Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia, yli 35-v lisää lapsia?

Töppönen
04.11.2020 |

Kaksi lasta on saatu alle 30-vuotiaana. Vauvakuumetta on ollut ilmassa ajoittain jo parin vuoden ajan. Lisäksi olen aina ajatellut, että meillä olisi joku päivä lapsia kolme tai neljäkin. Samalla olen aiemmin ajatellut, etten tekisi lapsia enää näin "vanhana". Mieli on kuitenkin muuttunut, kun moni tuntuu saavan esikoisensakin vasta lähempänä 35 vuoden ikää.

Mitkä on teidän kokemukset, kannattaako enää aloittaa alusta? Onko vauva-arki kamalan paljon raskaampaa 36-vuotiaana kuin 26-vuotiaana? Onko teiniarki ihan mahdotonta, kun äiti on yli 50-v, vrt. äiti on 40 v +. ? Onko raskaus rankempi? Kaduttaako ikuisesti, jos ei saa enempää lapsia? Jäävätkö lapseni jostain paitsi, kun heillä ei ole enempää sisaruksia? Vai onko ikäero joka tapauksessa niin suuri, ettei hyvää sisaruussuhdetta synny. Kaduttaako, jos en keskity nyt itseeni, parisuhteeseeni, työhöni, harrastuksiin ja ennen kaikkea jo olemassaoleviin lapsiini? Palanko yövalvomisissa loppuun? Harmittaako taloudellisen tilanteen heikkeneminen? Vai jääkö elämänsisältö tyhjäksi, jos lapsiperhearki loppuu jo muutaman vuoden päästä? Olisinko nyt kypsempänä jopa parempi ja rennompi äiti?

Nuorempana olin satavarma, että haluan lapsia. Ei ollut rahaa tai töitä, mutta luotin kaiken järjestyvän, niin kuin kävikin. Nyt en enää uskalla samalla tavalla heittäytyä.

Kokemuksia, kiitos!

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Valeäidin blogia on uskominen, kolmas lapsi isolla ikäerolla 35+ iässä nimenomaan on paras konsepti ikinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla