Muunsukupuoliset eli hen ruotsiksi, mitä ne on ?
Niin voiko joku valaista mikä se muu on ? Nyt alkaa olla jo menty liian pitkälle. Jos joku näyttää ihan "mieheltä" tai " naiselta", niin kuinka tuntematon voi tietää mitä ovat?
Kommentit (15)
Hen on kuten englannin kielen they virkkeessä. Sitä käytetään kun ei ole tiedossa tai merkityksellistä, kumpaa sukupuolta viittauksen kohde on.
Ei tarvitse miettiä asiaa, pian Ruotsin virallinen kieli on Arabia.
Kiitos. Oikeastaan halusin ehkä tietää, kuinka esim. kuvasta katsomalla voi tietää varmasti mitä sukupuolta joku edustaa. Siis mua ärsyttää yliherkkyys jos jotain miehen näköistä luullaan mieheksi, niin mitä sitten.
Ne on niitä psyykkisesti sairaita.
Sanakirja tuntee vain kolme persoonapronominia ruotsin kielessä. Han jota käytetään miehistä, hon jota käytetään naisista ja hin jota käytetään feministeistä.
Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan. Turha nipotus sikseen.
Hen on kuin suomen hän. Siitä ei voi päätellä mitään. Ei tuossa minusta suomalaisena ole mitään ihmeellistä, mutta ei ruotsalaiset tykkää sitä itse käyttää. Itse käytän sitä koiratapaamisissa kun puhun jonkun koirasta enkä tiedä onko uros vai naaras. 😁 Sitä näkee myös mielipidekirjoituksissa kun puhutaan jostain ongelmasta, mutta ei haluta eritellä koskeeko ongelma miestä vai naista. Sama joskus jossain rikosuutisissa. Minusta se on ihan ok. Mutta ei sitä tosiaan tavallisissa keskusteluissa paljon käytetä.
Et voikaan tietää. Siksi kenestäkään ei saa käyttää mitään sukupuoleen viittaavaa sanaa, ennen kuin olet kysynyt henkilöltä itseltään, kuinka tämä identifioituu.
Muunsukupuolinen on mies tai nainen (yleensä nainen) jota oma keho ja sukupuoliroolit ahdistavat ja joka yrittää paeta niitä väittämällä ettei olekaan mies eikä nainen, vaan jokin ihan muu. Kuvittelevat että pystyvät näin pakenemaan ahdistavaa sukupuoltaan. Joskus voi olla pelkkää kokeilua, itsensä etsimistä tai huomionhakua, varsinkin nuorilla.
Suomessa
hän = nainen
hän = mies
hänmies = muusukupuolinen miesoletettu
hännainen = muusukupuolinen naisoletettu
Ei se hen ole mikään muunsukupuolisten pronomini, se on keksitty paljon aiemmin ennen kuin alettiin puhua muunsukupuolisuudesta. Se on sukupuolineutraali pronomini, jota voidaan käyttää, kun puhutaan ihmisistä yleensä.