Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Matala hemoglobiini raskausaikana

Vierailija
13.02.2014 |

Mitä sitten tapahtuu, jos hemoglobiini laskee liian matalalle raskausaikana? Esim. alle sataan?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisärautaa lykkäävät kyllä aika herkästi. Jos niistä ei jostain syystä ole apua, niin sitten en tiedä.

Itse söin lisärautaa molennissa raskauksissa ja pahimmillaan hempat laski sataan ennen kuin alkoi nousta.

Vierailija
2/11 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin lisärautaa, mulla oli synnytykseen tultaessa hb sadan pintaan. Kannattaa suhtautua tietyllä vakavuudella, mulla laski synnytyksen jälkeen hb alle 80:een, ja pyörryinkin synnytyssalissa, kun nousin ylös. Olo oli todella hutera ja toipilasaika pitkä, vaikka sainkin 2 verensiirtoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisärautaa tässä jo syönkin. Mietin vaan, että mitä matalista arvoista seuraa minulle tai vauvalle.

Vierailija
4/11 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli matalat hemoglobiinit raskaana. Eivät heti määränneet lisärautaa, liittyi näihin raskauskolmanneksiin. En muista yhtään että millon sain "luvan" rautalisään. Ensin piti kokeilla pinaattia ja mitähän niitä muita rautapitoisia ruokia oli. Eihän ne mitään auttaneet. Voi olla että minulla ei ollut hemoglobiini vielä niin alhaalla että heti ne lisät.

Mikähän siinä oli selitys että ensin ruualla ylös ennen lisiä? Vaikuttaako jotenkin sikiöön?

Vierailija
5/11 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ne yrittää välttää rautalisän haittavaikutuksia. Ne kun tuppaavat monilla sotkemaan vatsan toiminnan.

Vierailija
6/11 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 10:02"]

Lisärautaa tässä jo syönkin. Mietin vaan, että mitä matalista arvoista seuraa minulle tai vauvalle.

[/quote]

No matalista arvoista seuraa sulle huimausta. Matala hemoglobiini tarkoittaa sitä, että veri kuljettaa huonosti happea, ja se voi vaikuttaa sikiöönkin, mutta kai se aika alas saa mennä, ennen kuin siitä on sikiölle haittaa.

Vakavinta matalassa hb:ssa on se, että kun synnytyksessä vuodat enemmän tai vähemmän verta, sun hb voi pudota tosi alas, kuten mulle kävi.

En halua pelotella, hb:n lasku kuuluu kyllä raskauteen, mutta ei sitä syyttä monitoroida. Mä oon nyt läksyni oppinut, ja yritän tässä raskaudessa toimia edellistä paremmin. Olen kasvissyöjä, mutta olen nyt alkanut syömään pieniä määriä lihaa - mun tapauksessa luomukinkkua, päivittäin. Kannattaa myös miettiä niiden elintarvikkeiden käyttöä, jotka poistavat rautaa elimistöstä, eli tee ja maitotuotteet. C-vitamiini muistaakseni parantaa raudan imeytymistä, juonkin appelsiinituoremehua aina, kun syön tuota kinkkua tai otan nestemäistä rautaa.

3

Vierailija
7/11 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisella kolmanneksella saa aloittaa rautalisän. En muista, miksi näin on, vaikka syynkin olen kuullut. Ei muistaakseni liity suolen toimintaan. Googlella löytynee oikea tieto!

3

Vierailija
8/11 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on raudan imeytymishäiriö, söin rautalisää --> ei nostanut hb:tä joka oli alimmillaan 80-puolella. Kävin aina sairaalassa jossa rautalisä tiputettiin suoraan suoneen.

Vierailija
9/11 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen neuvo vielä, että nyt kun neuvola-aikoja on vähennetty, hb:n voi käydä mittauttamassa myös tavallisella th:lla/sh:lla. Kannattaa muistaa juoda tarpeeksi ennen mittausta, koska kuiva elimistö voi antaa oikeaa tulosta korkeamman. Jos neuvolan th ei määrää matalasta hb:sta kärsivälle äidille pientä verenkuvaa, sitä voi ehdottaa. Pienessä verenkuvassa näkyy nimittäin oikea tilanne ja lisäksi rautavarastot (jotka tietenkin köyhtyy siinä raskauden kuluessa).

Taas 3 :)

Vierailija
10/11 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista ja vinkeistä!

Ap

Vierailija
11/11 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa kai sikiölle ei ole vaaraa, ennenkuin raskausanemia on erityisen vakava, olisikohan juuri 80 ollut jonkinlainen raja-arvo?. Raskausaikana veren volyymi kuitenkin kasvaa, ja hemoglobiiniarvo voi laskea todella nopeasti.

Minulle terkkari suositteli lisärautaa ensimmäisellä neuvolakäynnillä, hemoglobiinin ollessa 119. Itsekin tätä ihmettelin, kunnes sitten seuraavalla käynnillä hemoglobiini oli laskenut päivittäisestä raskausvitamiinilisän 25 mg:sta ja noin 4-5 kertaa viikossa syomäni 100 mg:n rautalisästä huolimatta 105:een. Tässä vaiheessa aloin syödä rautalisää kiltisti joka päivä. Silti seuraavalla käynnillä rv:lla 23+5 hemoglobiini oli 95. Tässä vaiheessa todellakin huomasin myös ne vaikutukset, vaikka liitin ne kasvavaan mahaan, hengästyin helposti ja minua pyörrytti usein. Aloin siis syödä rautaa 200 mg+25 mg päivässä. Tällä kuurilla saatiinkin sitten hemoglobiini nousemaan 110:een rv:lle 34 mennessä.

Ja hyvä tosiaan näin, koska itselläkin synnytyksessä hemoglobiini laski 86:een. En saanut lisäverta, mikä edelleenkin kyllä hiukan ihmetyttää. Söin synnytyksen jälkeen edelleen lisärautaa, ja hemoglobiini nousi kohisten, koska terkkarin mittauksissa vauvan 1 vkon tarkastuksessa 10 päivää synnytyksestä se oli jo yli 100, ja käydessäni lääkärissä 3 vkoa synnytyksestä 115. Tuossa vaiheessa jäin pelkälle monivitamiinivalmisteen 25 mg:n lisälle.