Maksanko korttiluoton pois säästöillä vai lyhennänkö kerran kk?
Minulla on n. 1000e korttiluottoa, jonka todellinen vuosikorko on jtn 15% luokkaa. Lyhennän tätä 100e/kk.
Säästöjä on reilusti enemmän, mutta olen harkinnut maksavani tämän korttiluoton pois sijoitusrahastosta, joka tällä hetkellä tuottaa 8-12% välillä ja sinne säästän jatkuvasti lisää. Korttiluoton poismaksamisen jälkeen tänne sijoitusrahastoon jäisi vielä n. 500e.
Kumpi olisi järkevämpää noin kuluja/tuottoa ajatellen: maksaa luottoa osissa tuolla 15% korolla ja säilyttää sijoitusrahaston pääoma vai maksaa luotto kerralla pois rahaston varoilla (ja kenties sijoittaa sitten hieman enemmän kerralla tuohon jatkuvaan säästämiseen)?
Kommentit (5)
nopsaan tosta tekee yhtälön että maksamalla luottokorttivelan pois saat n. 3 % tuoton, mutta mikä on siirron kustannus palvelumaksuissa?
Vierailija kirjoitti:
nopsaan tosta tekee yhtälön että maksamalla luottokorttivelan pois saat n. 3 % tuoton, mutta mikä on siirron kustannus palvelumaksuissa?
Nyt on pakko kysyä, että minkä siirron?
Minä en koskisi rahastoon, vaan nuukailisin muutaman kuukauden tai sen minkä se vaatii, ja maksaisin korttiluoton rivakammin pois normituloista.
Lakkaa sijoituksiin säästäminen hetkeksi ja maksa luotto nopeammin pois.