut, että noista kolmiolääkkeistä olisi tullut tuollaista oiretta. Myös päänsärkyä tuli melatoniinista.

Vierailija
17/19 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii vähän vaihtelevasti, mutta pidän itse hyödyllisenä moisten napostelua. Aiheuttaa kyllä väsymystä, mutta nukahtaminen on lopulta muistakin seikoista kiinni. Otan 1-2mg, en tiedä pitäisi kokeilla suuremmilla annoksilla.

Vierailija
18/19 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut kerran leikkauksessa ja heräsin panikoiden, koska en saanut hengitettyä. Oli henkitorvessa joku happilaite.. Taju siis palasi ennen kuin olisi tarvinnut. Hoitohenkilökunta ihmetteli, että mitä potilas sätkii? Yritin saada heitä ymmärtämään, että ottaisivat putken pois, että pystyn hengittämään. Eli taitaa niillä olla yhteys, huonosti nukkuvalla ja nukutusaineen vaikutusajalla.

Vierailija
19/19 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mela auttaa hyvin unettomuuteen.

t.jännäsetä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan